Temperatura w Polsce spadnie nawet do –20 st. C. Gorąco będzie za to w polityce: czy Mariusz Kamiński i Maciej Wąsik przyjdą na posiedzenie Sejmu? Poza tym: porażka z Niemcami, czy Polska naprawdę wspiera europejskie marzenie Ukrainy i czy mamy dość F-16.
Blokada przejść drogowych z Ukrainą pokazuje, jak trudny będzie proces integracji naszego wschodniego sąsiada z Unią. To kolejny problem, który przyszły rząd będzie musiał szybko rozwiązać, bo ten odchodzący nie miał do tego głowy.
Protestujący blokują już czwarte przejście drogowe między Polską a Ukrainą. Tymczasem z powodu braku prawdziwego rządu nie ma szans na szybkie rozwiązanie coraz poważniejszego konfliktu z naszym sąsiadem.
Blokada przejść z Ukrainą na dogorywającym rządzie nie robi już żadnego wrażenia. Rozwiązać coraz poważniejszy problem będzie próbować dopiero nowa koalicja. Musi to zrobić nie w Dorohusku czy Medyce, lecz w Brukseli.
Na pełną blokadę handlu z Rosją i Białorusią Europa na razie nie chce się zdecydować. Także dlatego, że w ten sposób zerwane zostałoby kluczowe połączenie z Chinami.
Prawie pół miliarda złotych z państwowej kasy i dodatkowe koszty dla firm transportowych – to cena za spolonizowanie systemu poboru opłat drogowych, chociaż stary działał bez zarzutu. Czy przy okazji skończy się darmowa jazda osobówkami po wielu nowych drogach?
Z unijnego kompromisu polska branża transportowa może być umiarkowanie zadowolona. Jednak to na pewno nie koniec walki o lukratywny rynek.
W sprawie tzw. pakietu mobilności nie zgadzają się ze sobą państwa członkowskie, kłócą się pracodawcy, odmienne pomysły prezentują instytucje. Polska jest przeciw.
Gdy wydawało się, że polscy przewoźnicy nie powstrzymają niekorzystnych dla siebie zmian, pomógł nam Parlament Europejski. Ale ta walka daleka jest od wygranej.
Autobusowy olbrzym, czyli Flixbus, który podbił zachodnią Europę, wjeżdża i do nas. Na początek połknie Polskiego Busa, ale apetyt ma większy. Polskim firmom oferuje współpracę. Na swoich, trudnych, warunkach.