Punkty widzenia
Wystawy, które trzeba zobaczyć tej wiosny. Nasze kalendarium
18 kwietnia – 15 września 2024 Kraków
„Złote runo – sztuka Gruzji” – Muzeum Narodowe
Legendy o Gruzji jako krainie zasobnej i urodzajnej od starożytności rozpalały wyobraźnię, czego przykładem jest historia o Argonautach, którzy wyruszyli tam na poszukiwanie złotego runa. Wystawa w Muzeum Narodowym w Krakowie to pierwsza w Polsce tak obszerna ekspozycja sztuki gruzińskiej. Na przekrojową prezentację skarbów z Kaukazu składają się dzieła liczące od kilku tysięcy lat do kilku dekad. W ramach wystawy zgromadzone zostały takie przykłady dziedzictwa kultury gruzińskiej, jak znaleziska archeologiczne, starożytne złoto Kolchidy, średniowieczne kodeksy, nowożytne pejzaże, malarstwo Pirosmaniego czy sztuka awangardowa XX wieku.
18 maja – 19 sierpnia 2024 Sopot
Ewa Kuryluk „Spotkanie na brzegu morza” – Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie
Sopocka PGS rok 2024 mianowała rokiem artystek. Wkrótce w galerii otwarta zostanie indywidualna wystawa Ewy Kuryluk (ur. 1946), interdyscyplinarnej artystki działającej w obszarze malarstwa, grafiki, kolażu, instalacji, tkaniny oraz fotografii. Na wystawie zobaczymy m.in. wczesne prace Kuryluk, w większości w Polsce nigdy niepokazywane, oraz monumentalną i jedną z najsłynniejszych instalacji z tkaniny – „Teatr Miłości” z 1986 r. Ekspozycję uzupełni wybór autofotografii będących zapisem kolejnych etapów życia artystki, zdaniem której „sztuka powinna być unikatową odbitką jednostkowego losu: nie tyle tworzeniem, co utrwalaniem na czułej kliszy ziarnistości naskórka, gestu ręki, rytmu serca i własnego cienia w ostrym słońcu”.
21 marca – 8 grudnia 2024 Kraków
„Bereś” – Cricoteka
Jerzy Bereś (1930–2012) to rzeźbiarz i performer przez lata świadomie zajmujący pozycję outsidera, który nie wystawiał swoich dzieł na znak sprzeciwu wobec panujących w sztuce mód i tendencji. Przekrojowa prezentacja jego prac otwiera się w 60. rocznicę pierwszej indywidualnej wystawy artysty, zorganizowanej z inicjatywy Grupy Krakowskiej, z którą Bereś związany był od 1966 r. W Cricotece twórczość artysty kontestującego porządki estetyczne, społeczne i polityczne zaprezentowano w kontekście obecnej sytuacji politycznej i nurtów postantropocentrycznych, kwestionujących nadrzędną pozycję człowieka w świecie.
Kto pragnie ujrzeć na krakowskim Rynku Głównym ogniska godności, wolności, miłości i prawdy, niech śledzi kalendarz wydarzeń towarzyszących. Na jesień np. zaplanowano odtworzenie słynnej „Manifestacji romantycznej” z 1981 r. Beresia.
22 marca – 16 czerwca 2024 Wrocław
Yuriy Biley „EUROPA II” – Studio BWA
Yuriy Biley (ur. 1988) to artysta wizualny i kurator, zajmujący się tematami związanymi z doświadczeniem migracji oraz badaniem koncepcji złożonych tożsamości. Współzałożyciel oraz członek Open Group, reprezentującej Polskę na tegorocznym Biennale Sztuki w Wenecji, w swojej twórczości często opiera się na osobistych doświadczeniach, traktując je jako punkt wyjścia do pogłębionej refleksji o charakterze uniwersalnym. W ramach wrocławskiej wystawy Biley przyjrzy się niepodległościowym dążeniom trzech krajów, z którymi jest związany – Ukrainy, Polski i Niemiec.
1 marca – 5 maja 2024 Opole
Angelika Markul „Gardło diabła” – Galeria Sztuki Współczesnej
Praktyka artystyczna Angeliki Markul (ur. 1977) zakorzeniona jest w zainteresowaniu nieznanymi i niebezpiecznymi miejscami. Swoje prace artystka realizowała m.in. w skażonej promieniotwórczo strefie w Czarnobylu oraz na dotkniętej falą tsunami Fukushimie. W nowej odsłonie projektu „Gardło diabła” Markul pochyla się nad nieokiełznaną potęgą przyrody, miejscem człowieka w historii świata, upływem czasu, pamięcią, a także tym, co nieuniknione i przekraczające ludzkie możliwości.