Kultura

Nominacje do Oscarów. Konkurencja będzie silna

Kto zdobył nominacje do Oscarów 2021? Kto zdobył nominacje do Oscarów 2021? mat. pr.
Wśród oscarowych faworytów znalazły się m.in. „Mank”, „Nomadland”, „Minari” oraz „Proces siódemki z Chicago”. Szansę na statuetkę ma także Dariusz Wolski, autor zdjęć do westernu „Nowiny ze świata”.

Gdyby oceniać po liczbie nominacji, najważniejszym filmem ubiegłego roku był „Mank”, biografia scenarzysty Hermana Mankiewicza i hołd złożony staremu Hollywood. Wyreżyserowany przez Davida Finchera obraz ma aż dziesięć szans na nagrody Akademii – tyle że ma również bardzo mocną konkurencję, a tegoroczne Oscary zdominowało kino bardzo zaangażowane społecznie i politycznie. Widać także, że próba reformy Akademii – podjęta kilka lat temu po akcji #OscarsSoWhite, zarzucającej nagrodom zbyt małą otwartość na różnorodność – znów przynosi efekty. Cieszy szczególnie to, że w kategorii reżyserskiej po raz pierwszy w historii nominowane zostały dwie kobiety: Chloé Zhao i Emerald Fennell („Obiecująca. Młoda. Kobieta” to jej debiut za kamerą!).

W najważniejszych kategoriach powinny liczyć się przede wszystkim dwa wspaniałe filmy: „Nomadland” (sześć nominacji), opowieść o współczesnych nomadach, ludziach „bezmiejscowych”, którzy z własnej woli decydują się na życie w kamperach i furgonetkach, oraz „Minari” (sześć nominacji), historia koreańskiej rodziny, która osiedliła się w Stanach Zjednoczonych w latach 80. – w przypadku tego filmu niespodzianką jest z pewnością nominacja za wyśmienitą drugoplanową rolę Youn Yuh-jung. Niespodzianką, ale nie zaskoczeniem. Koreanka za swój występ została już doceniona m.in. przez Gildię Aktorów, zdobyła też nominację do nagrody BAFTA.

Z kwestią rasizmu i walką o równouprawnienie Afroamerykanów mierzy się kilka nominowanych filmów. Niepokazywany jeszcze w Polsce „Judas and the Black Messiah” (sześć nominacji) opowiada historię Freda Hamptona, działacza Czarnych Panter, oskarżanego przez FBI o terroryzm. Trochę zaskakuje ekwilibrystyka Akademii, która by docenić grających główne role Daniela Kaluuyę i Lakeitha Stanfielda, obu nominowała w kategorii drugoplanowej. Do historii walki o prawa obywatelskie wracają również „Pewnej nocy w Miami”, biograficzny „The United States vs. Billie Holiday”, „Ma Rainey: Matka bluesa”, a także „Proces siódemki z Chicago”, dramat sądowy Aarona Sorkina.

Oscarowe niespodzianki

Choć oscarowe nominacje jak zwykle wydawały się dość przewidywalne – i tym razem to zaleta – nie zabrakło kilku zaskoczeń: za niespodziankę można uznać z pewnością nominację dla „Kolejnego filmu o Boracie” za scenariusz (o szansach Marii Bakalovej, nominowanej za rolę drugoplanową, a w filmie grającej córkę tytułowego bohatera, mówiło się od dawna). Być może zaskakują – pozytywnie! – nominacje dla rumuńskiego „Colectiv” w kategorii filmu zagranicznego i pełnometrażowego dokumentu. Opowieść o dziennikarskim śledztwie w sprawie korupcji w służbie zdrowia wydaje się nieprzyjemnie aktualna także w Polsce. „Nie sposób, oglądając, nie myśleć o polskim ministrze zdrowia, biznesach jego rodziny, o zakupie dla szpitali środków bezpieczeństwa z fałszywymi certyfikatami, o znajomym instruktorze narciarstwa jako pośredniku, o roli wolnych mediów w wyświetlaniu takich spraw. I o reakcji wyborców”, pisała o filmie Aneta Kyzioł. Warto przypomnieć, że w ubiegłym roku w tych samych kategoriach walczyła macedońska „Kraina miodu”.

