Faniska, Zamoski i inni Polacy
Recenzja płyty: Poznański Chór Kameralny, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej, „Luigi Cherubini, Faniska”
W cyklu zapomnianych oper, prowadzonych przez Łukasza Borowicza na warszawskich Festiwalach Beethovenowskich i wydawanych później na płytach, pojawiło się kolejne dzieło Luigiego Cherubiniego rozgrywające się w wyimaginowanej Polsce; wcześniej, w 2008 r. wykonano tu „Lodoïskę”. Premiera „Lodoïski” w Paryżu odniosła międzynarodowy sukces (także w Warszawie), a w Wiedniu efektem tego było zamówienie na kolejną operę. Powstała wówczas właśnie „Faniska” (1806 r.), która nie miała już tyle szczęścia, zapewne dlatego, że powtarza schemat z poprzedniego dzieła. Popularny wówczas gatunek Rettungsoper polegał na tym, że bohaterowie są ratowani z opresji.
Poznański Chór Kameralny, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej, soliści, dyr. Łukasz Borowicz, Luigi Cherubini, Faniska, DUX