Historia, która łamie serca i wywołuje łzy.
„Anora” – film, który dość niespodziewanie zdobył Złotą Palmę w Cannes – jest szalonym, opartym na szczerych uczuciach i prostych marzeniach melodramatem, a zarazem popularnym i rozrywkowym widowiskiem, przemycającym pod postacią współczesnej bajki o Kopciuszku gorzką
Metafizyczny epos „Megalopolis”, zapowiadany jako perła w koronie twórczości 85-letniego Francisa Forda Coppoli, arcydziełem nie jest. Okazuje się ambitnym, ale zaskakująco nieudolnie opowiedzianym filmem.
warunkiem, że mu za to zapłacą królewską stawkę. Jak się okazuje, słusznie zbierał pieniądze jeszcze przed premierą, bo w weekend otwarcia sprzedaż z biletów wyniosła zaledwie 4 mln dol. „Megalopolis” arcydziełem nie jest, co wiedziano już od premiery w Cannes. „Variety” ogłosiło
Za parę lat możemy mieć wojnę światową. Do głosu dochodzą ekstremiści. A w kinie tego nie widać albo jest to skwitowane kilkoma słusznymi banałami – mówi Agnieszka Holland.
JANUSZ WRÓBLEWSKI: – Nie ma już na stanowisku szefa Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, budzącego postrach Radosława Śmigulskiego. W niesławie odszedł Jacek Bromski, prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Czy jest sens mówić o nowym otwarciu w polskim kinie? AGNIESZKA HOLLAND: – Tak
„Pod wulkanem” Damiana Kocura będzie ubiegał się o nominację do Oscara w kategorii najlepszy pełnometrażowy film międzynarodowy. Mało kto spodziewał się takiej decyzji, z ocenami trzeba jednak poczekać do premiery w Gdyni.
”. Dla niektórych zaskakujące jest też to, że wśród zgłoszonych propozycji zabrakło naszego najgłośniejszego filmu pokazywanego w tym roku w Cannes, czyli „Dziewczyny z igłą” Magnusa von Horna. Dramat psychologiczny o kobietach aborcjonistkach będzie miał jednak szansę. Z nieoficjalnych
Skąd się wziął Yorgos Lanthimos, wielki prowokator współczesnego kina, i dlaczego tak bardzo drażni się ze swoimi widzami?
najdojrzalsza jak dotąd wypowiedź autora, specjalizującego się w wywoływaniu skrajnych emocji za pomocą okrutnych widowisk o przykrych konsekwencjach ucieczki od wolności i mechanizmach zniewalania. Nagrodzone w Cannes „Rodzaje życzliwości” podejmują ten temat w wyjątkowo przewrotny
Już prawie 200 lat jest bohaterem masowej wyobraźni. Skąd ta fascynacja i niegasnąca popularność Edmonda Dantèsa vel hrabiego Monte Christo?
ekranizacja kosztowała 42,9 mln euro. To najdroższa tegoroczna produkcja nad Sekwaną, uhonorowana zresztą premierą na prestiżowym festiwalu w Cannes, gdzie spotkała się z 12-minutową owacją. Film przyciąga rozmachem i młodą obsadą, spisującą się nad wyraz dobrze. Rzecz wygląda, jakby wyszła spod ręki
W bogatej ofercie festiwalowej znajdziemy sporo krajowych premier.
Dobrze przyjęty w Cannes dramat obyczajowy „Dziki diament” francuskiej debiutantki Agathe Riedinger o zdesperowanej nastolatce próbującej za wszelką cenę zrobić karierę w show-biznesie wprowadzi widzów w wyjątkowy klimat 18. edycji festiwalu, którego dyrektorką artystyczną jest Grażyna
W programie imprezy jest 285 filmów, w tym 160 tytułów pokazanych po raz pierwszy w Polsce.
Kilkanaście tytułów prosto z festiwalu w Cannes, kilka retrospektyw mistrzów światowego kina, w tym japońskiego obrazoburcy Nagisy Ōshimy („Imperium zmysłów”, „Imperium namiętności”) oraz wieczory specjalne z serialami Netflixa – to część atrakcji przygotowanych w tym
Rasizm w swoich różnych odmianach wcale nie zniknął. Być może najbardziej charakterystyczną cechą naszych czasów jest to, że mury i broń znów zajmują równie ważne miejsce jak w średniowieczu – mówi francusko-senegalska reżyserka Mati Diop, autorka nagrodzonego Złotym Niedźwiedziem dokumentu „Dahomej” i bohaterka retrospektywy festiwalu Nowe Horyzonty.
