Z opublikowanego w zeszłym roku raportu Fundacji Liderek Biznesu wynika, że w 2014 r. władza w polskich spółkach giełdowych była reprezentowana przez zbiorowość około siedmiu tysięcy osób, z czego kobiet w tym gronie było niewiele ponad tysiąc. Zmiany na tym polu następują bardzo powoli i zdecydowanie mniej dynamicznie niż w innych krajach Unii Europejskiej. W ciągu ostatnich 4 lat w Polsce udział kobiet w gremiach decyzyjnych wzrósł zaledwie o 3 proc. (do poziomu 14,6 proc.), podczas gdy w krajach Unii Europejskiej zwiększył się o 8,3 proc. (do poziomu 20,2 proc.).
Różnice widać również w zarobkach polskich kobiet i mężczyzn, choć akurat tu na tle Europy wypadamy całkiem nieźle. Z opublikowanego przez Eurostat raportu wynika, że w 2014 r. mężczyźni zarabiali średnio o 7,7 proc. więcej od kobiet, podczas gdy unijna średnia przekraczała 16 proc.
Główny Urząd Statystyczny w swym raporcie poświęconym kobietom i mężczyznom na rynku pracy wyjaśnia, że rozbieżność ta jest spowodowana faktem, że kobiety często pracują w innych zawodach i branżach niż mężczyźni, mają inne wynagrodzenie i czas pracy. Zróżnicowanie to jest uwarunkowane także takimi cechami jak wykształcenie, zaangażowanie w życie rodzinne czy nawet oczekiwania życiowe. Coraz więcej kobiet dostrzega szansę podniesienia swoich kwalifikacji poprzez podjęcie kolejnego wyzwania, jakim są studia MBA licząc, że pomoże im to w pokonaniu kolejnych szczebli kariery zawodowej.
Pomimo faktu, iż kobiet kończących w Polsce uczelnie wyższe jest więcej od mężczyzn, to już w przypadku studiów MBA te proporcje ulegają odwróceniu. Choć brakuje konkretnych statystyk, to różnorodne dane wskazują, że wciąż kobiet na tych studiach jest mniej niż mężczyzn. Warto jednak zaznaczyć, że z roku na rok ich liczba systematycznie wzrasta.
Z raportu Forté Foundation wynika, że zarobki kobiet w pięć lat od uzyskania dyplomu studiów MBA wzrosły średnio o 55-65 proc. w stosunku do kwot, które zarabiały one przed rozpoczęciem tych studiów. Co więcej, 85 proc. absolwentek przyznało, że studia te w jakiś sposób pomogły im w karierze zawodowej. W raporcie wyszczególniono tez branże, w których kobiety z dyplomem MBA mogą czerpać największe korzyści. W czołówce znalazły się między innymi reklama i marketing, doradztwo w zakresie zarządzania, usługi finansowe, dobra konsumpcyjne oraz sektor publiczny.
Trzeba jednak powiedzieć sobie jasno. Dyplom studiów MBA żadnej kobiecie miejsca w zarządzie nie zagwarantuje, choć może przynieść jej niezwykle wiele innych korzyści, które z kolei mogą przełożyć się na wzrost kompetencji oraz umocnienie pozycji zawodowej
***
Profesor Barbara Stöttinger, dziekan WU Executive Academy w Wiedniu przedstawia największe korzyści, jakie studia MBA mogą przynieść kobietom.
• Globalna sieć kontaktów
Jednym z najcenniejszych doświadczeń studiów MBA, nie tylko dla kobiet, jest możliwość rozbudowania atrakcyjnej sieci kontaktów biznesowych, zwłaszcza tych o charakterze międzynarodowym. W trakcie trwania programu nierzadko zdarza się, że studenci decydują się na założenie własnych firm, zatrudnienie swoich kolegów czy koleżanek, a także polecenie znajomych swoim partnerom biznesowym.
• Doświadczenie biznesowe i wymiana dobrych praktyk
W trakcie trwania programu studenci MBA zdobywają nie tylko pomocną w podejmowaniu decyzji wiedzę analityczną, ale przede wszystkim szereg tzw. umiejętności miękkich, które gwarantują sukces w biznesie. Zajęcia są też szansą na wymianę doświadczeń z osobami, które radzą sobie z podobnymi sytuacjami i odnoszą sukcesy w trudnych środowiskach biznesowych.
• Strategiczny rozwój kariery
Wielu przyszłych menadżerów wykorzystuje czas spędzony na studiach MBA na opracowanie strategii własnej kariery. Kobiety szczególnie doceniają osobiste szkolenia z ekspertami, analizę CV i indywidualne konsultacje, ponieważ mogą wtedy wykorzystać wiedzę nabytą w trakcie programu przy podejmowaniu decyzji dotyczących ścieżki kariery.
• Zmiana perspektywy
MBA zmusza menadżerów do poszerzania horyzontów, a dzięki temu że studenci są w ciągłym kontakcie z osobami, które nie boją się podejmować wyzwań i dążyć do realizacji marzeń, mają szansę na zmianę własnej perspektywy myślenia.
• Dodatkowa dawka pewności siebie
Dyplom MBA zdobyty na renomowanej uczelni jest dla menadżera potwierdzeniem własnej determinacji, a dla przyszłego rekrutera dowodem jego chęci do nauki i ciągłego rozwoju. W trakcie trwania programu studenci zdobywają się nie tylko konkretne know-how, ale także mają szansę by w trakcie podejmowanych dyskusji nauczyć się definiowania swojej pozycji w grupie, obrony swoich racji czy determinacji w dążeniu do realizacji obranej strategii.