Czym są badania CAWI?
Zastanawiając się nad tym, co badania CAWI wnoszą do biznesu warto wyjaśnić najpierw to, na czym one w ogóle polegają. CAWI (z ang. Computer Assisted Web Interview) to jedna z najczęściej stosowanych obecnie metod badań marketingowych, która polega na udostępnieniu respondentowi ankiety elektronicznej, którą wypełnia on samodzielnie w Internecie. W związku z tym badania CAWI określane są potocznie ankietami internetowymi, badaniami online, czy internetowymi badaniami opinii. W tym miejscu warto również podkreślić, że metoda CAWI klasyfikowana jest jako badania ilościowe, ponieważ umożliwia szybkie przebadanie dużej grupy respondentów. Kluczem w jej przypadku jest natomiast możliwość dotarcia z ankietą do odpowiednich osób (grupy docelowej), co pozwala uzyskać wiarygodne informacje na dany temat.
Badania CAWI - co wnoszą do biznesu?
Badania CAWI mają obecnie ogromne znaczenie dla biznesu, ponieważ dzięki uzyskanym w ten sposób informacjom można go rozwijać. Istotne w tym przypadku jest to, że metoda CAWI pozwala badać opinie i potrzeby nie tylko klientów, ale również kontrahentów, czy własnych pracowników. W efekcie możliwe jest nie tylko poznanie ich oczekiwań i preferencji, ale również uzyskanie informacji na temat produktów, usług, czy sytuacji na rynku. W efekcie firma może dostosować ofertę szytą na miarę, czy wdrożyć rozwiązania, które pozwolą uzyskać przewagę na konkurencją. Może ona sprowadzać się do wielu aspektów, ponieważ konkurować można zarówno jakością, czy ceną, jak i szerokością oferty. Co więcej, dzięki badaniom CAWI przeprowadzonym wśród własnych pracowników przedsiębiorca może nie tylko poznać ich potrzeby i opinie, ale również stworzyć odpowiedni proces rekrutacji, co ułatwi poszukiwanie i zatrudnianie nowych osób. W tym kontekście również można uzyskać przewagę nad konkurencją, a rekrutowanie coraz lepszych kandydatów niewątpliwie pozwoli rozwinąć biznes.
Dlaczego warto przeprowadzić badania CAWI?
Jak już wspomniano badania CAWI to obecnie jedna z najpopularniejszych metod badań marketingowych. Z czego to wynika i co przemawia za tym, by przeprowadzić badania CAWI? Otóż, istotne w tym przypadku są przede wszystkim ich zalety, wśród których wymienić należy między innymi możliwość szybkiego zebrania opinii od naprawdę dużej grupy respondentów. Istotne w tym przypadku jest także to, że dzięki wykorzystaniu odpowiednich narzędzi do przeprowadzania ankiet elektronicznych uzyskane wyniki nie muszą być ręcznie wprowadzane do komputera, co ułatwia i przyspiesza analizę danych. Jest to ważne szczególnie wtedy, gdy badana grupa docelowa jest naprawdę duża. Co jeszcze należy zaliczyć do zalet badań metodą CAWI? Przede wszystkim możliwość dotarcia do spersonalizowanej grupy respondentów, którzy chętnie wypełniają tego typu ankiety ze względu na to, że mogą zrobić to w dogodnym dla siebie momencie. Co więcej, robią to anonimowo co sprawia, że ich odpowiedzi są znacznie bardziej wiarygodne. Poza tym za przeprowadzeniem badania CAWI przemawia również jego koszt, który w praktyce jest znacznie niższy niż w przypadku innych metod badań marketingowych. Z czego to wynika? Przede wszystkim z braku konieczności wykorzystywania ankieterów, których należy nie tylko opłacić, ale również przeszkolić. Niskie koszty są także efektem wysyłania ankiet online.
Podsumowując należy stwierdzić, że badania CAWI wnoszą wiele dobrego do biznesu, ponieważ pozwalają szybko i tanio uzyskać informacje, które są cenne z punktu widzenia jego rozwoju. Co więcej, z roku na rok wzrasta również ich wiarygodność, co jest efektem możliwości dotarcia do dowolnej grupy docelowej, ponieważ już ponad 90% Polaków posiada dostęp do Internetu.
Materiał przygotowany przez Panel Badawczy Ariadna