Amerykańska Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej nominacje do Oscarów ogłaszała na żywo przez internet. Niżej pełna lista, z której wynika, że na najwięcej statuetek (w sumie 11) ma szansę „Joker” Todda Philipsa, a w następnej kolejności „Irlandczyk” Martina Scorsesego czy „Pewnego razu w... Hollywood” Quentina Tarantino. Oraz – też wskazany w dziesięciu kategoriach – nagrodzony niedawno Złotym Globem wojenny „1917” Sama Mendesa.
Polski akcent? Istotny. Nominację otrzymało „Boże Ciało” Jana Komasy. Film znalazł się na ciut dłuższej liście oscarowej w grudniu i pokonuje niemal tę samą drogę co rok wcześniej „Zimna wojna” Pawła Pawlikowskiego. „Polskie kino przeżywa obecnie złote dni chwały, a nadzieje na kontynuację stale rosną. Trudno sobie np. wyobrazić, by w konkursach największych festiwali (Berlin, Cannes) zabrakło teraz jakiegoś obrazu znad Wisły” – pisał Janusz Wróblewski kilka tygodni temu.
Konkurencja jest mocna – film Komasy walczy m.in. z „Parasite” Koreańczyka Bong Joon-ho, zdobywcy Złotej Palmy w Cannes, nominowanego w aż sześciu kategoriach. To sporo i bez precedensu jak na film obcojęzyczny w Hollywood. Polski obraz rywalizuje też z autobiograficznym „Bólem i blaskiem” Pedro Almodóvara. Do pokonania są więc albo wielkie nazwiska, albo wielkie dzieła, a na ogół jedno i drugie. Jest i będzie ciekawie także z innych powodów – odsyłam do podsumowania tegorocznej oscarowej stawki autorstwa Janusza Wróblewskiego.
Oscary bez prowadzącego
Oscary zostaną rozdane 9 lutego w Dolby Theatre w Los Angeles. Tak jak przed rokiem gala nie będzie miała gospodarza. Szefowa stacji ABC Karey Bure tłumaczyła, że w zamian widzowie obejrzą więcej skeczy i wysłuchają więcej nominowanych piosenek. A sama Akademia uniknie potencjalnych kontrowersji. Przypomnijmy: zeszłoroczny „niedoszły prowadzący” Kevin Hart, komik i aktor, został przez internautów tak skrupulatnie prześwietlony, że stracił posadę gospodarza ceremonii, którą dopiero co zgodził się przyjąć. Wypomniano mu homofobiczne wpisy na Twitterze.
O tym, jak ryzykownie angażować celebrytę, można się było przekonać też przy okazji gali rozdania Złotych Globów 2020. „To był rok filmów pedofilskich” – podsumował jej gospodarz Ricky Gervais, wymieniając w jednym ciągu dokument o Michaelu Jacksonie „Leaving Neverland” i film „Dwóch papieży”. A na dokładkę pozaczepiał gigantów hi-tech. Miny na widowni były nietęgie.
Ale Oscary są bardziej konserwatywne. I jeśli już budzą kontrowersje, to właśnie dlatego, że zmieniają się nie dość. A ponieważ z roku na rok spada ich oglądalność, Akademia zdecydowała się nie transmitować imprezy w całości i pokazywać skrót z wręczenia statuetek w paru kategoriach. Formułę testuje od ubiegłego roku. Poprzednią galę – krótszą i bez prowadzącego – obejrzało podobno 12 proc. więcej widzów, więc kierunek najwyraźniej jest słuszny.
NOMINACJE DO OSCARÓW 2020
FILM
„Le Mans ′66”
„Irlandczyk”
„Jojo Rabbit”
„Joker”
„Małe kobietki”
„Historia małżeńska”
„1917”
„Pewnego razu... w Hollywood”
„Parasite”
REŻYSER
Martin Scorsese („Irlandczyk”)
Todd Phillips („Joker”)
Sam Mendes („1917”)
Quentin Tarantino („Pewnego razu... w Hollywood”)
Bong Joon-ho („Parasite”)
AKTOR PIERWSZOPLANOWY
Antonio Banderas („Ból i blask”)
Leonardo DiCaprio („Pewnego razu... w Hollywood”)
Adam Driver ( „Historia małżeńska”)
Joaquin Phoenix („Joker”)
Jonathan Pryce („Dwóch papieży”)
Czytaj także: Dlaczego „Historia małżeńska” tak zachwyca?
