Thank Your Cleaner Day to wyraz wdzięczności dla osób zawodowo dbających o czystość
Od dłuższego czasu toczy się debata na temat słownictwa, którego używamy w stosunku do różnych osób, zawodów lub sytuacji. Widzimy, jak istotny to temat oraz jak duży wpływ na zmianę w postrzeganiu rzeczywistości i podkreślaniu szacunku do innych mają nawet drobne zmiany w naszym słownictwie. Niestety, wciąż istnieją krzywdzące schematy językowe. Jak często słyszymy przecież „chyba nie chcesz być sprzątaczką”, „traktować jak sprzątaczkę”, etc.? Niestety wciąż zbyt często. To grupa zawodowa, którą często traktujemy z poczuciem wyższości lub w ogóle jej nie zauważamy. A jak wyglądałby nasz świat, przestrzeń pracy, sklepów czy szpitali, gdyby tych osób zabrakło? Inicjatywa firmy Kärcher: „Thank Your Cleaner Day" ma na celu zwrócenie uwagi na ten problem.
Zawód, który zasługuje na szacunek
Branża utrzymania czystości nierzadko bywa pomijana, mimo kluczowego wpływu na codzienne funkcjonowanie społeczeństwa. Niestety, negatywne skojarzenia związane z określeniami takimi jak „sprzątaczka" wpływają na postrzeganie tego zawodu jako mniej wartościowego, a finalnie przekłada się to na brak szacunku do wysiłków pracowników tego sektora. Mimo, że branża stara się to zmienić, problem wciąż pozostaje aktualny, co można zaobserwować poprzez stale obecne nagłówki w mediach, takie jak „traktowana jak sprzątaczka" czy „będzie zarabiać tyle, co sprzątaczka" czy codziennych rozmowach, np. rodziców z dziećmi.
W związku z tym, w ramach inicjatywy „Thank Your Cleaner Day", firma Kärcher pragnie zwiększyć świadomość i wrażliwość społeczną na temat wartości pracy osób odpowiedzialnych za utrzymanie czystości oraz przyczynić się do zmiany postaw wobec tego zawodu, promując szacunek i docenienie dla tych, którzy dbają o nasze otoczenie.
Ewolucja branży czystościowej
Sektor usług porządkowych odgrywa fundamentalną rolę w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania społeczeństwa. Trudno sobie wyobrazić sprawne funkcjonowanie jakiejkolwiek instytucji czy firmy bez udziału osób, które każdego dnia dbają o czystość. Choć zdajemy sobie sprawę, jak ważna i potrzebna jest praca osób zawodowo dbających o utrzymanie porządku, często nie doceniamy ich wystarczająco.
Warto pamiętać, że wymagania wobec przedstawicieli zawodu, a także ich sposób pracy bardzo się zmieniły. Pracownicy są zobowiązani do przechodzenia szkoleń i kursów, a także muszą mieć aktualne badania. Aby wyjść naprzeciw potrzebom branży i ułatwić ciężką fizycznie pracę producenci urządzeń i środków do sprzątania starają się unowocześniać swoje produkty. Przykładem firmy, która od lat konstruując urządzenia sprzątające zwraca uwagę nie tylko na ich wydajność i możliwości, ale też komfort użytkowania jest Kärcher, światowy lider w dziedzinie technologii czyszczenia.
Podejście producentów oraz sytuacja na świecie związana z pandemią na szczęście wpłynęły pozytywnie na postrzeganie tej branży, na co jasno wskazują badania. Według tegorocznego rankingu CBOS, pracownik sprzątający awansował na 15. miejsce wśród najbardziej poważanych zawodów, plasując się przed sędziami, policjantami, a nawet księżmi. Jest to znaczący postęp, ponieważ jeszcze 10 lat temu zawód ten nie znajdował się nawet w pierwszej dwudziestce rankingu. Jednak w tej kwestii jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia.
Inicjatywa, która ma znaczenie
Inicjatywa „Thank Your Cleaner Day” została zapoczątkowana w 2015 roku w Nowej Zelandii. Firma Kärcher, poprzez to wydarzenie, pragnie docenić niezauważanych bohaterów, którzy ciężko pracują zarówno w dzień, jak i w nocy, dbając o nasze otoczenie.