Na pewno sporą niespodzianką jest również nominacja dla Glenn Close za występ w „Elegii dla bidoków” – ten sam, za który kilka dni wcześniej dostała nominację do Złotej Maliny (gwoli sprawiedliwości dodam, że nie zasłużyła na żadną z tych statuetek).

Pandemia. Lepiej widać dobre kino

Czy Akademia przegapiła kogoś, kto zasłużył na nominacje? Z naszej perspektywy żal, że do oscarowego finału nie dostała się Agnieszka Holland z „Szarlatanem” oraz Mariusz Wilczyński z „Zabij to i wyjedź z tego miasta” – szczególnie że w kategorii pełnometrażowych animacji znalazły się filmy upychane zdaje się na siłę, jak „Wyprawa na Księżyc” czy kolejna fabuła o baranku Shaunie. Trzymajmy zatem kciuki za Dariusza Wolskiego – to pierwsza nominacja w karierze tego wybitnego operatora – oraz „Aidę” (Polska była koproducentem filmu), poruszającą opowieść o wojnie na Bałkanach. Wśród nominacji zabrakło z pewnością „Nigdy, rzadko, czasami, zawsze”, dramatu o nastolatce, która jedzie do Nowego Jorku, by dokonać aborcji, nagradzanego na festiwalach filmów niezależnych. Na nominację zasługiwała z pewnością także Zendaya za rolę w „Malcolmie i Marie”, Akademicy mogli też bardziej docenić „Pięciu braci” Spike’a Lee (nominację dostał jedynie kompozytor Terence Blanchard).

Choć jednak każdy z widzów z pewnością mógłby ułożyć własną listę oscarowych braków, tegoroczne nominacje – ogłoszone z Londynu przez aktorkę Priyankę Choprę i jej męża Nicka Jonasa – przypominają, że mimo wstrząsu, jakim jest dla świata pandemia covidu, sztuka filmowa ma za sobą ważny, udany rok. A pod nieobecność blockbusterów, które wciąż czekają na premiery, jeszcze łatwiej dostrzec i docenić kino, które naprawdę ma znaczenie.

Laureatów tegorocznych Oscarów poznamy 25 kwietnia.

Pełna lista nominowanych do Oscarów

Najlepszy film:
„Judas and the Black Messiah”
„Mank”
„Minari”
„Nomadland”
„Obiecująca. Młoda. Kobieta”
„Ojciec”
„Proces siódemki z Chicago”
„Sound of Metal”

Najlepszy reżyser:
Lee Isaac Chung („Minari”)
Emerald Fennell („Obiecująca. Młoda. Kobieta”)
David Fincher („Mank”)
Thomas Vinterberg („Na rauszu”)
Chloe Zhao („Nomadland”)

Najlepszy aktor:
Riz Ahmed („Sound of Metal”)
Chadwick Boseman („Ma Rainey: Matka bluesa”)
Anthony Hopkins („Ojciec”)
Gary Oldman („Mank”)
Steven Yeun („Minari”)

Najlepsza aktorka:
Viola Davis („Ma Rainey: Matka bluesa”)
Andra Day („The United States vs. Billie Holiday”)
Vanessa Kirby („Cząstki kobiety”)
Frances McDormand („Nomadland”)
Carey Mulligan („Obiecująca. Młoda. Kobieta”)

Najlepszy aktor w roli drugoplanowej:
Sacha Baron Cohen („Proces siódemki z Chicago”)
Daniel Kaluuya („Judas and the Black Messiah”)
Leslie Odom Jr. („Pewnej nocy w Miami”)
Paul Raci („Sound of Metal”)
Lakeith Stanfield („Judas and the Black Messiah”)

Najlepsza aktorka w roli drugoplanowej:
Maria Bakalova („Kolejny film o Boracie”)
Glenn Close („Elegia dla bidoków”)
Olivia Colman („Ojciec”)
Amanda Seyfried („Mank”)
Youn Yuh-jung („Minari”)

