Kultura

Nasłuchać się do syta

Nasłuchać się do syta. Podcasty stały się w Polsce źródłem wiedzy o świecie

47 proc. pytanych stwierdziło, że słucha odcinków trwających więcej niż 20 minut. A wiele jest znacznie dłuższych, nawet kilkugodzinnych. 47 proc. pytanych stwierdziło, że słucha odcinków trwających więcej niż 20 minut. A wiele jest znacznie dłuższych, nawet kilkugodzinnych. PantherMedia
Choć ludziom zwykło się zarzucać, że ogłuchli na innych, pochłonięci własnym gadaniem, okazuje się, że chcą też słuchać… podcastów.
Dzięki podcastom odbiorcy zyskali niezależność, możliwość budowy własnych, całkowicie spersonalizowanych mediów, skrojonych pod ich zainteresowania i potrzeby.Iza Kucharska Dzięki podcastom odbiorcy zyskali niezależność, możliwość budowy własnych, całkowicie spersonalizowanych mediów, skrojonych pod ich zainteresowania i potrzeby.

To jedna z najbardziej spektakularnych karier ostatnich lat. Podcasty – „dźwiękowe blogi”, „radio na żądanie”, „słuchowiska a la carte” – stały się najmodniejszym sposobem nabywania wiedzy o świecie i korzystania z mediów. Według badań Tandem Media, przeprowadzonych jesienią 2020 r., podcastów słuchał prawie co trzeci polski internauta, a więc 9 mln osób. Jesienią 2021 r. Spotify – najpopularniejszy serwis do dystrybucji i odsłuchiwania podcastów, którego zasoby to 2,9 mln tytułów – zaliczył polski rynek do kilkunastu rosnących najszybciej na świecie. Popularność rozmów, opowieści i reportaży w 2021 r. wzrosła o 94 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.

Nadają niemal wszyscy zdolni tworzyć jakiekolwiek werbalne treści, poczynając od korporacji medialnych, poprzez uniwersytety, przedsiębiorstwa, pisarzy, celebrytów i polityków (swój podcast ma m.in. premier Mateusz Morawiecki), skończywszy na nieznanych szerzej autorach. Opowiadają o polityce, kulturze i badaniach naukowych, o zbrodniach i zwyczajnych doświadczeniach własnych lub cudzych. Wypytują fachowców, jak leczyć złamane serce i jak wbić gwóźdź, jak prowadzić firmę i jak szydełkować, jak przetrwać podczas wychodzenia z nałogów. Od niedawna dostępny jest pierwszy polski podcast na temat problemów polowych, nagrywany z myślą o rolnikach.

Z badania Tandem Media wynika, że i publiczność jest niemal wszędzie: co trzeci słuchacz podcastów mieszka na wsi, co trzeci – w mieście do 100 tys. mieszkańców, jedna trzecia to osoby z większych miast. 90 proc. ma co najmniej średnie wykształcenie, 47 proc. – wyższe. Połowa jest w wieku od 25 do 44 lat.

W najczęstszych wyjaśnieniach fenomenu popularności podcastów podkreśla się znaczenie łatwego dostępu do technologii, wygody (można słuchać i prasować, słuchać i prowadzić samochód), wreszcie zmian sposobu spędzania czasu w trakcie pandemii.

Polityka 1/2.2022 (3345) z dnia 28.12.2021; Kultura; s. 100
Oryginalny tytuł tekstu: "Nasłuchać się do syta"
Reklama