1
Amerykański gangster, reż. Ridley Scott – oparta na faktach epicka saga o czarnoskórym mafioso zaopatrującym Nowy Jork i okolice w narkotyki, sprowadzane wojskowymi transportami prosto z Wietnamu, była jedną z najciekawszych hollywoodzkich propozycji filmowych ubiegłego sezonu. W wersji DVD, rozszerzonej aż o 18 minut, można także zobaczyć alternatywne zakończenie filmu. Coś dla miłośników mocnego kina i nie tylko.
2
Brudny Harry, reż. Don Siegel. Clinta Eastwooda kojarzymy obecnie z dostojnymi i wielce ambitnymi tytułami przez niego reżyserowanymi, które zawsze są murowanymi kandydatami do Oscara. Niektórzy jednak nie pamiętają, że Eastwood zaczynał od spektakularnych ról samotnych mścicieli, ustanawiających porządek wbrew prawu. Jedną z takich postaci był policjant Harry Callahan z San Francisco, który brylował na ekranach przeszło trzy dekady temu. „Brudny Harry” z 1971 r. dał początek całej serii filmów o awanturniczym życiu supergliny. I przyniósł aktorowi zasłużoną sławę.
3
Ojciec chrzestny, reż. Francis Ford Coppola – klasyka gatunku po raz pierwszy z poprawionym cyfrowo dźwiękiem i obrazem. Wszystkie trzy części ogląda się fantastycznie, nawet mimo znanej na pamięć fabuły. Rewelacyjne kreacje aktorskie, m.in. Marlona Brando, Ala Pacino i Roberta De Niro, żadnej rekomendacji nie wymagają. Po prostu – to jest kino.
4
Koszmar Darwina, reż. Hubert Sauper. Uhonorowany Oscarem dokument o handlu okoniem nilowym hodowanym w Tanzanii. To wstrząsający obraz wykorzystywania Afryki jako miejsca taniej siły roboczej, dzięki czemu kwitnie przemysł gastronomiczny w Europie i prężnie rozwija się przemyt broni. Reżyser podszedł do tematu niezwykle starannie, bogato udokumentował nielegalny proceder, przedstawił upadlające warunki życia czarnych robotników i bezduszność białych pośredników zajmujących się tym biznesem.
5
Cienie we mgle, reż. Woody Allen. Czarno-biała komedia z 1992 r. Allen składa tu hołd ekspresjonizmowi niemieckiemu, a w szczególności Murnauowi oraz mrocznej prozie Kafki. Akcja dzieje się w małym miasteczku Europy Wschodniej, w okresie międzywojennym, a rzecz dotyczy strachu, jaki wzbudza w jego mieszkańcach potworny, nieuchwytny zbrodniarz. W obsadzie oprócz, chciałoby się powiedzieć, młodego Allena, John Malkovich, Jodie Foster i, uwaga, Madonna.