1. PRESTIŻ UCZELNI
Szacuje się, że aktualnie na świecie istnieje około 10 tysięcy programów MBA. Ponieważ prześledzenie szczegółowej oferty wszystkich wydaje się prawie niemożliwe, warto jest kierować się prestiżem uczelni. Ta informacja będzie też szczególnie cenna dla przyszłych pracodawców. W tym celu warto skorzystać z najważniejszych rankingów studiów MBA publikowanych między innymi przez Financial Times czy The Economist.
AKREDYTACJE
Te zawsze są w cenie. Warto prześledzić jakimi akredytacjami może poszczycić się uczelnia, na której chcemy studiować oraz konkretne programy, które chcemy wybrać. Najważniejsze są akredytacje międzynarodowe, takie jak te wydawane przez AACSB (Association to Advance Collegiate Schools of Business), AMBA (Association of MBAs), EQUIS (European Quality Improvement System). Na całym świecie tylko 48 uczelni oferujących kursy MBA posiada jednocześnie trzy wymienione akredytacje.
2. AKTUALIZACJA PROGRAMU + NAJNOWSZE TRENDY
Istotne jest, by program, który chcemy wybrać, uwzględniał najnowsze zmiany zarówno w świecie biznesu jak i dokonań akademickich. Warto się przyjrzeć, czy uczelnia oferuje specjalne programy dostosowane do aktualnych i przyszłych potrzeb rynku (np. związane z odpowiedzialnym przywództwem, rynkami globalnymi czy innowacjami) oraz czy organizuje wizyty w konkretnych przedsiębiorstwach oraz wykłady gości specjalnych, którzy chcą podzielić się ze studentami swoim unikalnym doświadczeniem.
3. NETWORKING
Zanim wybierzemy konkretny program MBA, warto się zastanowić, jak dzięki niemu poszerzy się nasza sieć kontaktów zawodowych i prywatnych. Istotna powinna być dla nas możliwość swobodnego dostępu do wykładowców, ale także działania, które uczelnia podejmuje, aby dbać o sieć swoich absolwentów (np. organizując dla nich cykliczne spotkania). Zadowoleni absolwenci stają się ambasadorami konkretnych programów MBA. Dla nowych studentów zaś poszerzanie kręgu znajomości przynosi wymierne korzyści biznesowe, zwłaszcza na nowych rynkach międzynarodowych.
4. MIĘDZYNARODOWA ATMOSFERA
W świecie zglobalizowanego biznesu, to jedna z największych wartości studiów MBA. W międzynarodowym środowisku każdy student i wykładowca ma własne unikalne doświadczenia, które poszerzają perspektywę i inspirują studentów, zwłaszcza tych, którzy pragną rozpocząć działalność na rynkach zagranicznych.
Jak wybrać właściwy program MBA?
GLOBAL EXECUTIVE MBA:
To program skierowany do wyższej kadry kierowniczej oraz menadżerów pracujących w międzynarodowych przedsiębiorstwach. Przyszli studenci muszą mieć już za sobą przynajmniej kilkuletnie doświadczenie na kierowniczym stanowisku. Studia są skoncentrowane na ich dalszym rozwoju, doskonaleniu kwalifikacji zawodowych oraz wymianie wzajemnych doświadczeń.
Wykładowcy kładą szczególny nacisk na praktyczne aspekty zarządzania oraz na interesujące sesje wyjazdowe, które pozwalają studentom lepiej zrozumieć funkcjonowanie przedsiębiorstw na rynkach globalnych. Niektóre uczelnie, tak jak np. WU Executive Academy, działające przy Vienna University of Economics and Business, posiadają specjalne umowy partnerskie z innymi uniwersytetami. Studenci wiedeńskiej uczelni, dzięki współpracy z University of Minnesota, mają możliwość poznawania najnowszych technik zarządzania i przywództwa na trzech kontynentach (w Europie, Azji i Ameryce Północnej), a po zakończeniu studiów dostęp do rozległej sieci kontaktów, którą tworzą absolwenci obu uczelni (w sumie ponad 75 tysięcy osób pracujących w firmach na całym świecie).
PROFESSIONAL MBA:
Są to programy skierowane do kadry menadżerskiej o określonej specjalizacji. W wiedeńskiej WU Executive Academy każdy z programów składa się z 22-26 modułów, które w zależności od specjalizacji są realizowane w trakcie 15 - 18 miesięcy. Pierwszy blok tematyczny trwa 9 miesięcy i obejmuje ogólne zagadnienia z zakresu zarządzania i przedsiębiorczości, m.in. zarządzanie zasobami ludzkimi i organizacjami, etykę i CSR, przedsiębiorczość i innowacje, finanse, czy tematykę rynków globalnych. Wybór specjalizacji (trwającej także 9 miesięcy) należy już do studentów. Mają oni do wyboru:
• Energy Management:
program jest przeznaczony dla menadżerów pracujących w spółkach energetycznych. Wśród wykładowców znajdują się m.in. przedstawiciele Organizacji Krajów Eksportujących Ropę Naftową (OPEC), Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) czy Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej (IAEA);
• Enterprenuership & Innovation:
program przeznaczony dla naukowców i specjalistów z dziedziny marketingu produktowego, controllingu produkcji oraz tych przedsiębiorców, którym nie obce są nowości ze świata najnowszych technologii;
• Finance:
program dla wyższej kadry zarządzającej w sektorze finansowym, kadry menadżerskiej zajmującej się finansami w spółkach o innym profilu działalności, a także przedstawicieli instytucji rządowych, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę w tym zakresie;
• Marketing & Sales:
program dla menadżerów na co dzień zajmujących się marketingiem i sprzedażą, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę, ale także dla kadry zarządzającej w innych obszarach, która widzi potencjał w tej dziedzinie;
• Project Management:
program przeznaczony dla osób chcących szkolić swoje umiejętności w zakresie zarządzania projektami, doskonalić zdolności przywódcze, a także dla osób odpowiedzialnych za przeprowadzanie zmian w swoich organizacjach. Projekty, nad którymi studenci pracują w czasie studiów są dostosowane do ich doświadczenia zawodowego.
Po zakończeniu wszystkich modułów, studentów czeka przygotowanie końcowego projektu, który pozwoli na zintegrowanie zdobytej dotychczas wiedzy oraz otrzymanie dyplomu ukończenia uczelni. Na napisanie 60-80-stronnicowej pracy studenci mają około pół roku.