Najlepszy scenariusz adaptowany:
Sacha Baron Cohen i inni („Kolejny film o Boracie”)
Florian Zeller i Christopher Hampton („Ojciec”)
Chloe Zhao („Nomadland”)
Kemp Powers („Pewnej nocy w Miami”)
Ramin Bahrani („Biały tygrys”)

Najlepszy scenariusz oryginalny:
Will Berson, Shaka King, Keith Lucas i Kenny Lucas („Judas and the Black Messiah”)
Lee Isaac Chung („Minari”)
Emerald Fennell („Obiecująca. Młoda. Kobieta”)
Derek Cianfrance, Abraham Marder, Darius Marder („Sound of Metal”)
Aaron Sorkin („Proces siódemki z Chicago”)

Najlepszy pełnometrażowy film animowany:
„Baranek Shaun Film. Farmageddon”
„Co w duszy gra”
„Naprzód”
„Sekret wilczej gromady”
„Wyprawa na Księżyc”

Najlepszy film zagraniczny:
„Aida”
„Better Days”
„Colectiv”
„Człowiek, który sprzedał własną skórę”
„Na rauszu”

Najlepszy dokument pełnometrażowy:
„Agent kret”
„Colectiv”
„Czego nauczyła mnie ośmiornica”
„Obóz godności”
„Time”

Najlepsze zdjęcia:
Sean Bobbitt („Judas and the Black Messiah”)
Erik Messerschmidt („Mank”)
Phedon Papamichael („Proces siódemki z Chicago”)
Joshua James Richards („Nomadland”)
Dariusz Wolski („Nowiny ze świata”)

Najlepsze kostiumy:
„Emma”
„Ma Rainey: Matka bluesa”
„Mank”
„Mulan”
„Pinokio”

Najlepszy montaż:
„Nomadland”
„Obiecująca. Młoda. Kobieta”
„Ojciec”
„Proces siódemki z Chicago”
„Sound of Metal”

Najlepsza charakteryzacja:
„Emma”
„Elegia dla bidoków”
„Ma Rainey: Matka bluesa”
„Mank”
„Pinokio”

Najlepsza muzyka:
„Co w duszy gra”
„Mank”
„Minari”
„Nowiny ze świata”
„Pięciu braci”

Najlepsza piosenka:
„Fight For You” z filmu „Judas and the Black Messiah”
„Hear My Voice” z filmu „Proces siódemki z Chicago”
„Husavik” z filmu „Eurovision Song Contest: Historia zespołu Fire Saga”
„lo Sì (Seen)” z filmu „Życie przed sobą”
„Speak Now” z filmu „Pewnej nocy w Miami…”

Najlepsza scenografia:
„Ojciec”
„Ma Rainey: Matka bluesa”
„Mank”
„Nowiny ze świata”
„Tenet”

Najlepszy dźwięk:
„Co w duszy gra”
„Mank”
„Misja Greyhound”
„Nowiny ze świata”
„Sound of Metal”

Najlepsze efekty wizualne:
„Jedyny i niepowtarzalny Ivan”
„Love and Monsters”
„Mulan”
„Niebo o północy”
„Tenet”

Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny:
„Colette”
„A Concerto Is a Conversation”
„Do Not Split”
„Hunger Ward”
„Piosenka dla Latashy”

Najlepszy krótkometrażowy film animowany:
„Burrow”
„Genius Loci”
„Jakby coś, kocham was”
„Opera”
„Yes-People”

Najlepszy krótkometrażowy film fabularny:
„Feeling Through”
„The Letter Room”
„The Present”
„Two Distant Strangers”
„White Eye”

Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Kraj

Interesy Mastalerka: film porażka i układy z Solorzem. „Szykuje ewakuację przed kłopotami”

Marcin Mastalerek, zwany wiceprezydentem, jest także scenarzystą i producentem filmowym. Te filmy nie zarobiły pieniędzy w kinach, ale u państwowych sponsorów. Teraz Masta pisze dla siebie kolejny scenariusz biznesowy i polityczny.

Anna Dąbrowska
15.11.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną