Kultura

Taktyki TikToka

TikTok – nowa fabryka hitów

Doja Cat, amerykańska raperka i producentka muzyczna. Doja Cat, amerykańska raperka i producentka muzyczna. TikTok
Najpierw przenieśli się tu odbiorcy, widząc w tym miejsce dla żywej muzyki. Za nimi ruszyli twórcy – ostatnio Abba. I wydawcy, wyczuwając nową fabrykę hitów. Miejsce MTV zajął TikTok.
Szwedzki zespół Abba wrócił na scenę m.in. dzięki ofensywie na TikToku.TikTok Szwedzki zespół Abba wrócił na scenę m.in. dzięki ofensywie na TikToku.

Serwis TikTok jest jak czekoladowe jajko z niespodzianką – gdy się otwiera aplikację, nie wiadomo, na co się trafi. Kilka lat temu, gdy platforma do wrzucania krótkich filmików dopiero startowała, można się było spodziewać anonimowych nastolatek udających, że śpiewają, i tańczących przy tym do jakiegoś popularnego młodzieżowego hitu. Dziś łatwo natknąć się na zupełnie inny materiał – oto Rick Astley, gwiazdor z lat 80., wykonuje cover „The Winner Takes It All” zespołu Abba. Szwedzki kwartet swój tegoroczny wielki comeback zaczął zresztą od ofensywy w mediach społecznościowych – głównie właśnie na TikToku. To dwa przykłady twórców starszej generacji, którzy dobrze odnajdują się w „chińskiej aplikacji dla dzieci”. Miejscu, w którym odkrywa się nowe gwiazdy.

Jedną z nich jest prowokujący Lil Nas X, twórca od zawsze związany z TikTokiem. Tam zdobył popularność jego pierwszy hit „Old Town Road”, cudowny (i całkiem grzeczny) mariaż kultury hiphopowej i country. Nowa płyta i image Lil Nas X grzeczne już nie są. W teledysku do wpadającej w ucho piosenki „Montero (Call Me By Your Name)” igra z ikonografią biblijną, by zstąpić do piekła na rurze od striptizu, uwieść szatana erotycznym tańcem i na końcu zająć jego miejsce. Kiedy konserwatywne media dyszały z oburzenia, Lil Nas X doskonale bawił się na TikToku, prowokując i wchodząc w interakcje z użytkownikami. Pasował tam jak ręka do rękawiczki – to nie tylko przestrzeń, w której dobrze czuje się społeczność LGBT, ale miejsce nieskończonego karnawału. Nawiązania do teledysku stały się tematem wielu zabawnych filmików.

TikTok w lockdownie

Pandemia mocno zmieniła demografię TikToka. W czasie lockdownu przenieśli się do niego znudzeni millennialsi, a za nimi ruszyły korporacje, media i celebryci – komicy, aktorki i oczywiście muzycy.

Polityka 39.2021 (3331) z dnia 21.09.2021; Kultura; s. 86
Oryginalny tytuł tekstu: "Taktyki TikToka"
Reklama