Kultura

Wirtualne życie muzyki

Czas wirtualnych koncertów

Koncert „Cantrix” zespołu Peregrina otworzył tegoroczny 18. Festiwal Misteria Paschalia. Występ został nagrany w komandorii zakonu joannitów w Bubikon w Szwajcarii. Koncert „Cantrix” zespołu Peregrina otworzył tegoroczny 18. Festiwal Misteria Paschalia. Występ został nagrany w komandorii zakonu joannitów w Bubikon w Szwajcarii. materiały prasowe
Rok temu meloman siedzący w domu przed komputerem był skazany na amatorskie filmiki lub archiwa instytucji muzycznych. Dziś w sieci odbywają się profesjonalne festiwale.
Zaplecze reżyserskie koncertów w ramach Dnia Muzyki Dawnej, prologu Paschaliów.Klaudyna Schubert Zaplecze reżyserskie koncertów w ramach Dnia Muzyki Dawnej, prologu Paschaliów.

Pierwszy koncert 25. Wielkanocnego Festiwalu Beethovenowskiego odbył się w pustej sali Filharmonii Narodowej, ale oglądało go ponad 10 tys. osób. 12 festiwalowych koncertów – w tej samej formule – wciąż można obejrzeć; do 7 kwietnia zobaczyło je 167 tys. internautów. To podsumowanie danych z kanałów YouTube i Facebooka Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena (organizatora festiwalu), firmy nagrywającej oraz radiowej Dwójki plus mediów orkiestr z Katowic (NOSPR), Poznania (Filharmonia) i Wrocławia (NFM), gdzie odbyło się po jednym koncercie. Dodać trzeba słuchaczy transmisji na antenie radia.

Do tego, dzięki współpracy stowarzyszenia z MSZ, koncerty były popularyzowane na świecie przez polskie służby dyplomatyczne. Recital Łukasza Krupińskiego oraz koncert Kwartetu Śląskiego i Aleksandry Świgut dzięki współpracy z Polskim Radiem i Instytutem Polskim w Nowym Jorku obejrzało blisko 10 tys. odbiorców platform streamingowych nowojorskiego Lincoln Center.

Krakowskie Misteria Paschalia odbyły się również online na platformie Play Kraków, w tym roku ograniczone do pięciu uprzednio zarejestrowanych koncertów, z których tylko jeden miał miejsce w Krakowie, w pustej Sali Audytoryjnej ICE. Resztę przysłali współpracownicy, dzięki czemu można było odwiedzić piękne zabytkowe miejsca w Szwajcarii i we Włoszech. Koncerty będą dostępne co najmniej przez rok.

Z Zooma i smartfona

Kiedy w marcu zeszłego roku zamilkły sale koncertowe i siedzieliśmy w domach, instytucje muzyczne na całym świecie sięgnęły do swoich archiwów. Wygrały te, które wcześniej postawiły na rejestrację wydarzeń. Filharmonia Berlińska, od 2009 r. prowadząca platformę Digital Concert Hall z transmisjami i nagraniami, na pewien czas udostępniła ją wszystkim za darmo. Nowojorska Metropolitan Opera, która od 2006 r.

Polityka 17.2021 (3309) z dnia 20.04.2021; Kultura; s. 78
Oryginalny tytuł tekstu: "Wirtualne życie muzyki"
Reklama