JANUSZ WRÓBLEWSKI: – Europejscy politycy obiecują zwrot zrabowanych dzieł sztuki rdzennym mieszkańcom Afryki, w praktyce jednak niewiele z tego wynika. Dlaczego ten proces idzie tak opornie? MATI DIOP: – Przemówienie prezydenta Emmanuela Macrona, wygłoszone w 2017 r. w Wagadugu, w
To moja główna rola – mówi Grażyna Torbicka. I zaprasza na kolejną edycję festiwalu filmowego w Kazimierzu Dolnym.
których gra główną rolę. W rozmowie z Januszem Wróblewskim Grażyna Torbicka oprócz historii i wspomnień na temat festiwalu omawia rolę Stowarzyszenia Filmowców Polskich, wspierającego program i organizację imprezy, oraz ustosunkowuje się do zmiany pokoleniowej na stanowisku prezesa SFP. *** Cieszymy się
Sukcesy tej wielkiej aktorki naszych czasów, obchodzącej właśnie jubileusz 75-lecia, nie kończą się na jej wybitnych kreacjach filmowych. Meryl Streep zakwestionowała rządzące w Hollywood zasady.
Odbierając niedawno z rąk Juliette Binoche honorową Złotą Palmę za całokształt twórczości, Amerykanka usłyszała, że nie tylko nadała wagę kobiecemu aktorstwu, ale też zmieniła sposób postrzegania kobiet we współczesnej sztuce. W trakcie poprzedniej kampanii prezydenckiej w USA, broniąc
Złota Palma dla komedii o Kopciuszku świadczącym usługi seksualne to zaskoczenie, ale nie pomyłka. Temat tożsamości, gorzkiego losu kobiet i dyskryminowanych mniejszości zdominował tegoroczny festiwal filmowy w Cannes.
Większość obserwatorów upatrywała zwycięzcy festiwalu w Cannes w hiszpańskojęzycznym queerowym musicalu kryminalnym „Emilia Pérez” Jacques’a Audiarda z popisową rolą transpłciowej aktorki Karli Sofii Gascón. Jury pod przewodnictwem amerykańskiej reżyserki Grety Gerwig
Po wielu przygniatających ambicjami tytułach prezentowanych w pierwszych dniach festiwalu pojawiły się wreszcie filmy nieco lżejszego kalibru. Krytycy się nimi zachwycają, a z rankingów wynika, że mogą zawalczyć o nagrody.
Na największą niespodziankę wyrasta entuzjastycznie przyjęty body horror „Substancja” 48-letniej Francuzki Coralie Fargeat z Demi Moore i Margaret Qualley w rolach głównych. To dopiero druga pełnometrażowa fabuła reżyserki idącej w ślady nieco młodszej Julii Ducournau („Titane
W czasach cancelowania Rosji i rosyjskiej kultury trzeba mieć sporo odwagi, by przyjrzeć się na nowo chorej rosyjskiej duszy. W świetnie przyjętym filmie Kiryła Sieriebriennikowa uosabia ją Eduard Wieniaminowicz Sawienko.
zdolniejszy. Prawdę mówiąc myślał, że wszystkich ich przerasta nie tylko talentem, a jego społeczne nieprzystosowanie, dekadencki styl życia, upodobanie do alkoholu to oczywiste symptomy geniuszu. Nie wyrzucił Rosji z serca Tak jak Brodski był synem niskiego rangą enkawudzisty i podobnie jak wielu
Nowy film Yorgosa Lanthimosa podzielił canneńską publiczność. W „Rodzajach życzliwości” zamiast lekkości „Faworyty” i finezji „Biednych istot” jest zwrot w kierunku tajemniczej, lodowatej satyry wczesnego etapu twórczości greckiego reżysera.
. Lojalność, miłość, wiara. Ufność, bezpieczeństwo, nadzieja. Lub po prostu – granice wolności właśnie. Film składa się z trzech nowel (każda trwa prawie godzinę), w których grają zawsze ci sami aktorzy wcielający się w różne role, co z jednej strony jest zabiegiem komediowym, ale w tym
Chyba najbardziej wyczekiwany film festiwalu, „Megalopolis” Francisa Forda Coppoli, nie zdobędzie Złotej Palmy – to więcej niż pewne. Na pocieszenie 85-letniemu reżyserowi pozostało to, że schodzi ze sceny z poczuciem spełnionego marzenia.
. „Megalopolis” arcydziełem nie jest Zanim odbył się uroczysty pokaz w Cannes, zwieńczony kurtuazyjną owacją, wielu obserwatorów zastanawiało się, czy Coppola zaliczy powtórkę z historii. Trudności przypominały dramatyczne okoliczności powstawania „Czasu apokalipsy
Duńsko-polsko-szwedzka koprodukcja „Dziewczyna z igłą” zadziałała jak kubeł zimnej wody wylany na dość jeszcze nierozgrzane słońcem, ale już przepełnione szampańskimi nastrojami głowy uczestników festiwalu. W Cannes głośno o Polakach jest także z powodu nowego filmu Patryka Vegi, który łamie wszelkie zasady trzymania się granic rozsądku.
czy inaczej, w tym przepełnionym najczarniejszą refleksją filmie, dającym na końcu upragnioną iskierkę nadziei, nic nie wydaje się czarno-białe. „Putin” Vegi: największy gangster naszych czasów W Cannes głośno o Polakach jest także z powodu nowego filmu Patryka Vegi, obecnego na targach
Na 22 konkursowe tytuły zaledwie cztery wyreżyserowały kobiety. Spore szanse na wywołanie poruszenia ma jedyna w tym towarzystwie debiutantka. Polskim akcentem w walce o Złotą Palmę będzie zwłaszcza szwedzko-polsko-duńska koprodukcja „Dziewczyna z igłą” Magnusa von Horna.
Naszpikowany atrakcjami program rozpoczynającego się we wtorek canneńskiego festiwalu wydaje się barwniejszy niż kiedykolwiek. Na gali otwarcia pojawi się jedna z najsłynniejszych hollywoodzkich gwiazd, Meryl Streep, która odbierze honorową Złotą Palmę. Spośród wielu sensacyjnie zapowiadających się
Zależało nam, by zainicjować w Polsce rozmowę o tranzycji. Powiedzmy, że w tym przejawia się nasz patriotyzm – mówią Małgorzata Szumowska i Michał Englert, autorzy filmu „Kobieta z…”.
JANUSZ WRÓBLEWSKI: – Z waszego filmu można wysnuć wniosek, że osoby trans nie mają łatwego życia. Niezależnie od tego, jaka partia sprawuje władzę, brakuje woli politycznej, by pomóc tym ludziom. MAŁGORZATA SZUMOWSKA: – Niestety to prawda. Także dzisiaj, gdy rządzi koalicja 15
Odwołanie Radosława Śmigulskiego ze stanowiska dyrektora PISF było przez środowisko filmowe oczekiwane, choć nie wszyscy skrajnie krytycznie oceniają jego ponadsześcioletnie rządy. Trudno przewidzieć, czy jego następca będzie wyraźnie lepszy.
festiwalach (m.in. „Twarz” Szumowskiej na Berlinale, „Zimna wojna” w Cannes, „Kobieta z…” w Wenecji). Fenomenalnie radziły sobie mniejszościowe koprodukcje: „Aida”, „Strefa interesów”, a tegorocznym sukcesem będzie prawdopodobnie
Kino pomagało mi radzić sobie ze światem, z moimi problemami. Duże słowa, ale tak było – mówi Roman Gutek, dyrektor i pomysłodawca nowego festiwalu starego kina Timeless Film Festival Warsaw.
więcej czasu z wnukami. Szybko dorastają, więc z nimi także będę się dzielił moimi ulubionymi filmami. Tak jak kiedyś mój sąsiad ze mną. ROZMAWIAŁ JANUSZ WRÓBLEWSKI *** Roman Gutek (ur. 1958 r.) – działacz kulturalny, twórca Warszawskiego Festiwalu Filmowego i współzałożyciel firmy Gutek Film
Kto w tym roku odbierze statuetki za najlepszy film, reżyserię, pierwszoplanowe role kobiecie i męskie? Czy faworyci zwyciężą, a jeśli tak, to czy zasłużenie? Typujemy. Rozdanie Oscarów – w nocy z niedzieli 10 marca na poniedziałek polskiego czasu.
