Wizjonerski eksperyment, fenomenalna adaptacja, hit o księdzu Kaczkowskim, filmy, które uczą, jak żyć. Autorskie podsumowanie 2022 roku w polskim kinie.
1. IO, reż. Jerzy Skolimowski.
Esej poetycki o tym, czy życie zwierzęcia jest mniej ważne niż życie człowieka. Wizjonerski eksperyment z osiołkiem w roli głównej, luźno nawiązujący do arcydzieła Bressona, ma siłę wyrazu i skłania do wielu gorzkich refleksji.
2. Film balkonowy, reż. Paweł Łoziński.
Jeśli ktoś chciałby się dowiedzieć, co gryzie dusze Polaków na początku trzeciej dekady XXI w., musi ten dokument obejrzeć. Wielkie kino opowiedziane minimalistycznymi środkami.
3. Inni ludzie, reż. Aleksandra Terpińska.
Fenomenalna adaptacja rapowanej prozy Doroty Masłowskiej o tym, co nas dzieli i dlaczego Polacy są tacy, jacy są. Zaskakująca groteska szyta grubymi nićmi, spełniająca się jako czysta poezja.
Polityka
52.2022
(3395) z dnia 19.12.2022;
Afisz. Autorskie podsumowania 2022 roku;
s. 96
Oryginalny tytuł tekstu: "Polskie filmy"