Zakręty ludowości
Recenzja książki: Mirosław Pęczak, „Muzyczne przygody gustu ludowego. O społecznym funkcjonowaniu polskiej muzyki popularnej po 1956 r.”
Gdzie szukać praźródeł fenomenu disco polo? Kiedy ludowość stanowiła u nas obciążenie, a kiedy obiekt fascynacji i powód do dumy? I czy dzisiejsze koncerty w rodzaju „Murem za polskim mundurem” mogą mieć coś wspólnego z czasami, gdy różne nurty kultury popularnej „stanowiły mniej lub bardziej jawny wehikuł propagandy”? Ta książkowa podróż śladem tytułowych „Muzycznych przygód gustu ludowego” ma wiele zakrętów, ale pozornie odległe kwestie – awans społeczny, pocztówki dźwiękowe, „scalający” rytuał weselny, przyśpiewki kibiców, kwestia „obciachu” – łączą się tu w spójną opowieść o guście ludowym, w koncepcji podchwyconej przez autora u francuskiego socjologa i filozofa Pierre’a Bourdieu.
Mirosław Pęczak, Muzyczne przygody gustu ludowego. O społecznym funkcjonowaniu polskiej muzyki popularnej po 1956 r., Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2021, s. 239