Przedstawiamy Państwu galerię finałowych obiektów wybranych w najnowszej edycji Nagrody Architektonicznej POLITYKI.
Rafał Malko/Materiały promocyjne
<b>Gdański Teatr Szekspirowski</b><br/>
Autorzy: Renato Rizzi oraz Grupa Projektowa A.T.I., współpraca: Q‑Arch Sp. z o.o.<br/>
Budynek nie wchodzi w dialog z otoczeniem. Pozostaje samotny. Proste geometryczne formy i wyrazista antracytowa cegła sprawiają, że gmach albo urzeka, albo odrzuca, ale z pewnością nie pozostawia obojętnym.
Rafał Malko/Materiały promocyjne
Wnętrza teatru, w odróżnieniu od monumentalnej elewacji, są jasne, kameralne i przyjazne. Stanowi oryginalną, współczesną wariację na jego temat szekspirowskiego teatru Globe.
Robert Stachnik/Reporter, East News
<b>Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie</b><br/>
Autorzy: Estudio Barozzi Veiga, współpraca ze strony polskiej: Studio A4<br/>
Obiekt nie dominuje, szanuje otoczenie, dyskretnie nawiązuje do historycznej hanzeatyckiej zabudowy, a równocześnie wcale nie próbuje ukrywać swojej oryginalności. Mieszkańcy uznali go za ikonę miasta.
Robert Stachnik/Reporter, East News
Ogromne wrażenie robią wnętrza. Od przestronnego, ascetycznego, urzekającego bryłami i perspektywami holu wejściowego po sale koncertowe: złotą, o rzeźbionym suficie i ścianach salę główną oraz ascetyczną, utrzymaną w tonacjach czerni, salę kameralną.
Iñigo Bujedo-Aguirre/Materiały promocyjne
<b>Muzeum i Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowie</b><br/>
Autorzy: nsMoonStudio i Wizja Sp. z o.o.<br/>
Mimo bardzo nowoczesnej formy nowy gmach świetnie zespolił się z zabytkowym budynkiem elektrowni, tworząc nad Wisłą kolejną wyrazistą i niebanalną jakość architektoniczną.
Iñigo Bujedo-Aguirre/Materiały promocyjne
Zaskakująca jest bryła, przypominająca wielką nieregularną bramę, wznoszącą się ponad i jakby otulającą zabytkowy, zrewitalizowany budynek dawnej elektrowni (to nawiązanie do słynnych kantorowskich ambalaży, czyli opakowań).
Iñigo Bujedo-Aguirre/Materiały promocyjne
Odważny jest też dobór materiałów elewacyjnych: rdzewiejącej kortenowskiej stali oraz lustrzanej blachy.
Marek Maruszak/Forum
<b>Siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach</b><br/>
Autor: Konior Studio<br/>
Wokół budynku mamy niezwykle pieczołowicie i oryginalnie zakomponowany plac – miejsce spotkań. To warte podkreślenia, bo projektanci rzadko tak starannie planują otoczenie. Następnie sam gmach. Prosty budynek o regularnych i czytelnych podziałach z dwoma wyraźnymi, ale nienachalnymi nawiązaniami do śląskiej tradycji: efektowną elewacją z cegieł oraz czerwonymi otworami okiennymi – takimi, jakie można oglądać choćby w zabytkowym Nikiszowcu.
Dominik Gajda/Polityka
Foyer otacza dookoła, na trzech poziomach, główną salę koncertową, której bryłę wyraźnie podkreślono.
Tomasz Jodłowski/Reporter
I wreszcie sama sala koncertowa, jądro inwestycji: fantastyczne materiały wykończeniowe (orientalne gatunki drewna), efektowny opływowy kształt, znakomita akustyka. NOSPR umiejętnie łączy tradycję z nowoczesnością, a rozmach – z dobrym smakiem.
Jan Sikora/materiały prasowe
<b>Stacja Kultura w Rumi – rewitalizacja dworca kolejowego</b><br/>
Autor: Jan Sikora<br/>
Z zewnątrz budynek dworcowy jedynie doczyszczono i usunięto paskudne narośla reklamowe, co w naszej rzeczywistości już jest sukcesem. Ale wnętrze to już prawdziwa rewolucja. Na potrzeby kolejowe pozostawiono bowiem zaledwie 20 proc. powierzchni. Resztę zamieniono w rodzaj nowoczesnego domu kultury, w którym najważniejsza jest obszerna czytelnia i biblioteka. Zapyziały hol zamienił się w przytulne, ale i nowoczesne wnętrze, z ciekawymi nawiązaniami do jego tradycyjnych funkcji (dworcowy zegar i megafon, półki kojarzące się z szynami itp.).