Zmiany, zmiany, zmiany
Od przyszłego roku czeka nas sporo zmian w przepisach dotyczących praw jazdy
Dotychczas obowiązujące przepisy dopuszczają, by kierowcy, którzy posiadają prawo jazdy ponad rok, zgromadzili w ciągu 12 miesięcy maksymalnie 24 punkty karne (ci z krótszym stażem tylko 20). Gdy tak się stanie, tracą uprawnienia, a mogą je odzyskać, zdając ponownie egzamin sprawdzający ich kwalifikacje (składający się z części teoretycznej i praktycznej).
Kierowcy z ponadrocznym stażem raz na pół roku mają możliwość zredukowania sześciu punktów karnych podczas specjalnych szkoleń organizowanych przez Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego. Trwają one sześć godzin i składają się m.in. z wykładów z psychologiem oraz prelekcji, podczas których analizuje się niebezpieczne sytuacje i ogląda zdjęcia z wypadków. Koszt takiego szkolenia to ok. 300–500 zł.
Od stycznia takiej możliwości już nie będzie, a kierowcy z 24 punktami będą odsyłani na specjalne szkolenie reedukacyjne, które będą musieli odbyć w przeciągu miesiąca od otrzymania stosownej decyzji administracyjnej. Będzie ono trwało kilka dni (28 godzin) i kosztowało ok. 500 zł. Po jego ukończeniu kierowcy będą objęci tzw. okresem próbnym, co oznacza, że jeśli w ciągu pięciu lat ponownie zbiorą 24 punkty karne, będą musieli jeszcze raz ukończyć kurs i przystąpić do egzaminu na prawo jazdy. Po jego zdaniu będą zaś objęci dwuletnim okresem próbnym przewidzianym dla świeżo upieczonych kierowców.
Okres próbny zresztą będzie obowiązywał wszystkich, którzy uprawnienia do kierowania zdobędą po 1 stycznia 2017 r. Jeżeli w czasie trwania okresu próbnego kierowca popełni dwa wykroczenia (zakończone mandatem lub prawomocnym wyrokiem sądu), starosta może mu go przedłużyć o kolejne dwa lata. Jeżeli zaś popełni w tym czasie trzy wykroczenia ukarane mandatem lub jedno przestępstwo, uprawnienia zostaną mu cofnięte.
Nowi kierowcy będą mieli także obowiązek odbycia pomiędzy 4. a 8. miesiącem od wydania dokumentu prawa jazdy tzw. dwugodzinnego kursu doszkalającego w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego oraz godzinnego szkolenia praktycznego w Ośrodku Doskonalenia Techniki Jazdy. Oba kursy nie powinny kosztować więcej niż 300 zł, jednak ich koszty pokryją kierowcy.
Przez pierwsze 8 miesięcy będą ich też obowiązywać inne limity prędkości: 50 km/h na obszarze zabudowanym, 80 km/h poza nim i 100 km/h na autostradzie, nawet jeśli znaki będą uprawniały do szybszej jazdy. W tym czasie osoby te nie będą mogły też podejmować pracy zarobkowej w charakterze kierowcy pojazdu przynależącego do kategorii B.
Od nowego roku zmieni się także system przyznawania punktów karnych. Od tej pory na danym odcinku trasy nie będzie można kilka razy otrzymać punktów za wykroczenie o podobnym charakterze. W praktyce oznacza to np., że jeśli kierowca na danym odcinku zostanie kilkakrotnie złapany za przekroczenie prędkości (np. przez policjantów jadących za nim autem z wideorejestratorem na trasie, na której kilkakrotnie zmieniają się ograniczenia), dostanie punkty karne tylko za przekroczenie prędkości o największym stopniu – maksymalnie 10 punktów.
W ramach modernizacji systemu CEPIK kierowcy uzyskają możliwość sprawdzenia online liczby zgromadzonych punktów karnych i przypisanych im z tego tytułu naruszeń Kodeksu drogowego. System będzie też gromadził informacje o odbytych badaniach technicznych i szczegółach ubezpieczenia pojazdu.