Ludowa historia Śląska różni się od polskich ludowych historii. Ale można dostrzec też warstwy wspólne: to opowieści o naszych dziadkach ze wsi i rodzicach z szarych bloków.
Rozmowa z prof. Violettą Wróblewską, badaczką folkloru, o tym, co mówią o nas liczące setki lat chłopskie opowieści.
Historia naszej szlachty dowodzi, że państwo może zostać porwane przez masę małych tyranów zapatrzonych w swój interes – mówi Kamil Janicki, autor książki „Warcholstwo”.
Nie zamierzam udawać, że ten program nie jest w pewien sposób polityczny. Szczególnie że rządzący wcześniej nie zajmowali się systemowym i przemyślanym wsparciem muzycznych tradycji polskich wsi – tłumaczy Piotr Baczewski, popularyzator muzyki tradycyjnej z fundacji „Muzyka Zakorzeniona”.
Wielkie sukcesy i wielkie spory towarzyszyły przez ostatnie trzy dekady polskiej muzyce tradycyjnej. I stosunek do niej zmienił się przez ten czas diametralnie.
Ameryka, Słowacja, Bieszczady – czyżbyśmy znowu przekonywali się o wspólnych tropach całego muzycznego świata?
Kołysankom zawdzięczamy znacznie więcej niż tylko sen. Są magicznym rytuałem i terapią dla matek. Ba, naukowcy są zdania, że możemy też zawdzięczać im całą istniejącą muzykę.
Boże Ciało, Niedziela Palmowa – Łowicz obowiązkowo gości w migawkach tv. Można by pomyśleć, że składa się tylko z procesji i folkloru.
W śląsko-małopolskich Wilamowicach przetrwała kultura i unikatowy język, który jest wymieniony w atlasie UNESCO i zaliczony do poważnie zagrożonych. Miejscowi przez lata bali się w nim mówić.
Polski folklor to powód do dumy czy wstydu? Polacy chętniej obchodzą Halloween niż Dziady, a ludowe tradycje odchodzą w zapomnienie. Czy można to zmienić?