Kultura

Łódź fetuje Pucciniego

Łódź fetuje Pucciniego. Nie ma teatru bez jego dzieł

Giacomo Puccini Giacomo Puccini Bettmann Archive / Getty Images
Sto lat temu zmarł Giacomo Puccini, jeden z uwielbianych twórców operowych. Teatr Wielki w Łodzi inicjuje 15 listopada Festiwal Pucciniowski spektaklem „Madama Butterfly”.

Związany przez większość życia z Toskanią kompozytor urodził się i dorastał w Lukce w muzycznej rodzinie, a nawet, można powiedzieć, dynastii – muzykiem był już jego prapradziadek o tym samym imieniu. Ale choć jego przodkowie byli raczej organistami i twórcami dzieł religijnych, to Giacomo, mimo że i on został organistą, zafascynowany był od początku operą. Wybrał się więc do Mediolanu na trzyletnie studia u cenionego autora oper Amilchare Ponchiellego. Jego pierwsza własna opera „Le Villi”, chociaż nie odniosła wielkiego sukcesu, zwróciła uwagę wydawcy Giulia Ricordiego, który zamówił u niego następną. Jednak również „Edgar” nie miał powodzenia. Puccini nie ustąpił i kolejne zamówienie od Ricordiego „Manon Lescaut” realizował już z powrotem w swoich rodzinnych stronach: zamieszkał w Torre del Lago niedaleko Lukki. Gdy sukces po premierze tego dzieła stał się faktem, a powstała trzy lata później „Cyganeria”, portretująca ubogą paryską bohemę, przyniosła mu światową sławę, zbudował tam willę nad jeziorem Massaciuccoli.

Bardzo lubił tam pracować, a piękny krajobraz go inspirował. Dziś miejscowość nosi nazwę Torre del Lago Puccini, a niedaleko dostępnej do zwiedzania willi w specjalnie wybudowanym nad jeziorem amfiteatrze można oglądać jego opery w ramach dorocznego letniego festiwalu. Tam też w kaplicy w willi kompozytor jest obecnie pochowany, o co parę lat po jego śmierci w Brukseli (po niepomyślnym leczeniu choroby nowotworowej) zadbał syn Antonio, który dziś sam tam leży, jak i jego matka Elvira, żona kompozytora. Z rodziną tą wiązały się liczne skandale: romanse (Elvira była mężatką, gdy poznała Giacoma) i zazdrość, całkiem jak w operach Pucciniego, na które zresztą niektóre z tych wydarzeń miały wpływ.

Polityka 40.2024 (3483) z dnia 24.09.2024; Kultura+; s. 86
Oryginalny tytuł tekstu: "Łódź fetuje Pucciniego"
Reklama