wszystkich. Żadna z wymienionych produkcji nie przekonała Akademików. Zwycięzcą wieczoru okazał się koreański „Parasite”. Czy w związku z tym czeka nas teraz powtórka i należy się spodziewać, że wygra francuska „Anatomia upadku” albo brytyjsko-polska „Strefa interesów
Powstał jeden z najmocniejszych filmów sezonu.
Cannes „Anatomii upadku”. Hüller rozwija tu jakby rolę z tamtego obrazu. Jest dojrzałą, odnoszącą sukcesy na międzynarodowym rynku powieściopisarką postawioną w stan oskarżenia za zamordowanie męża. Film narusza strefę komfortu, nie podsuwa łatwych rozwiązań, pozostawia widza w
Po kilku chudych latach 74. edycja ma zwiastować odrodzenie festiwalu. Na pytanie, jak pogodzić artystyczną jakość z polityką – znakiem firmowym Berlinale – trudno jednak udzielić zadowalającej odpowiedzi.
School UK) w Anglii. Berlinale – najbardziej upolityczniony z wielkiej trójki festiwali (obok Cannes i Wenecji) – przechodzi gruntowną metamorfozę. Nowe czasy wymagają elastyczności, zmiany definicji kina otwierającego się zarówno na eksperymenty VR, jak i rewolucję wywołaną popularnością
Faszyzm nie był tylko niemieckim fenomenem. Warto się zastanowić, czy nie grozi nam z niego powtórka – mówi Sandra Hüller, aktorka grająca w dwóch głośnych filmach sezonu: „Strefie interesów” i „Anatomii upadku”.
JANUSZ WRÓBLEWSKI: – Wszyscy piszą o pani jako o największej gwieździe tego sezonu, a branżowe media zastanawiają się, czy zgarnie pani dwie czy tylko jedną nominację oscarową. SANDRA HÜLLER: – Miłe, ale niespecjalnie się tym przejmuję. Po sukcesie „Toni Erdmann” też
Wielogodzinne widowiska i wielkie role. Przewrotna satyra wyśmiewająca nierówności. Wywołujący rzekę łez dramat familijny. Podsumowujemy rok w światowym kinie.
1. Czas krwawego księżyca, reż. Martin Scorsese, prod. USA. 81-letni klasyk światowego kina w życiowej formie. Trzyipółgodzinne widowisko rozliczające Stany Zjednoczone z grzechu pierworodnego – eksterminacji Indian – na przykładzie losów plemienia Osagów z Oklahomy. Z wielkimi rolami
Wyjątkowy portret zbiorowy cywili, pierwszych ofiar wojny w Ukrainie.
Związki reżysera filmu Macieja Hameli z Ukrainą i Rosją nie są jakoś szczególnie rozlegle. Studiował krótko literaturę w Petersburgu. Ukończywszy 31 lat, pojechał pociągiem do Kijowa, by okazać solidarność z protestującymi na Majdanie, co zaowocowało realizacją dokumentu o pomarańczowej rewolucji
Sean Penn i Adam Driver to tylko niektóre gwiazdy, które zabłysną w Toruniu w trakcie 31. edycji festiwalu sztuki operatorskiej EnergaCamerimage – największej międzynarodowej imprezy filmowej w naszym kraju.
” Ridleya Scotta ze zdjęciami Dariusza Wolskiego z Joaquinem Phoenixem w roli cesarza Francuzów. Głośna i nagrodzona w Cannes „Strefa interesów” Jonathana Glazera, wstrząsająca, oparta na faktach historia komendanta obozu w Auschwitz (autorem zdjęć jest Łukasz Żal). „Maestro
Przepiękny film, po którego seansie wychodzi się ze łzami w oczach i – nie waham się tego napisać – szoku. Pytanie, czy „Chłopi” zasłużyli na polską nominację, wydaje się retoryczne.
festiwalach w Toronto oraz w Gdyni, wzbudzała głównie zachwyt. „Chłopi”. 1300 litrów farb olejnych W branżowym serwisie internetowym Rotten Tomatoes, prezentującym informacje, recenzje i nowości ze świata filmu, ma 100 proc. pozytywnych ocen. „Welchmanowie nakręcili jeden z
Atrakcyjny program z głośnymi tytułami to norma festiwalu prowadzonego przez Grażynę Torbicką.
Na inaugurację – tym razem polska prapremiera komediodramatu w stylu Charliego Chaplina „Opadające liście” Akiego Kaurismäkiego (Grand Prix w Cannes). Drugim filmem otwarcia będzie dramat historyczny „Porwany” włoskiego mistrza Marco Bellocchio o wychowywanym
Nowa szefowa artystyczna festiwalu w Gdyni Joanna Łapińska będzie odpowiedzialna za selekcję najważniejszego w Polsce filmowego konkursu.
działaczka i organizatorka festiwali filmowych. – Nie widzę pola, żeby Komitet Organizacyjny mógł na mnie w jakikolwiek sposób formalnie naciskać – deklaruje w rozmowie z Januszem Wróblewskim, podkreślając, że wyłącznie w jej gestii leży wyselekcjonowanie 12 tytułów do głównego konkursu
Od siedmiu lat filmy nagradzane na festiwalu Animator oficjalnie brane są pod uwagę przy oscarowych nominacjach.
, m.in. prezentowany w Cannes: „Mars Express”, oklaskiwany w Rotterdamie „Lonely Castle in the Mirror” i jedna z sensacji Berlinale „White Plastic Sky”. Filmy ocenią światowej sławy fachowcy: jeden z najbardziej uznawanych japońskich twórców na świecie, reżyser
Ponury dramat psychologiczny umiejscowiony na belgijskiej prowincji, o dwojgu nieletnich czarnoskórych imigrantach z Afryki.
Kto zna twórczość braci Dardenne, dwukrotnych laureatów Złotej Palmy w Cannes, już wie, czego się po nich spodziewać – co niektórzy poczytują za wadę. Bo zawsze ta sama spirala nieszczęść, skomplikowane wybory bezbronnych postaci szukających po omacku oparcia, kuszące siły zła i twarde
W Cannes wygrał zasłużenie francuski thriller sądowy „Anatomia upadku”, ale dzięki Grand Prix zdobytemu przez brytyjsko-amerykańsko-polską „Strefę interesów” Polacy też ciepło zapamiętają 76. edycję festiwalu.
pokazywanych w Cannes filmów, to byłaby nią poezja. Rywalizujące z kolejnymi sezonami seriali i masową rozrywką autorskie kino coraz bardziej przypomina zwięzłe, wielopiętrowe konstrukcje, pozwalające przyjrzeć się komplikacjom świata poprzez kostium historyczny i wyrazistą metaforę. Jak w nagrodzonym za
Kreatywność filmowców, nawet gdy flirtują z autotematyzmem w sztuce, nie zna granic, chociaż efekty bywają różne. Świetnie wypadł typowany do grona canneńskich laureatów „Maj grudzień” Todda Haynesa, ale już Nanni Moretti poległ w tym temacie.
„przewodnią rolę ZSRR w ruchu robotniczym”. Ciekawe, kto się myli. Tak czy inaczej, Moretti nakręcił reklamówkę wiecznie żywej idei komunizmu, zrealizowaną przez wynoszącego się ponad innych, wierzącego w swoją nieomylność artystę. Tylko czy wypada się z tego jeszcze śmiać? Cannes 2023: wybitna „Anatomia upadku”, sensacja festiwalu
Cała uwaga w Cannes kierowana jest na celebrytów, tymczasem najwyższe uznanie zdobywają filmy mniej znanych twórców. Sensacja ostatnich dni to wybitny kameralny dramat „Anatomia upadku”, wpisujący się w debatę na temat wymiaru sprawiedliwości i trudności z ustaleniem prawdy, w reżyserii Francuzki Justine Triet.
”: Jesteśmy zwierzętami stadnymi Cannes musi to zauważyć Dojrzały, dwuipółgodzinny dramat psychologiczny z elementami thrillera zrealizowany został surową, niemal paradokumentalną metodą, co tym bardziej jest mylące, bo ta konkretna historia sądowa z miłosnym upadkiem w tle ma wymiar
Trzyipółgodzinny „Killers of the Flower Moon” Martina Scorsesego to chwytające za serce, epickie widowisko o zbrodniach popełnionych na plemieniu Osagów i piekle zgotowanym Indianom przez białych ludzi. Dziewięciominutowa owacja na stojąco zwiastuje pewną oscarową ścieżkę dla jego twórców.
Nawet zdobywając Złotą Palmę za „Taksówkarza”, Martin Scorsese nie miał tak gorącego przyjęcia, ale jego nowa produkcja żadnych nagród w Cannes nie otrzyma. O tym, że „Killers of the Flower Moon” będzie wyświetlane poza konkursem, zdecydował sam reżyser, powodów jednak nie
Indiana Indianą – głównym problemem jest tu logika i efekty specjalne wyglądające jak ze starego kina. Równocześnie pojawiają się jednak w Cannes rzeczy wybitne. Obezwładniające, dotykają tematu Zagłady z nowej perspektywy.
” – usprawiedliwiał się na konferencji prasowej Mangold. Wzbudzającemu nostalgię widowisku nie przeszkodzi to stać się wakacyjnym przebojem (wchodzi do kin pod koniec czerwca), ale czy na miarę pokazywanego premierowo rok temu w Cannes „Top Gun: Maverick” z Tomem Cruise′em
Johnny Depp wrócił na czerwony dywan, owacyjnie witany przez tłumy, choć jego rola w dramacie kostiumowym „Jeanne du Barry”, pokazanym na otwarcie canneńskiego festiwalu, szału nie budzi.
ironiczny duch powieści łotrzykowskiej, tyle że dla współczesnego świata, dla feministek niewiele niestety z tego wynika. Cannes 2023: powrót wielkiego kina. Wrażeń i kontrowersji nie zabraknie
Pozbawiony retuszu dramat z klasycznym trójkątem miłosnym w tle dla wielu może się okazać ciekawym odkryciem, ale wątpliwym pocieszeniem.
powiedzieć, by Europa wyszła z tego procesu wzmocniona i odnowiona. W nowo przyjętych państwach kierunek „coraz ściślejszej unii” wzbudził agresywny eurosceptycyzm wspierany odradzającym się prawicowym populizmem, a jego owocem stały się coraz częściej tu manifestowane: ksenofobia, rozdęty
„Czas krwawego księżyca” Scorsesego, z Leonardem DiCaprio i Robertem De Niro, piąta część przygód Indiany Jonesa, a w konkursie głównym galeria reżyserskich sław: od Wesa Andersona, Aki Kaurismäkiego, Jessiki Hausner po Japończyka Hirokazu Koreedę. Atrakcji na rozpoczynającym się 16 maja canneńskim festiwalu nie zabraknie.
prawdopodobnie nie mógłby walczyć o nagrody, gdyż został wyprodukowany przez jedną z platform streamingowych (Apple TV +). Cannes konsekwentnie od lat broni tradycyjnych kin i nie zezwala na udział w konkursie filmów przeznaczonych do rozpowszechniania online. Chwaląc festiwal za promocję kina
Na nowo odkrywana lub nie dość znana klasyka to zawsze łakomy kąsek nie tylko dla filmoznawców.
Tym bardziej nie warto przegapić starannie wyselekcjonowanej serii ośmiu arcydzieł kina hiszpańskiego z nagrodzoną Złotą Palmą w Cannes, „Viridianą” Luisa Buńuela teraz dostępną za darmo w internecie. Film przez 16 lat był zakazany w Hiszpanii, a dyrektor kinematografii, który w 1961 r
W nocy z niedzieli na poniedziałek gala oscarowa. 95. edycja wręczenia nagród zapowiada się wyjątkowo atrakcyjnie. Dla Polaków dlatego, że szansę na statuetkę ma Jerzy Skolimowski. A wydarzyć się może wszystko.
Lives Matter czy #OscarsSoWhite, szalenie konserwatywne środowisko przyznające nagrody znacznie powiększyło swój skład, dążąc do parytetu płci, większej różnorodności etnicznej, językowej, zawodowej, wiekowej itd. Dziś nie jest to już wąskie grono z przewagą starszych panów o białym kolorze skóry
Jerzy nigdy nie miał tak dobrej prasy. Pewnie też dlatego, że film idealnie trafił w swój czas – mówi Ewa Piaskowska, producentka i współscenarzystka nominowanego do Oscara „IO” Jerzego Skolimowskiego.
