Wojciech Jerzy Has, nasz wielki barokowy ekspresjonista kina, pesymistyczny i osobny, tylko zyskuje w dobie postprawdy i chaosu informacyjnego.
Nie tylko krytycy filmowi wciąż się zastanawiają, kto był najwybitniejszym polskim reżyserem okresu powojennego. Nazwisko Wojciecha Hasa nie jest pierwszym wyborem. Częściej przychodzą do głowy Andrzej Wajda, Jerzy Kawalerowicz, Krzysztof Kieślowski, nie mówiąc o Romanie Polańskim. Jeśli jednak
W przededniu Kongresu Kultury oceniamy kadrową politykę ministerstwa. Widać w niej, co odróżnia Hannę Wróblewską od poprzedników.
procedurze, zgodnie z deklarowaną potrzebą dialogu. W ten sposób kierująca ministerstwem od maja 2024 r. Hanna Wróblewska przechodzi do nadbudowy. Bazą były decyzje kadrowe, w których widać już niemało. Gliński zbulwersowany To moment, kiedy ministerstwo dokonało zmian w dużej części podległych mu
Za parę lat możemy mieć wojnę światową. Do głosu dochodzą ekstremiści. A w kinie tego nie widać albo jest to skwitowane kilkoma słusznymi banałami – mówi Agnieszka Holland.
JANUSZ WRÓBLEWSKI: – Nie ma już na stanowisku szefa Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, budzącego postrach Radosława Śmigulskiego. W niesławie odszedł Jacek Bromski, prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Czy jest sens mówić o nowym otwarciu w polskim kinie? AGNIESZKA HOLLAND: – Tak
Cztery tomy niepublikowanych dotąd zapisków Andrzeja Wajdy to sensacja. „Notesy” odsłaniają obraz walki wielkiego reżysera o siebie i wolną Polskę. A dostaje się tu niemal wszystkim.
postawą obywatelską (nie mówiąc o wyborze zawodu reżysera), odegrał Andrzej Wróblewski – rok młodszy przyjaciel autora i mentor z czasu studiów na Wydziale Malarstwa i Rzeźby krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Wajda podziwiał delikatność charakteru Wróblewskiego i rozległy intelekt
Uhonorowaną medalem Sprawiedliwy wśród Narodów Świata Irenę gra z dużym wyczuciem Kanadyjka Sophie Nélisse, a partnerują jej m.in. Andrzej Seweryn, Tomasz Tyndyk, Eliza Rycembel i Agata Turkot.
. Film zręcznie, choć dość pobieżnie rysuje tło historyczne. Tworzy trzymającą w napięciu narrację, opartą w znacznej mierze na mało patetycznych dialogach. Uhonorowaną medalem Sprawiedliwy wśród Narodów Świata Irenę gra z dużym wyczuciem Kanadyjka Sophie Nélisse, a partnerują jej m.in. Andrzej Seweryn, Tomasz Tyndyk, Eliza Rycembel i Agata Turkot. Przysięga Ireny (Irena’s Vow), reż. Louise Archambault, prod. Kanada, Polska, 120 min
W wieku 92 lat zmarł Janusz Majewski. Chciał robić filmy proste i zrozumiałe, ale osiągnął w życiu znacznie więcej.
, France’a oraz absurdalnym poczuciem humoru lansowanym na łamach „Przekroju” głównie przez Gałczyńskiego i jego teatrzyk Zielona Gęś. W trakcie studiów opiekunami artystycznymi Janusza byli Andrzej Munk, Jerzy Bossak, Stanisław Różewicz, a mentorem – Jerzy Mierzejewski, z którym pod
Nie wyobrażam sobie życia bez śmiechu, a do tego potrzebny jest drugi człowiek – mówi Kinga Dębska, reżyserka i scenarzystka filmowa.
KINGA DĘBSKA: – Dlaczego ja?JANUSZ WRÓBLEWSKI: – Sama mi powiedziałaś, że „kinga” po japońsku znaczy prezent świąteczny. Zawahałam się, bo rozmawiamy pierwszy raz, chociaż znamy się ponad dwie dekady, całe moje zawodowe życie. Razem pracowaliśmy w „Pegazie
Film wygląda jak radosna pocztówka wysłana z miło spędzonych wakacji.
, stracił czujność, nie dostrzegł rażącego infantylizmu tej sytuacji, za bardzo uległ pięknu krajobrazu, przez co jego film wygląda jak radosna pocztówka wysłana z miło spędzonych wakacji. Uśmiech losu, reż. Andrzej Jakimowski, prod. Polska, Grecja, 104 min
Otrzeźwiający kubeł zimnej wody wylany na rozpalone wojną polsko-polską głowy rodaków.
jednak stworzyło je samo życie. Andrzej Rodan, znany niegdyś działacz estradowy, kreujący się na polskiego Karlheinza Deschnera, autora dziesięciotomowej „Kryminalnej historii chrześcijaństwa”, w swojej niszowej twórczości pisarskiej zajmował się głównie krytyką Kościoła katolickiego, a
Schematyzmu ani stereotypowego ujęcia charakterystycznego dla kina historycznego prawicy tu nie ma.
najpierw ulegająca jego czarowi dziewczyna, a potem buntująca się przeciwko niemu żona również budzi uznanie. To najlepszy film Glińskiego od czasu „Cześć, Tereska”, na którego sukces w równym stopniu zapracował Andrzej Gołda, doświadczony scenarzysta m.in. Jana Holoubka. Figurant, reż. Robert Gliński, prod. Polska, 113 min
Pod nieobecność Agnieszki Holland, z którą gdyński festiwal się solidaryzował, nagrodzono autorskie filmy w różnych kostiumach mówiące o współczesności. W Gdyni widać było, że nie da się już widzom wciskać propagandowego kiczu.
. Wsparcia Agnieszce Holland spontanicznie udzielali obecni na festiwalu artyści i dziennikarze. Na uroczystej premierze „Kosa” Andrzej Seweryn dumnie paradował w białej koszulce z napisem „Agnieszka Polland”, co podchwyciło wielu jego kolegów, którzy w reakcji na obraźliwą
Grany przeze mnie bohater przeżył traumę, która zaburza jego zdolności rozpoznawania dobra i zła. Czy tak jak on Polacy też mają zakłócone zdolności poznawcze? – zastanawia się aktor i reżyser Andrzej Chyra przed premierą serialu „Sortownia”.
JANUSZ WRÓBLEWSKI: – Tylko nie o roli, powiedziałeś. To o czym mamy rozmawiać? ANDRZEJ CHYRA: – Pretekstów jest mnóstwo. Więc zacznijmy od wyborów. Co one przyniosą Polsce? Mam nadzieję, że zmianę władzy. Ale podziały w społeczeństwie zostaną. Po 1989 r. zabrakło nam doświadczenia i
Walka o przyszłość, odkrywanie przeszłości – tak można by podsumować filmy, które wytypowaliśmy do obejrzenia. Millennium Docs Against Gravity rusza właśnie po raz 20.
filmowi „Polityki”. Propozycje Janusza Wróblewskiego: Adamant, reż. Nicolas Philibert, prod. Francja, 109 min Nagrodzone Złotym Niedźwiedziem na tegorocznym festiwalu w Berlinie dzieło 72-letniego Francuza Nicolasa Philiberta o niekonwencjonalnej metodzie leczenia psychicznie chorych to
Sztuka jest od tego, by opowiadać o ludzkich postawach w krytycznych momentach – mówi Jan Holoubek, laureat Paszportu POLITYKI w kategorii Film.
JANUSZ WRÓBLEWSKI: – Kto wpadł na pomysł, by bohaterką „Wielkiej wody” uczynić eksnarkomankę po odwyku, która porzuciła swoją córkę? JAN HOLOUBEK: – Scenarzysta Kasper Bajon. Na pierwszą propozycję pomysłodawczyni serialu Anny Kępińskiej zareagowałem ze sceptycyzmem
Filmu wysoko nie cenił, interesowały go wyłącznie niebanalne propozycje. I tylko takie przyjmował.
„inteligencję i chwalebną dyskrecję”, oszczędność środków, akcentowaną normalność, wiarygodność reakcji na narastający koszmar. Czytaj też: Jak Andrzej Wajda opowiadał nam Polskę „Aktor to tylko drobiazg, żart w sztuce” Aktor pochodził z małego miasteczka Kowal niedaleko Włocławka
Wiecznie użalający się nad sobą błazen Miauczyński godnie zastąpił Jana Piszczyka – innego pechowca i nieudacznika, rozpaczliwie poszukującego akceptacji – w roli narodowego bohatera masowej wyobraźni.
