Kultura

Dali grosz Wiedźminowi

Andrzej Sapkowski: stwórca Wiedźmina

2019 r. – premiera serialu „Wiedźmin” ­Netflixa. 2019 r. – premiera serialu „Wiedźmin” ­Netflixa. materiały prasowe
Serial „Wiedźmin” jeszcze wzmocnił pozycję najsławniejszego bohatera polskiej popkultury. A świat w prozie Andrzeja Sapkowskiego odnalazł wszystko, czego oczekiwał od współczesnej fantasy.
Andrzej SapkowskiPaweł Kulpa/PAP Andrzej Sapkowski

Mówi się już o tym: efekt Netflixa. Po premierze serialu „Wiedźmin” książki Andrzeja Sapkowskiego szturmują listy bestsellerów w Stanach, on sam w rankingach popularności wyprzedza autorkę „Harry’ego Pottera”, a gra „Wiedźmin 3: Dziki Gon” osiąga wyniki nienotowane od dnia premiery. Nawet Elon Musk nuci „Toss a coin to your Witcher…”, czyli (w polskiej wersji) „Grosza daj wiedźminowi” – jego tweet z 10 stycznia wskazywał na to, że i jemu spodobała się serialowa piosenka skomponowana przez Sonyę Belousovą i Gionę Ostinellego.

Jeszcze przed 20 grudnia 2019 r., a więc przed dniem premiery w serwisie Netflix pierwszego sezonu serialu „Wiedźmin”, nazwisko Andrzeja Sapkowskiego było rozpoznawalne na całym świecie. Książki Polaka do trzeciego kwartału 2019 r. przełożono na 37 języków, dostępne były w 80 krajach, sprzedano ich ponad 15 mln egzemplarzy. Nie można również nie wspomnieć o sukcesie wcześniejszej adaptacji prozy Sapkowskiego, serii gier „Wiedźmin” produkcji studia CD Projekt Red, którą kupiło już ponad 40 mln graczy (po latach autor upomniał się o wielomilionową rekompensatę za eksploatację jego myśli twórczej na tym polu). Był to więc międzynarodowy fenomen popkulturalny na długo, zanim Netflix powierzył adaptację Lauren Hissrich i zanim Tomasz Bagiński zdołał przekonać Sapkowskiego do tej kolejnej ekranizacji.

Jednak nawet jeśli wziąć to wszystko pod uwagę, obecna fala popularności Geralta będzie czymś wyjątkowym. Sam serial był, wedle danych Netflixa, drugim najchętniej oglądanym na tej platformie serialem 2019 r. – po „Stranger Things 3”. I to mimo premiery pod sam koniec grudnia. Firma analityczna Parrot Analytics podała natomiast, że pod koniec roku „Wiedźmin” zdetronizował produkcję „The Mandalorian” kanału Disney+ w rankingu najpopularniejszych seriali na świecie.

Polityka 4.2020 (3245) z dnia 21.01.2020; Temat z okładki; s. 74
Oryginalny tytuł tekstu: "Dali grosz Wiedźminowi"
Reklama