Kultura

Mała komedia ludzka

Mała komedia ludzka. Charles M. Schulz i jego „Fistaszki”

Charles M. Schulz Charles M. Schulz CBS / Getty Images
100 lat temu urodził się twórca „Fistaszków”. Charles M. Schulz zamienił komiks prasowy w dzieło sztuki i opowiadając o własnych nieszczęściach, uszczęśliwiał ludzi.
Snoopy, jeden z bohaterów „Fistaszków”, był wzorowany na rodzinnych psach Schulza.Apple Snoopy, jeden z bohaterów „Fistaszków”, był wzorowany na rodzinnych psach Schulza.

Wieczny przegrany Charlie Brown, obdarzony niezwykłą fantazją piesek Snoopy, Lucy w tekturowej budce z napisem „Porady psychiatryczne 5 centów”, Linus z nieodłącznym kocykiem bezpieczeństwa w ręku, Schroeder – zgarbiony nad zabawkowym fortepianem miłośnik Beethovena. Kultura masowa upupiła bohaterów komiksu Schulza, przemieliła i zamieniła w maskotki, ich wizerunkami ozdabiając dosłownie wszystko: od pudełek na kanapki po jedną z niedawnych kolekcji ubraniowych sygnowanych przez Marca Jacobsa. Charlie Brown i przyjaciele tak mocno wpisali się w popowy krajobraz, że łatwo zapomnieć, jak ważnym tekstem kultury były – i wciąż są – „Fistaszki”.

Beckett w obrazkach

Schulz podbił „Fistaszkami” serca czytelników nie tylko w Stanach Zjednoczonych, lecz to przede wszystkim Amerykanie zobaczyli w jego kreacji świat własnego dzieciństwa: podwórka, boiska do baseballu lub futbolu, szkoły, domowe salony, w których spędza się czas przed telewizorem. Komiksowe paski Charlesa M. Schulza, publikowane na łamach prasy codziennie przez ponad pół wieku, toczyły się w naturalnym rytmie życia przeciętnego Amerykanina, wyznaczanym przez pory roku i cykliczne wydarzenia: szkolne semestry, wakacje, walentynki, Dzień Niepodległości, Dzień Dziękczynienia, Halloween, Boże Narodzenie.

Mijały kolejne lata, a Charlie Brown i jego kompania pozostawali niezmienni, na wieki zamknięci w dziecięcych ciałach, choć o coraz bardziej dojrzałych umysłach i przemyśleniach. Schulz co do zasady uciekał od doraźnych tematów, wolał skupiać się na emocjach i przeżyciach bohaterów. I choć komiks był dla niego sposobem na odreagowanie prywatnych lęków, fobii oraz zmian zachodzących w jego życiu, stał się uniwersalną opowieścią egzystencjalną.

Polityka 49.2022 (3392) z dnia 29.11.2022; Kultura; s. 94
Oryginalny tytuł tekstu: "Mała komedia ludzka"
Reklama