JANUSZ WRÓBLEWSKI: – Jerzy Skolimowski powiedział, że nie czuje się szczęśliwy, tylko że mu ulżyło. Bo wyobraża sobie, jak by się czuł, gdyby nominacji nie dostał. A jak pani skomentuje ten sukces? EWA PIASKOWSKA: – W noc przed ogłoszeniem nominacji obudziłam się o 3 nad ranem spięta i
Wszystko, co osiągnąłem, jest spłacaniem długu zaciągniętego u Alfreda Hitchcocka – mówi koreański reżyser Park Chan-wook, twórca thrillera „Podejrzana”.
JANUSZ WRÓBLEWSKI: – Po sześciu latach przerwy wrócił pan do kina, zgarniając nagrodę za reżyserię w Cannes. W międzyczasie kinematografia koreańska odniosła gigantyczny sukces na arenie międzynarodowej filmem „Parasite” oraz serialem „Squid Game”. Trudno uwierzyć, że
Fabuła ma charakter błyskotliwej przypowiastki o tym, jak bardzo starając się dochować wierności wyznawanym wartościom, zwłaszcza wykluczeni i idealiści, sprzeniewierzają się im.
, pokazuje właśnie łamiąca granice poprawności politycznej satyra Rubena Östlunda. „W trójkącie” (Złota Palma w Cannes) bierze na celownik elity współczesnego świata. Nie tylko miliarderów nienadążających z wydawaniem kasy. Ale też najpiękniejszych ludzi na Ziemi wykorzystywanych jako
Jesteśmy zwierzętami stadnymi i ciągle próbujemy manewrować swoją pozycją w hierarchii – mówi szwedzki reżyser filmowy Ruben Östlund, autor komedii „W trójkącie”, uhonorowanej Złotą Palmą w Cannes.
jest boleśniejsze. ROZMAWIAŁ JANUSZ WRÓBLEWSKI *** Ruben Östlund (ur. 1974 r.) – szwedzki reżyser, scenarzysta, montażysta, dwukrotny laureat Złotej Palmy w Cannes (pierwszą zdobył za „The Square”) oraz czterech Europejskich Nagród Filmowych za film „W trójkącie
Porywające widowisko, przypowieść o dojrzewaniu, aktualna wizja nacjonalizmów, Spielberg, jakie nie znacie. Filmy szczere i wnikliwe. Autorskie podsumowanie 2022 roku w kinie światowym.
1. Na zachodzie bez zmian, reż. Edward Berger, prod. Niemcy. Pierwsza wojna światowa jako piekielna machina pochłaniająca tysiące ofiar z winy ogarniętych ślepą nienawiścią przywódców. Okrutnie aktualna wizja nacjonalizmów zbierających krwawe żniwo – od przeszło stu lat nic się nie zmieniło
Na arenę światowego kina w początkach trzydziestolecia wprowadzał nas Krzysztof Kieślowski. Jego sukcesy przebił dopiero Paweł Pawlikowski.
rodzinną tragedię „Piekło”. Sukcesu artystycznego te projekty nie osiągnęły, kontrastując z entuzjastycznym przyjęciem wcześniejszych dokonań Kieślowskiego. Irène Jacob za wspaniałą kreację w „Podwójnym życiu Weroniki” została uhonorowana nagrodą aktorską w Cannes
Zastanawiam się, jak te dwie czarnoskóre dziewczynki byłyby przyjmowane w polskich miastach – mówi Agnieszka Smoczyńska, reżyserka wchodzącego właśnie do kin filmu „Silent Twins”, za który otrzymała Złote Lwy na festiwalu w Gdyni.
JANUSZ WRÓBLEWSKI: – Co biała reżyserka z Europy Środkowo-Wschodniej zobaczyła w historii Jennifer i June, czarnoskórych emigrantek z Barbadosu mieszkających w Walii, które od wczesnego dzieciństwa nie chciały z nikim rozmawiać? AGNIESZKA SMOCZYŃSKA: – Gdy doczytałam tę historię do