Społeczeństwo jest mniej podzielone, niż mogłoby się to wydawać, problem jest u góry – mówi raper Łona, laureat Paszportu Czytelników POLITYKI. Zadajemy mu pytania nadesłane właśnie przez nich.
Przed ufnością w niezawodność zaawansowanych technologii ostrzegają Olga Piech i Maciej Dobrowolski, twórcy gry „The Invincible” z nagrodzonego Paszportem POLITYKI studia Starward Industries.
Młodych artystów bardziej pochłania teraz walka o byt – mówi Marta Nadolle, laureatka Paszportu POLITYKI w kategorii Sztuki wizualne.
Lubimy burzyć ścianę między publicznością a wykonawcą – mówią Karolina Mikołajczyk i Iwo Jedynecki, laureaci Paszportu POLITYKI w kategorii Muzyka poważna.
Ta moja muzyka wzięła się z tego, że zauważyłam, że bez nut granie idzie mi lepiej – mówi Hania Rani, pianistka, wokalistka i kompozytorka, laureatka Paszportu POLITYKI w kategorii Muzyka popularna.
Myślę, że to komiks jest czwartym, zaginionym arystotelesowskim rodzajem literackim, obok epiki, dramatu i liryki. Jest najbliższy poezji, w której też istotny jest zapis graficzny – mówi Jacek Świdziński, laureat Paszportu POLITYKI w kategorii Książka.
Gdy na temat spojrzy się szerzej, łatwiej o opowieść, która łączy, a nie dzieli. Bardzo się też przydaje poczucie humoru, przekłuwające napompowane balony powagi i oburzenia – mówi Katarzyna Szyngiera, laureatka Paszportu POLITYKI w dziedzinie Teatru.
To „Antypotop”, bo w pewnym sensie nasz film jest tamtego filmu odwrotnością, zderzeniem czołowym z polskim mitem o Polsce szlacheckiej, którym nas latami karmiono – mówi Paweł Maślona, reżyser „Kosa”, laureat Paszportu POLITYKI 2023.
Miniony rok był przełomowy w polskiej polityce, w kulturze też nie zabrakło nowości i zaskoczeń. Potwierdziła to tegoroczna, już 31., gala Paszportów POLITYKI.
Nie powinniśmy się bać słowa „komiks”, bo niezależnie od gatunku i treści twórcy poruszają się w ramach tego samego medium, dającego olbrzymie możliwości.