Kultura

Punkty widzenia

Wystawy, które trzeba zobaczyć tej wiosny. Nasze kalendarium

Ewa Kuryluk, „W samochodzie” Ewa Kuryluk, „W samochodzie” serwis prasowy PGS Sopot
Dla Marca Chagalla sztuka jest stanem duszy, dla Cycerona – filozofią na życie, dla Ewy Kuryluk – unikatową odbitką jednostkowego losu. Oprócz doznań czysto estetycznych dzieła sztuki często skłaniają do głębszej refleksji, inicjują zmianę postrzegania. Tej wiosny, przemierzając muzea i galerie, celebrujemy tradycję i otwieramy się na nowe głosy w sztuce.

18 kwietnia – 15 września 2024 Kraków

„Złote runo – sztuka Gruzji” – Muzeum Narodowe

Legendy o Gruzji jako krainie zasobnej i urodzajnej od starożytności rozpalały wyobraźnię, czego przykładem jest historia o Argonautach, którzy wyruszyli tam na poszukiwanie złotego runa. Wystawa w Muzeum Narodowym w Krakowie to pierwsza w Polsce tak obszerna ekspozycja sztuki gruzińskiej. Na przekrojową prezentację skarbów z Kaukazu składają się dzieła liczące od kilku tysięcy lat do kilku dekad. W ramach wystawy zgromadzone zostały takie przykłady dziedzictwa kultury gruzińskiej, jak znaleziska archeologiczne, starożytne złoto Kolchidy, średniowieczne kodeksy, nowożytne pejzaże, malarstwo Pirosmaniego czy sztuka awangardowa XX wieku.

„Złote runo – sztuka Gruzji”. Zawieszka © Georgian National Museum, medalion © Musée du Louvre, Dist. RMN-Grand Palais / Thierry Ollivier, krzyż ©The Trustees of the British Museum. All rights reserved, Niko Pirosmani „Ucztowanie Mołokanów”, 1905 © National Agency for Cultural Heritage Preservation of Georgia (Niko Pirosmanashvili State Museum)„Złote runo – sztuka Gruzji”. Zawieszka © Georgian National Museum, medalion © Musée du Louvre, Dist. RMN-Grand Palais / Thierry Ollivier, krzyż ©The Trustees of the British Museum. All rights reserved, Niko Pirosmani „Ucztowanie Mołokanów”, 1905 © National Agency for Cultural Heritage Preservation of Georgia (Niko Pirosmanashvili State Museum)
Ewa Kuryluk, „Spotkanie na brzegu morza”serwis prasowy PGS SopotEwa Kuryluk, „Spotkanie na brzegu morza”

18 maja – 19 sierpnia 2024 Sopot

Ewa Kuryluk „Spotkanie na brzegu morza” – Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie

Sopocka PGS rok 2024 mianowała rokiem artystek. Wkrótce w galerii otwarta zostanie indywidualna wystawa Ewy Kuryluk (ur. 1946), interdyscyplinarnej artystki działającej w obszarze malarstwa, grafiki, kolażu, instalacji, tkaniny oraz fotografii. Na wystawie zobaczymy m.in. wczesne prace Kuryluk, w większości w Polsce nigdy niepokazywane, oraz monumentalną i jedną z najsłynniejszych instalacji z tkaniny – „Teatr Miłości” z 1986 r. Ekspozycję uzupełni wybór autofotografii będących zapisem kolejnych etapów życia artystki, zdaniem której „sztuka powinna być unikatową odbitką jednostkowego losu: nie tyle tworzeniem, co utrwalaniem na czułej kliszy ziarnistości naskórka, gestu ręki, rytmu serca i własnego cienia w ostrym słońcu”.

Jerzy Bereś, „Bereś”. Cricoteka, KrakówMarek GardulskiJerzy Bereś, „Bereś”. Cricoteka, Kraków

21 marca – 8 grudnia 2024 Kraków

„Bereś” – Cricoteka

Jerzy Bereś (1930–2012) to rzeźbiarz i performer przez lata świadomie zajmujący pozycję outsidera, który nie wystawiał swoich dzieł na znak sprzeciwu wobec panujących w sztuce mód i tendencji. Przekrojowa prezentacja jego prac otwiera się w 60. rocznicę pierwszej indywidualnej wystawy artysty, zorganizowanej z inicjatywy Grupy Krakowskiej, z którą Bereś związany był od 1966 r. W Cricotece twórczość artysty kontestującego porządki estetyczne, społeczne i polityczne zaprezentowano w kontekście obecnej sytuacji politycznej i nurtów postantropocentrycznych, kwestionujących nadrzędną pozycję człowieka w świecie.

Kto pragnie ujrzeć na krakowskim Rynku Głównym ogniska godności, wolności, miłości i prawdy, niech śledzi kalendarz wydarzeń towarzyszących. Na jesień np. zaplanowano odtworzenie słynnej „Manifestacji romantycznej” z 1981 r. Beresia.

Yuriy Biley „EUROPA II”. Studio BWA, WrocławPiotr CzyżYuriy Biley „EUROPA II”. Studio BWA, Wrocław

22 marca – 16 czerwca 2024 Wrocław

Yuriy Biley „EUROPA II” – Studio BWA

Yuriy Biley (ur. 1988) to artysta wizualny i kurator, zajmujący się tematami związanymi z doświadczeniem migracji oraz badaniem koncepcji złożonych tożsamości. Współzałożyciel oraz członek Open Group, reprezentującej Polskę na tegorocznym Biennale Sztuki w Wenecji, w swojej twórczości często opiera się na osobistych doświadczeniach, traktując je jako punkt wyjścia do pogłębionej refleksji o charakterze uniwersalnym. W ramach wrocławskiej wystawy Biley przyjrzy się niepodległościowym dążeniom trzech krajów, z którymi jest związany – Ukrainy, Polski i Niemiec.

Angelika Markul, „Gardło diabła”serwis prasowy GSW w OpoluAngelika Markul, „Gardło diabła”

1 marca – 5 maja 2024 Opole

Angelika Markul „Gardło diabła” – Galeria Sztuki Współczesnej

Praktyka artystyczna Angeliki Markul (ur. 1977) zakorzeniona jest w zainteresowaniu nieznanymi i niebezpiecznymi miejscami. Swoje prace artystka realizowała m.in. w skażonej promieniotwórczo strefie w Czarnobylu oraz na dotkniętej falą tsunami Fukushimie. W nowej odsłonie projektu „Gardło diabła” Markul pochyla się nad nieokiełznaną potęgą przyrody, miejscem człowieka w historii świata, upływem czasu, pamięcią, a także tym, co nieuniknione i przekraczające ludzkie możliwości.

Polityka 18/19.2024 (3462) z dnia 23.04.2024; Art Salon; s. 70
Oryginalny tytuł tekstu: "Punkty widzenia"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Kraj

Interesy Mastalerka: film porażka i układy z Solorzem. „Szykuje ewakuację przed kłopotami”

Marcin Mastalerek, zwany wiceprezydentem, jest także scenarzystą i producentem filmowym. Te filmy nie zarobiły pieniędzy w kinach, ale u państwowych sponsorów. Teraz Masta pisze dla siebie kolejny scenariusz biznesowy i polityczny.

Anna Dąbrowska
15.11.2024
Reklama