Kraj

Jaki ma być absolwent polskiej szkoły. Co już wiadomo o nowej reformie oświaty? Kulisy konsultacji

Nowa podstawa programowa ma być opracowana na podstawie dyskusji o profilu absolwenta. Czy jednak nie należałoby zacząć od sytuacji nauczycieli? Nowa podstawa programowa ma być opracowana na podstawie dyskusji o profilu absolwenta. Czy jednak nie należałoby zacząć od sytuacji nauczycieli? Mateusz Skwarczek / Agencja Wyborcza.pl
Trudno usiąść z całym społeczeństwem przy stoliku, dać pustą kartkę i powiedzieć: „Róbmy!” – mówi ekspertka Instytutu Badań Edukacyjnych Elżbieta Strzemieczna.

„Powinni kierować się wartościami, takimi jak odpowiedzialność, szacunek i prawda. Mieć poczucie sprawczości oraz dbać o dobrostan swój i innych ludzi. Umieć budować relacje i troszczyć się o dobro wspólne”. To część opisu profilu absolwenta, czyli stworzonego przez podległy MEN Instytut Badań Edukacyjnych pożądanego portretu osób kończących w przyszłości polską szkołę. Ma on być punktem startu do reformy oświaty w 2026 r.

W ostatnich tygodniach Fundacja Stocznia na zlecenie IBE przeprowadziła na temat profilu konsultacje, pomyślane jako otwarta po raz pierwszy publiczna dyskusja o tym, co edukacja powinna dawać dzieciom i nastolatkom. Wstępne „techniczne” wnioski z tego procesu przedstawia ekspertka IBE Elżbieta Strzemieczna.

JOANNA CIEŚLA: – Ile osób wzięło udział w dyskusji o przyszłości polskiej szkoły?
ELŻBIETA STRZEMIECZNA: – W konsultacjach prowadzonych przez Stocznię w formie stacjonarnej lub online wzięło udział 2,5 tys. osób. Kolejne 1,4 tys. uczestniczyło w dyskusjach organizowanych głównie przez szkoły. W tym gronie było niewielu uczniów. Zdecydowanie większą grupę stanowili nauczyciele oraz przedstawiciele stowarzyszeń i fundacji, które pracują w obszarze oświaty. Oprócz tego otrzymaliśmy ok. 40 stanowisk różnych organizacji. Mieliśmy nadzieję na większe zaangażowanie, ale zdajemy sobie sprawę, że mógł je utrudniać krótki czas trwania tych konsultacji.

Polityka 49.2024 (3492) z dnia 26.11.2024; Ludzie i wydarzenia. Kraj; s. 9
Reklama