Kiedy Twój lot jest anulowany… Z odsieczą przychodzi ubezpieczenie turystyczne! Kiedy należy się odszkodowanie za odwołany lot?
Co wtedy zrobić? Jeśli lot jest anulowany, być może będzie przysługiwać Ci odszkodowanie od linii lotniczych. Na pewno uzyskasz je z ubezpieczenia turystycznego, jeśli je posiadasz. Zobacz, jakie są Twoje prawa jako klienta, który wykupił ostatecznie anulowany lot.
Prawo pasażera - co należy Ci się w przypadku odwołania lotu? Sprawdź to!
Europejskie Centrum Konsumenckie Polska wskazuje wszystkie prawa pasażera z tytułu anulowanego lotu. W przypadku, gdy dojdzie do odwołania, pasażer ma prawo do:
- zwrotu kosztu biletu przez linię lotniczą bądź skorzystania z zaoferowanego przez przewoźnika innego połączenia z punktem docelowym,
- opieki obejmującej posiłki i napoje w ilościach, jakie będą adekwatne do czasu oczekiwania na lot, do dwóch rozmów telefonicznych i maili na koszt przewoźnika,
- zakwaterowania w hotelu oraz transportu między lotniskiem a hotelem, gdy występuje konieczność dłuższego oczekiwania na lot zastępczy,
- odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro.
Zasadniczo pasażer może ubiegać się o odszkodowanie za odwołany lot, jeśli przyczyny anulacji biletu leżą w zakresie odpowiedzialności linii lotniczej. Zakres ten regulowany jest na mocy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego Rady UE nr 261/2004 z 11 lutego 2004 r. Ustalono w nim, że odszkodowanie będzie należne w przypadku:
- lotu obsługiwanego przez linie lotnicze spoza UE oraz lotów, w przypadku których wylot ma miejsce z lotniska UE,
- lotu obsługiwanego przez linie lotnicze zarejestrowane w UE oraz których trasa obejmuje przynajmniej jedno lotnisko w UE jako start lub lądowanie.
Jeżeli pasażer chce być dodatkowo chronionym na wypadek, gdyby nieoczekiwane sytuacje wpłynęły na decyzję rezygnacji z lotu, powinien dodatkowo wykupić ubezpieczenie rezygnacji z podróży.
Kiedy nie przysługuje odszkodowanie za odwołany lot?
Największym zainteresowaniem większości pasażerów, którzy doświadczyli kłopotów związanych z anulowanym lotem, cieszy się to, jakie odszkodowanie za odwołany lot można otrzymać. Wskazaliśmy, że będzie to nawet 600 euro. Istnieje jednak ważna kwestia z tym związana. Jeśli lot został odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności lub pasażerowie zostali o tym poinformowani przynajmniej na 2 tygodnie przed planowaną podróżą, odszkodowanie od linii lotniczych nie będzie należne.
Co zrobić, jeśli lot został odwołany?
Pasażerowie, w przypadku których okazało się, że planowany lot został anulowany, mogą wybrać kilka dróg postępowania:
- zrezygnować z uczestnictwa w locie i uzyskać pełny zwrot poniesionych kosztów,
- przebukować odwołany lot na pierwszy możliwy termin – zwykle takiej zmiany można dokonać za pośrednictwem odpowiednich linków, jakie wysyłane są mailowo do klientów czy w ramach kontaktu z centrum obsługi klienta.
Przy zmianie terminu na inny, czyli przy przebukowaniu biletów, pasażer powinien mieć zapewnioną przez linię lotniczą obsługującą opóźniony lot odpowiednią opiekę.
Odszkodowanie z ubezpieczenia turystycznego pasażera za opóźniony lot
Niezależnie od odszkodowania wypłacanego przez linie lotnicze możesz ubiegać się o świadczenie z ubezpieczenia turystycznego. Taką polisę możesz wykupić na własną rękę, na przykład wygodnie wybrać ubezpieczenie turystyczne online w UNIQA. Może ono obejmować zresztą nie tylko ryzyko opóźnienia lotu przez przewoźnika lotniczego, ale i rekompensatę za zgubiony czy skradziony bagaż.
Jak ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot?
Przy ubieganiu się o odszkodowanie za opóźniony lot trzeba wysłać wniosek na adres prawny linii lotniczych wraz z dowodami, jak np. bilety lotnicze, potwierdzenie rezerwacji czy też karty pokładowe. Podobny wniosek składa się do ubezpieczyciela, by uzyskać odszkodowanie z tytułu opóźnionego lotu.
Materiał przygotowany przez firmę UNIQA.