Często wyobrażamy sobie, że na legendarnych zabytkowych instrumentach grają muzycy, którzy robią już prawdziwe kariery. Tymczasem stradivariusa mogą wypożyczyć nawet bardzo młodzi artyści. Czy na pewno im to pomaga?
Do konkursu zgłosiło się prawie 200 muzyków z 30 krajów, a po eliminacji (z powodu pandemii jedynie na podstawie nagrań) przystępuje doń 39 uczestników z 12 krajów, w tym 7 z Polski.
Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego po raz pierwszy został zorganizowany w 1935 roku. Dziś jest najstarszym istniejącym i jednym z najbardziej prestiżowych konkursów skrzypcowych na świecie, jest jedną z najważniejszych polskich marek kulturalnych. Do Poznania przyjeżdżają najlepsi młodzi skrzypkowie reprezentujący kraje niemal wszystkich kontynentów.
W brzmieniu stradivariusów nie kryje się żadna tajemnica, tylko fakt, że są świetnie zrobione – mówi Piotr Pielaszek, lutnik, podwójny zwycięzca 14. Międzynarodowego Konkursu Lutniczego im. H. Wieniawskiego.
Przy współpracy z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina powstanie aplikacja, przez którą będzie można śledzić konkurs; całość przesłuchań transmitować będzie też TVP Kultura.
Cztery z najważniejszych letnich festiwali przypadają w drugiej połowie sierpnia; wybór będzie niełatwy.
Mimo że jest to festiwal pianistyczny, zawsze jest tam gościnne miejsce dla przedstawicieli innych specjalności: tym razem będzie to zwyciężczyni ostatniego Konkursu im. Wieniawskiego.
Kariery młodych muzyków oplata korupcyjny biznes. Widzieliśmy to choćby podczas konkursu skrzypcowego im. Wieniawskiego.
Aż 18 Polaków wśród 53 młodych skrzypków z 19 krajów weźmie udział w tym najstarszym konkursie skrzypcowym na świecie (istnieje od 1935 r.).