Tygodnik Polityka

Zarządzania projektami można i warto się nauczyć

. . WU Executive Academy (www.executiveacademy.at)
O tym, jakie cechy powinien mieć dobry project manager opowiada prof. Martina Huemann, dyrektor akademicki Professional MBA Project Management na WU Executive Academy w Wiedniu.
Prof. Martina HuemannWU Executive Academy (www.executiveacademy.at) Prof. Martina Huemann

Czym rożni się zarządzanie projektami od klasycznego zarządzania w hierarchicznej strukturze przedsiębiorstwa?
Projekty kierują się inną logiką zarządzania niż codzienne obowiązki menadżera. Podstawowa różnica polega na tym, że mają z góry ustalony czas swego zakończenia, dzięki czemu wymagają dużej uważności i koncentracji na osiągnięciu z góry wyznaczonego celu. Wymagają przy tym precyzyjnego rozdzielenia zadań i wyznaczenia konkretnych ról i schematów działania.

Jakie cechy powinien posiadać menadżer, który w swej codziennej pracy zajmuje się zarządzaniem projektami?
Taka osoba musi być przede wszystkim liderem, mieć wizję osiągnięcia wyznaczonych celów i być w stanie zarazić nią pozostałych członków zespołu. Jednocześnie powinna też posiadać umiejętność tworzenia konkretnych struktur i schematów działania. Większe projekty posiadają często skomplikowaną i wymagającą strukturę, obejmującą wiele osób i działów w organizacji. Każdy z nich ma swoje własne cele i interesy, które mogą być wzajemnie ze sobą sprzeczne. Tu właśnie zaczyna się rola dobrego menadżera – musi sprostać często rozbieżnym oczekiwaniom i wyciszyć nastrój niepokoju, który pojawia się przy każdej zmianie. Dobry project manager powinien być dojrzały i odporny na wszelkie naciski.

Jak dobry project manager powinien dobierać członków do swojego zespołu? Czy można się tego nauczyć?
Niestety, bardzo często project managerowie nie mają możliwości wyboru członków swoich zespołów. W takiej sytuacji istotne jest, by project manager posiadał duży kapitał społeczny, umiejętność sprawnego podejmowania decyzji oraz niezbędną wiedzę do poprowadzenia projektu. Bardzo ważna jest umiejętność współpracy i zarządzania zespołem ludzi – zwłaszcza przy dużych projektach, gdzie poszczególni członkowie zespołu nie znają się i pochodzą z różnych krajów i kultur.

Co jest najtrudniejsze w nauce zarządzania projektami?
Nauka najważniejszych metod w zarządzaniu projektami, takich jak struktura podziału pracy (Work Breakdown Structure), wykresy słupkowe (bar chart) czy kamienie milowe projektu (Milestone Plan) nie jest aż tak trudna, choć stanowi podstawę pracy project managera. Zarządzanie zespołami i tworzenie wizji projektu, a także komunikacja z członkami zespołu, dostawcami, partnerami, a także politykami i mediami jest formą wyzwania. Nie ma dwóch takich samych projektów, więc dobry menadżer powinien być refleksyjny i otwarty na naukę i nowe doświadczenia każdego dnia.

Co jest najważniejsze w międzynarodowym zarządzaniu projektami? Jakie są priorytety, kiedy członkowie zespołu żyją i pracują w różnych krajach?
Prawdopodobnie najważniejsze jest wzajemne zrozumienie różnic kulturowych i faktu, że każdy człowiek w inny sposób reaguje na różne bodźce. Głównym zadaniem dobrego project managera jest komunikowanie się językiem zrozumiałym dla wszystkich członków zespołu.

Czy w ramach studiów Professional MBA Project Management na WU Executive Academy w Wiedniu są prowadzone jakieś specjalne techniki nauczania?
Na naszych studiach stosujemy mieszankę różnych metod nauczania, które zawierają m.in. opracowywanie lektur, prace pisemne, odgrywanie sytuacji, w których studenci wcielają się w role lidera projektu, specjalne sesje wyjazdowe czy interakcje grupowe. Rdzeniem tego programu studiów jest fakt, że studenci w toku nauki odgrywają rolę doradców biorących udział w pracy przy konkretnych projektach. W ten sposób nie przyswajają tylko wiedzy teoretycznej, ale mają nieustanne możliwości wykorzystywania jej w konkretnych zadaniach. Warto wspomnieć, że projekty te są ściśle związane z branżą, w której studenci pracują na co dzień.

W jaki sposób studenci zyskują praktyczną wiedzę o zarządzaniu projektami?
Biorąc udział w specjalnych sesjach treningowych, odwiedzając firmy zorientowane na zarządzanie projektami, gdzie mogą dowiedzieć się, jak takie organizacje radzą sobie z różnymi problemami w praktyce. Jest to też doskonała okazja do spotkania z innymi project managerami i autorytetami w tej dziedzinie. Możliwość porównania doświadczeń, zadania pytań.
Inną ważna techniką zdobycia praktycznej wiedzy jest symulacja. Ćwiczymy różne sytuacje, które mogą przytrafić się naszym studentom w życiu zawodowym i wspólnie szukamy rozwiązań pojawiających się problemów i wątpliwości. Studenci dostają informacje zwrotne nie tylko od swoich wykładowców, ale także od swoich koleżanek i kolegów, dzięki czemu mogą testować różne strategie i doskonalić swoje umiejętności przywódcze.

***

Project Management na WU Executive Academy to program przeznaczony dla osób chcących szkolić swoje umiejętności w zakresie zarządzania projektami, doskonalić zdolności przywódcze, a także dla osób odpowiedzialnych za przeprowadzanie zmian w swoich organizacjach.

Polityka 20.2016 (3059) z dnia 10.05.2016; Akcja partnerska; s. ${issuePage}
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Sport

Kryzys Igi: jak głęboki? Wersje zdarzeń są dwie. Po długiej przerwie Polka wraca na kort

Iga Świątek wraca na korty po dwumiesięcznym niebycie na prestiżowy turniej mistrzyń. Towarzyszy jej nowy belgijski trener, lecz przede wszystkim pytania: co się stało i jak ta nieobecność z własnego wyboru jej się przysłużyła?

Marcin Piątek
02.11.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną