Wielkanoc, czyli dwa dni wielkiego, wzajemnego goszczenia się Polaków. Z niczego tak nie jesteśmy dumni jako naród jak z gościnności właśnie. Kogo i czym podejmujemy w naszych progach? Tradycja tu walczy z modernizacją niczym post z karnawałem.
Międzynarodowy Dzień Mężczyzn jest obchodzony tylko w Polsce. To chrześcijańska pamiątka męczenników czy kult wąsatego hydraulika?
Trzeba założyć czerwone majtki i polać grób białym rumem. Pogrzeb na wyspie Boba Marleya to mieszanka afro-jamajskich wierzeń, zwyczajów europejskich i praktyk chrześcijańskich. Poprzedza go set up, wesoła uliczna impreza.
Dr Ewa Klekot o tym, po co człowiekowi i stare, i wciąż nowe święta, rytuały, obrzędy.
W Polsce sprawa przybiera charakter ogólnonarodowego sporu o to, czy wypada uczestniczyć w tym – dla niektórych pogańskim – zwyczaju.
Badacze skłaniają się ku tezie, że Polak, choć z wierzchu po europejsku ubrany i po świecie oblatany, w duszy i codziennych praktykach pozostał wierny tradycji. Ale jest to szczególna odmiana konserwatyzmu. Najlepiej pasuje słowo: swojskość.
Powoli, ale systematycznie wzrasta w Polsce liczba świeckich pogrzebów. Powody? Ateizm, niechęć do Kościoła, szukanie indywidualnych form pożegnania, a także koszty.
Prawie od początku istnienia III RP towarzyszy nam ekspansja muzycznego (i pozamuzycznego) folkloru. Ostatnio znowu przybiera na sile. O czym to świadczy?
Jakie znaczenie miały kiedyś rytuały przejścia i po co nam wciąż potrzebne wszystkie te rodzinno-plemienne ceremonie?
O tym, po co nam rytuały i rytualne spektakle mówi prof. Roch Sulima, antropolog kultury z Uniwersytetu Warszawskiego