Kultura

Inspiracja z Północy

SALON, nowe wydanie już od 24 marca. SALON, nowe wydanie już od 24 marca. Polityka
Jasno i elegancko, bez przepychu i przesady, za to z troską o środowisko i dobre materiały – ta recepta pozwoliła skandynawskiemu stylowi zachwycić świat. Po pandemii stanie się jeszcze atrakcyjniejszy.
Joanna Kulczyńska architektka wnętrz, wspólniczka w biurze projektowym Kulczyński Architekt.dzięki uprzejmości uczestników debaty Joanna Kulczyńska architektka wnętrz, wspólniczka w biurze projektowym Kulczyński Architekt.
Katarzyna Goleń dyrektorka ds. projektowania wnętrz i przestrzeni komercyjnych IKEA Retail.dzięki uprzejmości uczestników debaty Katarzyna Goleń dyrektorka ds. projektowania wnętrz i przestrzeni komercyjnych IKEA Retail.
Monika Tokarska współtwórczyni Spółdzielni PR, przedstawicielka Hilding Anders Polska, producenta materaców i łóżek.dzięki uprzejmości uczestników debaty Monika Tokarska współtwórczyni Spółdzielni PR, przedstawicielka Hilding Anders Polska, producenta materaców i łóżek.
Sylwia Filimon kierowniczka ds. komunikacji i PR JYSK Polska.dzięki uprzejmości uczestników debaty Sylwia Filimon kierowniczka ds. komunikacji i PR JYSK Polska.
Maciej Maląg właściciel Willow House, firmy specjalizującej się w dystrybucji mebli do wnętrz i ogrodów w segmencie premium.dzięki uprzejmości uczestników debaty Maciej Maląg właściciel Willow House, firmy specjalizującej się w dystrybucji mebli do wnętrz i ogrodów w segmencie premium.

Co sprawia, że projektowanie skandynawskie stało się tak popularne, także w regionach odległych od Szwecji, Danii czy Norwegii? I czy jest ono idealne właśnie na czas po pandemii? Na te tematy dyskutowali uczestnicy panelu SALONU, próbując zdefiniować, czym tak naprawdę jest styl skandynawski w architekturze i wystroju wnętrz. – Dla mnie kluczowe hasła to forma podążająca za funkcją, prostota, szacunek do światła i przestrzeni, drewno i natura – mówi Katarzyna Goleń, dyrektorka ds. Projektowania Wnętrz i Przestrzeni Komercyjnych IKEA Retail. – Do tej listy można też dodać filozofię uważnego projektowania, skupienie na człowieku i jego potrzebach – przekonuje Monika Tokarska, Spółdzielnia PR, odpowiedzialna za komunikację dla Hilding Anders Polska, producenta łóżek i materacy.

Z pewnością styl skandynawski ma zapewnić zarówno komfort, jak i funkcjonalność. – Ten styl niczego nie wyklucza, pozwala łączyć różne materiały, nie dominuje naszych wnętrz. Jest przy tym egalitarny, dostępny dla wszystkich – nie eksponujemy w nim swojego bogactwa czy statusu społecznego – podkreśla Maciej Maląg, właściciel WILLOW HOUSE, firmy specjalizującej się w dystrybucji mebli do wnętrz i ogrodów w segmencie premium.

Właśnie pojęcie luksusu jest w Skandynawii często rozumiane inaczej niż u nas. – Luksus to przede wszystkim wygoda, funkcjonalność, jakość naturalnych materiałów. W skandynawskim projektowaniu kluczowe jest ekologiczne podejście, nacisk na energooszczędność, na życie zgodne z przyrodą – dodaje Joanna Kulczyńska, architektka wnętrz, wspólniczka biura projektowego Kulczyński Architekt.

Utylitarne podejście świetnie widać w jednym z najbardziej charakterystycznych elementów skandynawskiego projektowania. – Z uwagi na surowy klimat i mało słońca w miesiącach zimowych ogromne znaczenie ma doświetlanie pomieszczeń. Stąd właśnie rola koloru białego w malowaniu ścian i pozostawianie odsłoniętych okien – mówi Sylwia Filimon, kierowniczka ds. komunikacji i PR w JYSK Polska.

Upowszechnieniu skandynawskiego stylu na pewno pomogła światowa ekspansja firm pochodzących z tego regionu, które stały się niejako ambasadorami tej metody projektowania. – Warto podkreślić, że wiele tych przedsiębiorstw powstawało w małych miastach, było najpierw skromnymi, rodzinnymi spółkami. Podstawa ich filozofii – bliskość naturze, skupianie się na konkretnych, ludzkich potrzebach – pozwoliła im odnieść tak spektakularny sukces – wyjaśnia Monika Tokarska z Hilding Anders Polska. Nie bez znaczenia była też bardzo udana międzynarodowa promocja. – Szerokim echem odbiła się wystawa prezentująca skandynawski design w Nowym Jorku w latach 50. Od 1951 do 1970 r. przyznawana była prestiżowa nagroda Lunninga, honorująca przedstawicieli tego wówczas świeżego nurtu. Ta fala zainteresowania stanowiła podatny grunt dla globalnych skandynawskich marek. Jednak to, co umasowiło ten styl, to demokratyczne ideały, produkty dostępne dla każdego – przypomina Katarzyna Goleń z IKEA Retail.

Jest wiele powodów, dla których społeczeństwa różnych krajów zaczęły się inspirować skandynawską szkołą projektowania. – Żyjemy w świecie przebodźcowanym, tymczasem w stylu skandynawskim możemy odnaleźć spokój, kontakt z naturą, odpocząć od nadmiaru emocji – przekonuje Sylwia Filimon z JYSK Polska. Popularność tego designu wiąże się również ze zmianami cywilizacyjnymi. – W naszym kraju zainteresowanie skandynawskimi rozwiązaniami to przede wszystkim ostatnie 10–15 lat. Obecnie żyjemy inaczej niż kiedyś – częściej się przeprowadzamy, nie mamy takiego przywiązania do ziemi, do domu. Stąd na pewno atrakcyjność stylu projektowania, który można adaptować do różnych przestrzeni. To styl, który nie przeszkadza – twierdzi Maciej Maląg z WILLOW HOUSE.

Bliskość naturze, zwracanie uwagi na rozwiązania przyjazne środowisku i wykorzystywanie materiałów świetnie nadających się do recyklingu to atuty, które z pewnością pomogą skandynawskiemu projektowaniu jeszcze umocnić swoją pozycję w świecie po pandemii. Właśnie teraz potrzebujemy refleksji nad tym, jak budować i urządzać wnętrza mądrzej niż dotąd, aby nie popełniać ponownie tych samych błędów. Skandynawski styl pozwala połączyć najnowsze osiągnięcia technologiczne z harmonią i prostotą znaną od wieków. A pandemia pokazała, jak ogromną wartość ma dobrze zaprojektowane wnętrze, w którym nie tylko odpoczywamy, ale też pracujemy i się uczymy.

***

Czytaj więcej w magazynie SALON, nowe wydanie już od 24 marca.

Polityka 13.2021 (3305) z dnia 23.03.2021; Debata; s. 62
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Kraj

Andrzej Duda: ostatni etap w służbie twardej opcji PiS. Widzi siebie jako następcę królów

O co właściwie chodzi prezydentowi Andrzejowi Dudzie, co chce osiągnąć takimi wystąpieniami jak ostatnie sejmowe orędzie? Czy naprawdę sądzi, że po zakończeniu swojej drugiej kadencji pozostanie ważnym politycznym graczem?

Jakub Majmurek
23.10.2024
Reklama