Ankieta powołanego przez Piotra Glińskiego Instytutu Literatury i „Nowego napisu” to generalnie groch z kapustą, w którym dawne spory o literaturę mieszają się ze współczesnymi sporami ideowymi i politycznymi.
Im więcej w przestrzeni publicznej klerykalizmu, tym więcej oddolnego sprzeciwu wobec wpływów księży i hierarchii. Przekonuje o tym wydana właśnie książka Michała Rauszera o ludowym antyklerykalizmie.
Dyskusja o przeszłości Kościoła, w tym metropolity krakowskiego abp Karola Wojtyły, późniejszego papieża Jana Pawła II, zmieniła się w polityczną awanturę. Co rzeczywiście wiemy o tej sprawie i co będzie się działo dalej?
Wydawca Tygodnika „Nie” zaalarmował, że Poczta Polska chce wycofać ze sprzedaży ostatni numer pisma. Z powodu najnowszej okładki. Wolno jej?
Właśnie ukazał się reportaż „Franciszkańska 3” Marcina Gutowskiego. Wszystkie przedstawione w nim przykłady są bulwersujące. Mało prawdopodobne, by dzisiaj Kościół w Polsce stanął w prawdzie w tej sprawie, choć głosi, że tylko ona wyzwala.
W swoich „Sekretnych zapiskach”, które właśnie ukazały się we Włoszech, siedmiokrotny premier Giulio Andreotti sporo miejsca poświęca papieżowi z Polski.
Jan Paweł II po prostu wpisał się w kontekst przemian. I taki był nam potrzebny. To tłumaczy brak ucha na krytycyzm, który się pojawił choćby w obu Amerykach - mówi były jezuita prof. Stanisław Obirek, bohater wywiadu rzeki „Wąska ścieżka. Dlaczego odszedłem z Kościoła”.
Zdaniem brytyjskich publicystów prywatne listy, które Jan Paweł II wymieniał z polsko-amerykańską filozofką Anną Teresą Tymieniecką, rzucają nowe światło na życie uczuciowe papieża.
Drugie życie umarłych toczy się nie tylko w zaświatach, ale – wiedzą o tym nie tylko czytelnicy Dantego – także na ziemi, tej ziemi. Komedie boska i ludzka splatają się z sobą w gordyjski węzeł – nie do rozsupłania, nie do rozcięcia.
Czterotomowa praca Moskwy imponuje szerokością ujęcia.