Kultura

Kobiety na plakaty

Kobiety na plakaty! Na festiwale! Dlaczego na scenach wciąż rządzą mężczyźni?

Izzy and the Black Trees Izzy and the Black Trees Łukasz Łukasiewicz
Co jeszcze można ulepszyć w rozwiniętej sieci muzycznych festiwali? Może poprawić obecność kobiet na scenach? W wielu krajach idzie to skutecznie, w Polsce oporu jest nieco więcej.
Misia FurtakAleksandra Zaborowska Misia Furtak

„Błagam was, wy tak na serio?” – dziwiła się jedna z internautek pod wpisem dużego polskiego festiwalu, gdy opublikował na Instagramie listę dziesięciu polskich wykonawców występujących w tegorocznej edycji. Dziesięciu, bo byli to sami mężczyźni – solo czy w zespołach. „Czekamy na równie duże ogłoszenie z polskimi ARTYSTKAMI” – komentowała inna zdziwiona. Podobne reakcje mnożyły się na Facebooku, a powszechną irytację podgrzały skargi osób, których wpisy miały być przez administratorów usuwane. „Nie jesteście influencerką, tylko festiwalem, więc takie zachowanie to wizerunkowy strzał w kolano” – zauważała jedna z kasowanych.

Na większości tegorocznych plakatów festiwalowych kobiety stanowią mniejszość, zgodnie zresztą z tradycją. Katowickie imprezy Off Festival oraz Tauron Nowa Muzyka oddały im około jednej piątej programu, przy czym w przypadku Offa udział ten rośnie do dwóch piątych, gdy doliczy się kilkanaście zespołów mających w składzie kobietę – zwykle właśnie jedną. Na festiwalu Open’er w pełni sfeminizowana jest jedna trzecia występów, do tego dochodzi kilka grup mieszanych. Stawiające na solistów i solistki Warsaw Orange tym drugim oddało dwie piąte miejsc w grafiku. Chorzowski Fest Festival, mimo że najmłodszy w tym gronie, zapowiada 200 występów, ale na 160 już ujawnionych kobietom powierzył 40. Zdarzają się jednak tacy organizatorzy, którzy obiecali osiągnąć parytet płci i tę obietnicę już spełnili.

Zmiana tonacji

Na blisko tysiąc wykonawców występujących na wielkich amerykańskich i europejskich festiwalach muzycznych aż 70 proc. stanowią mężczyźni, podczas gdy w przypadku kobiet to niespełna 20 proc. – policzył pięć lat temu amerykański serwis Pitchfork.

Polityka 26.2023 (3419) z dnia 20.06.2023; Kultura; s. 99
Oryginalny tytuł tekstu: "Kobiety na plakaty"
Reklama