Kultura

Pełne zanurzenie

Zanurz się w świecie Dalego. Czy wystawy immersyjne to więcej niż przelotna moda?

„Dalí Cybernetics” „Dalí Cybernetics” Jacek Wójcikowski
Rynek wystaw immersyjnych w Polsce wyraźnie się rozrasta. Najnowszym przykładem jest wystawa „Dalí Cybernetics” otwarta w warszawskiej Fabryce Norblina.

Całość odbywa się w Art Box Experience, reklamowanym jako „pierwsza w Polsce w pełni immersyjna i cyfrowa przestrzeń multimedialna”. Salvador Dalí jest akurat jednym z tych artystów, których nie ma potrzeby przedstawiać. W tym roku przypada 120. rocznica urodzin najsłynniejszego hiszpańskiego surrealisty. A poświęcona mu multisensoryczna ekspozycja, powstała we współpracy z Fundació Gala-Salvador Dalí, to – cytując organizatorów – „jedyne w swoim rodzaju doświadczenie, które łączy sztukę, naukę i technologię”.

Niesamowity świat Dalego zostaje tu więc połączony z projekcjami wielkiego formatu, sztuczną inteligencją, jak również VR-em. Instalacje artystyczne przygotowane w przestrzeniach Fabryki Norblina zajmują 800 m kw. i pozwalają spojrzeć na twórczość jakże ekscentrycznego twórcy, jeśli nie w całkiem inny sposób, to przynajmniej w innej skali.

Warszawska ekspozycja wpisuje się w stosunkowo nowe zjawisko wystaw immersyjnych. Multimedialnych pokazów, w których prawdziwe dzieła zastępują projekcje. Immersja znaczy, najprościej mówiąc, zanurzenie. I lista twórców, w których twórczość można się było jak dotąd zanurzyć, jest całkiem spora. W zeszłym roku odbyła się ekspozycja „Van Gogh & Friends: The Immersive Experience”. Byli również impresjoniści na wystawie „Immersive Monet & The Impressionists”. Bohaterką immersji została także najsłynniejsza artystka latynoamerykańska – dzięki wystawie „Frida Kahlo. Życie ikony”. Polska publiczność mogła ponadto znaleźć się w… Watykanie. Taką namiastkę oferowała z kolei ekspozycja „Kaplica Sykstyńska. Dziedzictwo”. Po sukcesie w Warszawie trafiła do Krakowa.

W stolicy triumfy będzie święcić Dalí, natomiast na południu kraju czeka spotkanie z gigantem secesji.

Polityka 40.2024 (3483) z dnia 24.09.2024; Kultura+; s. 93
Oryginalny tytuł tekstu: "Pełne zanurzenie"
Reklama