Ich niezmiernie ważny wkład wpływa na utrzymanie porządku i bezpieczeństwa w miejscach takich jak szkoły, placówki medyczne, urzędy czy centra handlowe. Działania dziesiątek tysięcy profesjonalistów, dbających każdego dnia o czystość w miejscach pracy i przestrzeniach publicznych, mają realne znaczenie nie tylko dla zapewnienia komfortu, ale również ogólnego zdrowia i prawidłowego funkcjonowania społeczeństwa. Doświadczyliśmy tego między innymi podczas pandemii, kiedy osoby dbające o czystość pracowały nad wyraz ciężko, by zapewnić nam bezpieczne i higieniczne warunki.
O tym, jak wyglądałyby nasze miejsca pracy, gdyby nie codzienna praca personelu sprzątającego, mieli okazję przekonać się pracownicy biura Kärcher w Krakowie, którzy 18 października, w ramach wydarzenia „Thank Your Cleaner Day”, zostali zaskoczeni nietypową „ekspozycją" w siedzibie firmy. Wernisaż ukazał niesprzątaną od ponad dekady przestrzeń pracy i miał na celu w sposób dosłowny, a może nawet kontrowersyjny uwidocznić znaczenie pracy osób z branży czystościowej. W ramach akcji pracownicy zostali również zaproszeni do samodzielnego sprzątania swojego miejsca pracy.
– Firma Kärcher, jako lider branży czystościowej zwróciła już po raz piąty uwagę na to jak ważna i potrzebna jest praca osób sprzątających. Często są oni przez nas niedostrzegani. Thank Your Cleaner Day to okazja by im podziękować i wyrazić uznanie, dla zaangażowania w to, byśmy mogli cieszyć się z przebywania w czystym, uporządkowanym otoczeniu – mówi Łukasz Palczak, Dyrektor Produktu i Marketingu w Kärcher Sp. z.o.o.
Zjednoczenie w słusznym celu
Projekt organizowany przez firmę Kärcher z roku na rok zyskuje na popularności, angażując coraz więcej firm i organizacji. W tegorocznej edycji do akcji przyłączyli się nowi partnerzy, tacy jak Zakłady Usługowe EZT S.A i Huta Pokój Profile Sp. z o.o. Partnerstwa te pokazują, że temat zyskuje na znaczeniu oraz jak ważne jest, aby wspólnie nagłaśniać istotne kwestie, takie jak zmiana postrzegania sektora czystościowego przez społeczeństwo oraz kluczową rolę, jaką w nim odgrywa.
– Nasi pracownicy bardzo entuzjastycznie podeszli do udziału w tym projekcie. Uważamy, że praca osób dbających o porządek i czystość jest ważna i warto ją docenić. Dlatego zdecydowaliśmy się na udział w TYCD. Cenimy i szanujemy każdą osobę, która pracuje na terenie naszych zakładów, stąd nasze zaangażowanie – mówi Zbigniew Przebindowski, Prezes Zarządu Huty Pokój Profile sp. z o.o.
– Jako Zakłady Usługowe EZT S.A bardzo chętnie włączyliśmy się w ten projekt. Postrzeganie pracy, którą wykonują na co dzień na bardzo wielu obiektach nasi pracownicy, jest dla nas istotne. Wiemy, jak zaawansowana technologicznie i wymagająca jest to praca. Jednak w odbiorze społecznym nie zawsze jest tak postrzegana. Chcemy wspólnie to zmienić – mówi Stanisław Mirek, Członek Zarządu Zakładów Usługowych EZT S.A.
Do inicjatywy dołączyła także kluczowa organizacja branżowa – Polska Izba Gospodarcza Czystości, która objęła patronat nad wydarzeniem.
– Jako organizacja branżowa od lat patronujemy i wspieramy TYCD. Jest to świetna inicjatywa, która buduje etos pracy w naszej branży i zwraca uwagę na jej kluczową rolę – mówi Paweł Szybisz, Prezes Polskiej Izby Gospodarczej Czystości.
Podkreślając ważność pracy tych osób, przyczyniamy się do budowania większej świadomości społecznej na temat ich roli oraz wpływu na codzienne życie. Dzięki inicjatywom takim jak „Thank Your Cleaner Day" mamy okazję wyrazić wdzięczność i docenić wysiłek osób, które każdego dnia dbają o czystość naszego otoczenia.
Każdy z nas ma wpływ na zmianę
Inicjatywa ma na celu realnie wpłynąć na zmianę postrzegania osób pracujących w branży czystościowej. Dlatego niezwykle ważne jest, aby co roku dołączało do niej coraz więcej partnerów. Jednak każdy z nas ma również siłę sprawczą, aby zmieniać rzeczywistość, chociażby eliminując ze swojego słownika utarte i tym samym krzywdzące sformułowania dotyczące osób zawodowo dbających o czystość.
Materiał przygotowany przez Kärcher