W najbliższych dniach rządzić będą dokumenty – a to dzięki Docs Against Isolation, internetowej przystawce do festiwalu, który zaplanowany jest na wrzesień. Warto również pamiętać, że wielkimi krokami zbliża się online’owa edycja Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
Poza tym nie zabraknie jednak interesujących premier: zarówno tych, które można było wcześniej oglądać na wielkich ekranach („Jojo Rabbit” oraz „Matthias i Maxime” to seanse obowiązkowe!), jak i tych, które trafiły do serwisów streaminowych z pominięciem kin. Znajdzie się również coś dla poszukiwaczy filmowej klasyki.
Czytaj też: „Jojo Rabbit” niepożądany na Facebooku?
Docs Against Isolation
Co prawda kolejna edycja festiwalu Millennium Docs Against Gravity została przeniesiona na wrzesień – i mocno trzymamy kciuki za to, żeby odbyła się bez przeszkód – ale co to byłby za maj bez naszego ulubionego festiwalu kina dokumentalnego. Docs Against Isolation odbędzie się od 8 do 17 maja i będzie nie tylko okazją, żeby obejrzeć kilkadziesiąt fantastycznych filmów – część z nich będzie udostępniana za darmo – lecz również by wziąć udział w online’owych spotkaniach z wybitnymi twórcami, m.in. Pawłem Pawlikowskim, Bingiem Liu oraz Elizą Kubarską. Do tego koncerty, panele, dyskusje. Wszystkie szczegóły, linki oraz inne niespodzianki można znaleźć na Facebooku.
Amazing Grace: Aretha Franklin, reż. Sydney Pollack
Niesamowity dokument: zapis sesji nagraniowej płyty „Amazing Grace” (1972), na której Aretha Franklin wykonywała tradycyjne pieśni religijne i gospel. Lecz nie była to zwyczajna sesja – pierwsza dama jazzu nagrywała album w kościele baptystów w Los Angeles, z udziałem publiczności (na widowni siedzi nawet młody Mick Jagger), a wszystko filmowała ekipa pod nadzorem Sydneya Pollacka. Technologiczne problemy sprawiły, że zarejestrowany materiał trafił na półki. Płyta okazała się wielkim przebojem, ale na premierę filmu trzeba było czekać blisko 40 lat, gdy można było porządnie zsynchronizować obraz i dźwięk. Efekt jest wspaniały: poruszający, piękny i pełen prawdziwych emocji. Seans obowiązkowy!
Film dostępny w serwisach Player i VOD.
Asystentka, reż. Kitty Green
Reżyserski debiut australijskiej dokumentalistki to reakcja na aferę Weinsteina i ruch #MeToo. Główną bohaterką jest młoda absolwentka, która zaczyna pracę w wytwórni filmowej, by szybko przekonać się, że w tym biznesie nic nie zależy od umiejętności i pomysłów, za to wszystko od tego, ile jest się gotowym poświęcić dla kariery. Tytułową rolę gra Julia Garner (znana m.in. z serialu „Ozark”), a partnerują jej m.in. Matthew Macfadyen („Sukcesja”) oraz Dagmara Domińczyk.
Film dostępny w serwisach Player, VOD oraz Chili.
Filmy Karela Zemana
Wizjonerskie, pomysłowe dzieła Karela Zemana powinien znać każdy wielbiciel filmowej fantastyki. Ich wielkim fanem jest m.in. Tim Burton. Łącząc filmy aktorskie z poklatkową animacją, czeski reżyser tworzył kino, jakiego w latach 50. i 60. za Żelazną Kurtyną nie było. Sięgał przy tym po literacką klasykę, głównie powieści Juliusza Verne’a, i inspirował się XIX-wieczną sztuką, m.in. rysunkami Gustave’a Doré oraz stylistyką art nouveau. Filmy Zemana pokazywane są dość rzadko, więc tym większą atrakcją wydają się tytuły dostępne w serwisie vod.tvp.pl: „Diabelski wynalazek”, „Przygody Münchhausena” i „Wyprawa w przeszłość”. Warto się pospieszyć, bo są dostępne tylko do końca miesiąca!
Jakub, Mimmi i gadające psy, reż. Edmunds Jansons
Jakub to chłopak, który musi spędzić wakacje w miejscu, które wydaje mu się najnudniejsze na świecie: u dalekiej rodziny mieszkającej w Maskaczce, zabytkowej dzielnicy Rygi. Mimmi to kuzynka Jakuba, ambitna i przekorna nastolatka. A gadające psy... No cóż, to gadające psy, banda dziarskich kundli, które muszą przekonać ludzi, by uratowali swoją dzielnicę przed żądnymi kasy deweloperami. Polsko-łotewska animacja to nie tylko pełna wdzięku i humoru przygoda, lecz także doskonały sposób, by opowiedzieć dzieciom o tradycji, lokalnej społeczności i gentryfikacji – bez używania trudnych słów, rzecz jasna.