AKTORKA PIERWSZOPLANOWA
Cynthia Erivo („Harriet”)
Scarlett Johanson („Historia małżeńska”)
Saoirse Ronan („Małe kobietki”)
Charlize Theron („Gorący temat”)
Reneé Zellweger („Judy”)
AKTOR DRUGOPLANOWY
Tom Hanks („Cóż za piękny dzień”)
Anthony Hopkins („Dwóch papieży”)
Al Pacino („Irlandczyk”)
Joe Pesci („Irlandczyk”)
Brad Pitt („Pewnego razu... w Hollywood”)
Martin Scorsese o „Irlandczyku”: Entuzjazm mieszał się ze strachem
AKTORKA DRUGOPLANOWA
Kathy Bates („Richard Jewell”)
Laura Dern („Historia małżeńska”)
Scarlett Johansson („Jojo Rabbit”)
Florence Pugh („Małe kobietki”)
Margot Robbie („Gorący temat”)
SCENARIUSZ ORYGINALNY
Rian Johnson („Na noże”)
Noah Baumbach („Historia małżeńska”)
Sam Mendes i Krysty Wilson-Cairns („1917”)
Quentin Tarantino („Pewnego razu... w Hollywood”)
Bong Joon-ho, Han Jin Won („Parasite”)
SCENARIUSZ ADAPTOWANY
„Irlandczyk”
„Jojo Rabbit”
„Joker”
„Małe kobietki”
„Dwóch papieży”
Czytaj także: Joker – uosobienie naszych lęków
FILM ANIMOWANY
„Jak wytresować smoka: Święta w domu”
„Zgubiłam swoje ciało”
„Klaus”
„Praziomek”
„Toy Story 4”
FILM MIĘDZYNARODOWY
„Nędznicy”
„Kraina miodu”
„Boże Ciało”
„Parasite”
„Ból i blask”
FILM DOKUMENTALNY
„Amerykańska fabryka”
„The Cave”
„Krawędź demokracji”
„For Sama”
„Kraina miodu”
Czytaj także: 10 najlepszych zagranicznych filmów 2019
ZDJĘCIA
„Irlandczyk”
„Joker”
„The Lighthouse”
„1917”
„Pewnego razu... w Hollywood”
MUZYKA
„Joker”
„Małe kobietki”
„Historia małżeńska”
„1917”
„Gwiezdne wojny: Skywalker. Odrodzenie”
PIOSENKA
„I′m Standing With You” („Przypływ wiary”)
„Into the Unknown” („Kraina lodu 2”)
„Stand Up” („Harriet”)
„(I′m Gonna) Love Me Again” („Rocketman”)
„I Can′t Let You Throw Yourself Away” („Toy Story 4”)
EFEKTY SPECJALNE
„Avengers: Koniec gry”
„Irlandczyk”
„Król Lew”
„1917”
„Gwiezdne wojny. Skywalker: Odrodzenie”
CHARAKTERYZACJA
„Gorący temat”
„Joker”
„Judy”
„Czarownica 2”
„1917”
Czytaj także: „Joker” to film groźny, inspiruje do przemocy? Trwa dyskusja
SCENOGRAFIA
„Irlandczyk”
„Jojo Rabbit”
„1917”
„Pewnego razu w... Hollywood”
„Parasite”
KOSTIUMY
„Irlandczyk”
„Jojo Rabbit”
„Joker”
„Małe kobietki”
„Pewnego razu w... Hollywood”
MONTAŻ
„Le Mans ′66”
„Irlandczyk”
„Joker”
„Jojo Rabbit”
„Parasite”
DŹWIĘK
„Le Mans ′66”
„Joker”
„1917”
„Pewnego razu... w Hollywood”
„Gwiezdne wojny. Skywalker: Odrodzenie”
MONTAŻ DŹWIĘKU
„Ad Astra”
„Le Mans ′66”
„Joker”
„1917”
„Pewnego razu... w Hollywood”
FILM KRÓTKOMETRAŻOWY
„Brotherhood”
„Nefta Football Club”
„The Neighbors Window”
„Saria”
„Siostra”
KRÓTKOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
„In the Absence”
„Learning to Skateboard in the Warzone”
„Life Overtakes Me”
„St. Louis Superman”
„Walk Run Cha-Cha”
KRÓTKOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
„Córka”
„Hair Love”
„Kitbull”
„Memorable”
„Sister”