Ludowa historia Śląska różni się od polskich ludowych historii. Ale można dostrzec też warstwy wspólne: to opowieści o naszych dziadkach ze wsi i rodzicach z szarych bloków.
Dziadek braci Kaczyńskich pochodzi z okolic Wysokiego Mazowieckiego. Jest tam wioska Kaczyn; dawny zaścianek – opowiada Maciej Falkowski, autor książki „Ślachta. Historie z podlasko-mazowieckiego pogranicza”.
Lewicowcy, konserwatyści, intelektualiści – gdzie nie spojrzymy, tam pojawia się wątpliwość, czy serial „1670” na pewno śmieszy, a jeśli tak, to co to mówi o odbiorcach.
Historia naszej szlachty dowodzi, że państwo może zostać porwane przez masę małych tyranów zapatrzonych w swój interes – mówi Kamil Janicki, autor książki „Warcholstwo”.
Dylematy szlacheckich obywateli: stanąć za demokracją stanową czy za królewskim majestatem?
Lubimy odwoływać się do szlacheckiej przeszłości, choć większość Polaków ma chłopskie korzenie. Czy to się nadal przekłada na nasze relacje społeczne i zachowania?
Wielkopolskie ziemiaństwo miało specyficzny etos, styl pracy, życia, myślenia o Polsce. Czy da się to odkurzyć, osiadając na powrót w rodowych siedzibach?
Czy prezydentura Bronisława Komorowskiego jest dla arystokratycznych rodów zwieńczeniem dążeń do władzy? Co naprawdę łączy dziś błękitnokrwistych?
Wbrew utartym sądom dni wolnych od pracy, a więc czasu na zabawę, było w XVI–XVIII w. prawie tyle samo co i obecnie. Jakim rozrywkom oddawano się najchętniej?
Sarmatyzm, któremu Muzeum Narodowe w Krakowie poświęca właśnie wystawę „Sen o potędze”, reprezentuje dwie strony naszego głównego narodowego mitu.