Film dostępny w serwisach Cineman i Player.
Jojo Rabbit, reż. Taika Waititi
Jeden z najgłośniejszych filmów ubiegłego roku, nagrodzony zasłużonym Oscarem za scenariusz. Historia Jojo, młodego członka Hitlerjugend (warto przy okazji wspomnieć, że jego wyimaginowanym przyjacielem jest Führer), którego matka ukrywa w domu żydowską dziewczynę. Błyskotliwe, inteligentne, zabawne i przejmujące kino. Niedawno ogłoszono, że Taika Waititi będzie reżyserował nowy film z cyklu „Gwiezdne wojny” – i warto będzie na to czekać – więc tym bardziej trzeba przypomnieć sobie jego wcześniejsze dzieła. Więcej o Waititim przeczytacie w tekście, który publikowaliśmy w „Polityce” przed rozdaniem Oscarów.
Film dostępny w iTunes oraz w serwisach Player, Chili i Rakuten.
Matthias i Maxime, reż. Xavier Dolan
Najnowszy film kanadyjskiego reżysera symbolicznie zamyka pierwszy etap jego twórczości. To dojrzała opowieść o nieoczekiwanej miłości i pożegnaniu z niewinnością. Pocałunek dwóch przyjaciół budzi w obu uśpione namiętności i sprawia, że muszą przemyśleć swoje życiowe plany i priorytety. „Dolan jest tu chłopakiem, którego doskonale znamy z jego wcześniejszych filmów: uzależnionym od dominującej matki, niespełnionym w miłości, mimo bujnego życia towarzyskiego zagubionym w otaczającej go rzeczywistości, ale też jednak osobą jakby trochę z innego świata, bardziej dojrzałą” – pisał w „Polityce” Janusz Wróblewski.
Proxima, reż. Alice Winocour
„Superbohaterki nie mają dzieci, Catwoman nie jest matką, bo to odwróciłoby jej uwagę od misji. Ale w prawdziwym życiu jest inaczej. Musimy łączyć pracę i macierzyństwo, czujemy się odpowiedzialne za nasze dzieci i uznałam, że kino musi o tym opowiadać” – mówiła w jednym z wywiadów reżyserka Alice Winocour. Jej opowieść o astronautce, która musi na rok rozstać się z córką, by wziąć udział w misji, to jeden z najpiękniejszych filmów, jakie trafiły na początku tego roku do kin. Zobaczcie koniecznie – po raz pierwszy lub po raz kolejny. Nasza recenzja do przeczytania tutaj.
Film dostępny w serwisach Cineman, VOD, Chili oraz Player.
Szkoła melanżu, reż. Olivia Wilde
Reżyserski debiut popularnej aktorki (znanej m.in. z serialu „Doktor House”) to z pozoru typowy film o udrękach i radościach dorastania – z obowiązkową imprezą na zakończenie edukacji w tle. Ale Olivia Wilde nadaje tej historii powiew świeżości, czyniąc jej bohaterkami dziewczyny. W amerykańskim kinie podryw i balangowanie do upadłego (ze wszystkimi konsekwencjami) są zazwyczaj domeną młodych mężczyzn. Tu mamy Amy (Kaitlyn Dever z serialu „Niewiarygodne”) oraz Molly (Beanie Feldstein), przyjaciółki, które tuż przed końcem liceum stwierdzają, że do tej pory za mało korzystały z życia, i postanawiają nadrobić zaległości. Inteligentny humor i czułość, z jaką Wilde traktuje swoje bohaterki, sprawiają, że jej film to zdecydowanie więcej niż kolejna imprezowa komedia.
Film dostępny w iTunes i serwisie HBO GO.
Trzecia generacja, reż. Rainer Werner Fassbinder
Wyjątkowa gratka, bo filmy Fassbindera są w serwisach streamingowych z reguły niedostępne (choć pojawiają się czasami na platformach poświęconych kinu artystycznemu, takich jak Mubi). „Trzecia generacja” – czarna komedia o terroryzmie, przemocy i pazernych korporacjach, które chcą zarabiać na ludzkim strachu – nie należy do najbardziej znanych dzieł niemieckiego reżysera, choć po premierze na festiwalu w Cannes w 1979 r. zbierała entuzjastyczne recenzje. Rolę magnata finansującego organizacje terrorystyczne zagrał Eddie Constatnine, pamiętny z „Alphaville” Jean-Luca Godarda.
Film dostępny w iTunes.
Warto się starać (serial)
Rafe Spall i Esther Smith jako para, która po długich staraniach o dziecko decyduje się wreszcie na adopcję. Okazuje się, że to droga najeżona przeszkodami, a biurokracja jest tylko jedną z mniejszych. Komediowe spojrzenie na współczesną rodzinę zrealizowane przez BBC – ale tym razem specjalnie dla serwisu VOD Apple’a. Drugi sezon już w drodze.
Serial dostępny w serwisie Apple TV+.