. Laureaci 1993 / Jacek Bławut 1994 / Jan Jakub Kolski 1995 / Marcel Łoziński 1996 / Łukasz Kośmicki 1997 / Jerzy Stuhr 1998 / Dorota Kędzierzawska 1999 / Krzysztof Krauze 2000 / Maja Ostaszewska 2001 / Robert Gliński 2002 / Piotr Trzaskalski 2003 / Andrzej Jakimowski 2004 / Wojciech Smarzowski 2005
Na arenę światowego kina w początkach trzydziestolecia wprowadzał nas Krzysztof Kieślowski. Jego sukcesy przebił dopiero Paweł Pawlikowski.
losów. W roku 2008, osiem lat po otrzymaniu honorowego Oscara za całokształt twórczości, Andrzej Wajda kolejny raz odniósł ogromny międzynarodowy sukces, tym razem „Katyniem”. Filmem przełamującym najpilniej strzeżone w czasach komunizmu tabu na temat radzieckiej zbrodni ludobójstwa
Pierwszy jawnie autobiograficzny film Lecha Majewskiego, w charakterystyczny sposób prześwietlony magiczną wyobraźnią tego reżysera od lat zaskakującego poszukiwaniem mistycznych korzeni w świecie wydrążonych wartości, wyraźnie podążającym w kierunku cywilizacji śmierci.
jako tytułowa BB i uosobienie kobiecej doskonałości, Magdalena Różczka jako troskliwa, pełna wyrozumiałości matka, czy Stanisław Brudny, Andrzej Grabowski, Eryk Lubos pojawiający się w godnych zapamiętania epizodach. Brigitte Bardot cudowna, reż. Lech Majewski, prod. Polska, 122 min
Zmarł Franciszek Pieczka, jeden z najbardziej szanowanych polskich aktorów. W plebiscycie POLITYKI uznano go za jednego z najwybitniejszych powojennych artystów.
„Antygonie” w reżyserii Helmuta Kajzara. Lista jego teatralnych osiągnięć jest bardzo długa. W kinie też był rozchwytywany. Miał szczęście, bo debiutował (jako statysta) w „Pokoleniu”. Po zagraniu przez Pieczkę Czepca grożącego panom kosą w „Weselu” Andrzej Wajda
Prawie każda wojna zaczyna się od propagandy i dzielenia społeczeństw na nienawidzące się plemiona – mówi Hanna Polak, autorka „Aniołów z Sindżaru”, jednej z najbardziej oczekiwanych premier festiwalu Millennium Docs Against Gravity.
JANUSZ WRÓBLEWSKI: – Po co nam kolejny film o ludobójstwie? HANNA POLAK: – Kilka lat temu Andrzej Miękus, polski dziennikarz i mój kolega, zaproponował mi film o prześladowaniu jezydek. Nagrał w Niemczech wywiady z poniżanymi, bitymi kobietami, wykorzystywanymi jako niewolnice seksualne
Odszedł Sylwester Chęciński – jeden z najbardziej zasłużonych polskich reżyserów, utożsamiany z niezapomnianą trylogią o Kargulach. W rankingu „Polityki” najlepszych powojennych komedii „Sami swoi” zajęli drugie miejsce, zaraz po „Rejsie” Piwowskiego.
zdjęcia i gdzie co roku odbywa się Ogólnopolski Festiwal Filmów Komediowych. Po premierze ostatniej części trylogii „Kochaj albo rzuć” Andrzej Mularczyk zebrał wszystkie trzy scenariusze i wydał je w formie książki, która z miejsca stała się bestsellerem. W połowie lat 90. kultowa
Przy okazji premiery dokumentu o „Na srebrnym globie” przypominamy historie siedmiu spośród najgłośniejszych niedokończonych filmów w historii.
specjalista od efektów specjalnych), po komiksowe arcydzieło „Incal”. Film, który nigdy nie powstał, odcisnął na całym gatunku niezatarte piętno. Na srebrnym globie reż. Andrzej Żuławski, 1976–87 Od samego początku projekt na podstawie głośnej powieści Jerzego Żuławskiego (dziadka
Reżyser Wojciech Smarzowski, autor wchodzącego właśnie na ekrany filmu „Wesele”, o grzechach obecnej władzy i ułomnościach Polaków.
JANUSZ WRÓBLEWSKI: – Wie pan, jaką wizję polskiej kultury ma obecna władza? WOJCIECH SMARZOWSKI: – Początek rozmowy, to zacznijmy od prezydenta. Andrzej Duda powiedział: „Polska szkoła będzie uczyła prawdziwej polskiej historii. Historii, w której wiadomo, kto był zdrajcą, a kto
Złote Lwy dla „Wszystkich naszych strachów”, filmu zrobionego w imieniu społeczności LGBT, przeciwko wykluczeniu, to apel w sprawie zakończenia wojny kulturowej w Polsce. Nie jedyny na 46. festiwalu w Gdyni, który – po pandemicznej smucie – okazał się wielkim sukcesem.
Wręczając główną nagrodę outsiderom wywodzącym się z kręgów wideo-artu i sztuk wizualnych: Łukaszowi Rondudzie oraz Łukaszowi Guttowi, Andrzej Barański, przewodniczący tegorocznego jury, czuł się w obowiązku wytłumaczyć, skąd tak niespodziewany werdykt. Bo zaskoczeń było więcej. Źle przyjęty w
W Cieszynie widzowie będą mieli okazję obejrzeć w kinie wszystkie klasyki m.in. Miloša Formana, co w czasach rosnącego wpływu platform streamingowych jest unikatowym doświadczeniem.
m.in. Janusz Zaorski, Olaf Lubaszenko i Jacek Petrycki. Równorzędnymi bohaterami imprezy będą dwaj zmarli niedawno światowej sławy reżyserzy: Miloš Forman oraz Andrzej Żuławski. – Przypomnienie dorobku Formana w ramach kompletnej retrospektywy będzie bardziej niż inspirujące, zwłaszcza że
Organizatorzy zapowiadają duże zmiany i chwalą się, że to będzie najlepszy festiwal od dekady. Jubileuszowa, 70. edycja Berlinale pod nowym kierownictwem Carlo Chatriana oficjalnie rozpoczyna się dziś.
mainstreamowej formule narracji. Znalazło się w niej 15 filmów, w tym dwa dokumenty i ku naszej radości – polska animacja „Zabij to i wyjedź z tego miasta” Mariusza Wilczyńskiego, który pracował nad tym dziełem 14 lat (głosu bohaterom użyczają m.in. Irena Kwiatkowska i Andrzej Wajda
Nasza cywilizacja wypiera strach przed śmiercią – mówi reżyser Janusz Kondratiuk, autor dramatu „Jak pies z kotem”, o swoim zmarłym bracie Andrzeju, również filmowcu.
JANUSZ WRÓBLEWSKI: – To film o śmierci czy bardziej o miłości?JANUSZ KONDRATIUK: – To film o obowiązku. Nie zostawia się chorego w samotności, od czego w końcu jest rodzina? Każdy był, jest lub będzie w podobnej sytuacji jak bohaterowie „Jak pies z kotem”, którzy opiekują
Książka przybliża skomplikowaną drogę artysty.
Erudyta, intelektualista, człowiek wrażliwy, widział więcej niż inni i czasami puszczały mu hamulce – tak w skrócie przedstawia Andrzeja Żuławskiego w znakomitej książce Aleksandry Szarłat jego operator Andrzej Jaroszewicz. Biografia autora „Trzeciej części nocy” stanowi jakby
Patryk Vega nie zmieni preferencji wyborczych Polaków. Nie zmieni też obrazu polskiego kina, które próbowało zmierzyć się z życiem politycznym po transformacji. Zazwyczaj bez sukcesów. Film „Polityka” sukces już zaliczył – frekwencyjny. Po weekendzie miał 933 459 widzów.
, roztoczył Andrzej Wajda w telewizyjnym spektaklu „Bigda idzie!”. Prezydentowi Lechowi Kaczyńskiemu dostało się w pełnym nieczytelnych dziś aluzji pastiszu horrorów „Kołysanka” Juliusza Machulskiego, opisującym perypetie kochającej się rodziny mazurskich wampirów ze wsi Odlotowo. Jak
Przy całej swojej niejednoznaczności i mętniactwie „Mowa ptaków” to triumf Xawerego Żuławskiego, który udowadnia tym filmem, że wyzwolił się z kompleksu ojca. Jeśli tylko zechce, może po jego śmierci zająć jego miejsce, wypełnić pustkę.
To nie jest film o Polsce, jakiego się spodziewacie i jaki chcielibyście zobaczyć. Scenariusz „Mowy ptaków” napisał Andrzej Żuławski. Widowisko zrealizowane przez jego syna Xawerego ma wiele cech wywrotowo-hermetycznego kina ojca. To szalone, dzikie, nasycone anarchią i autoironią
Patrząc z boku, wykreślenie, a potem przywrócenie czterech filmów rekomendowanych przez Zespół Selekcyjny do konkursu głównego 44. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni wygląda na farsę.
innego, bardziej wiarygodnego forum dla swojej twórczości”. List otwarty podpisali m.in. Agnieszka Holland, Andrzej Jakimowski i Joanna Kos-Krauze. Spór o gdyńską selekcję to tylko kolejna odsłona walki o przyszłość polskiego kina. Czystka personalna w PISF, kładzenie akcentu na kino narodowo
Oburzenie środowiska filmowego na niezakwalifikowanie do głównego konkursu Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni „Mowy ptaków” Xawerego Żuławskiego jest w pełni uzasadnione, nawet jeśli się okaże, że nie jest to arcydzieło, a wielu widzom rzecz nie przypadnie do gustu. Złamana została reguła, na której opierało się zaufanie filmowców do władzy.
artystów, którzy będą zmuszeni szukać innego, bardziej wiarygodnego forum dla swojej twórczości”. W imieniu środowiska list podpisał zarząd Gildii, m.in. Agnieszka Holland, Andrzej Jakimowski i Joanna Kos-Krauze. Wedle obowiązującego od dwóch lat regulaminu zasada wyboru tytułów ubiegających
W wieku 76 lat odszedł Ryszard Bugajski, twórca „Przesłuchania”, jeden z najbardziej niepokornych polskich reżyserów.
ukończeniu uczelni w 1973 r. młodego radykała wziął pod swoje skrzydła Andrzej Wajda (poznali się na planie „Brzeziny”). Razem z Agnieszką Holland tworzyli w Zespole X najbardziej bezkompromisową grupę antyreżimowych reżyserów. Fabularny debiut Bugajskiego, wychodzony w okresie Solidarności
„Zobacz, czy rozumiesz świat i czy świat rozumie ciebie” – oto hasło tegorocznej edycji jednego z najważniejszych festiwali kina dokumentalnego w naszym regionie.
W programie blisko 160 dokumentów. Sensacyjnie zapowiada się premiera najnowszego filmu Jolanty Dylewskiej „Marek Edelman... i była miłość w getcie”, do którego scenariusz napisała Agnieszka Holland, a Andrzej Wajda współreżyserował fabularyzowane sceny. Wiele dobrego można się również
Każdego dnia powtarzam sobie, co musi się jeszcze stać, żeby ludzie się obudzili – mówi Krystyna Janda.
JANUSZ WRÓBLEWSKI: – W najnowszym tomie „Dzienników” pisze pani o sobie, że ma „nerwy ze stali, cierpliwość żółwia, decyzyjność myśliwego i odporność szczura”. Czy to wciąż aktualna charakterystyka?KRYSTYNA JANDA: – Chyba nie, zachorowała poważnie moja matka
Niezwykła, starannie pointowana dramaturgia ekspozycji, podkreśla skalę, rozmach i wielowymiarowość dzieł Wajdy.
Misją człowieka, który w nie mniejszym stopniu niż Wyspiański i Mickiewicz ukształtował polską wrażliwość, było opowiedzieć światu to, co się wydarzyło za żelazną kurtyną. A celem tej imponującej, multimedialnej wystawy jest opowiedzenie światu, kim był zmarły dwa i pół roku temu Andrzej Wajda. Od
Werdykty i nagrody w Gdyni zepchnęło w tym roku na drugi plan przyjęcie nowego filmu Wojciecha Smarzowskiego. A ten z zasłużonego dla polskiej prawicy reżysera stał się obiektem hejtu.
„Więź”, łatwo nie będzie. „Istnieją ideolodzy, których samo istnienie Kościoła uwiera, i dlatego cieszą się, kiedy znajdują godnych siebie fanatyków po stronie katolickiej” – napisał w swojej recenzji ks. Andrzej Luter, twierdząc, że niemożliwa staje się u nas rzetelna debata
Ekspert od Boga i upadku komuny. Intuicjonista, do którego przylgnęła łatka intelektualisty. Polski Bergman. Dla każdego Kieślowski jest trochę inny.
szkolnych, dziś emerytowany pracownik Fabryki Wkładów Odzieżowych Camela SA w Mieroszowie, czy reżyser Andrzej Titkow. Wreszcie wiadomo, skąd się to wszystko wzięło. Smutek Kieślowskiego, jego wyobcowanie, lęk i spokój, który okazał się pułapką. Katarzyna Surmiak-Domańska, Krzysztof Kieślowski. Zbliżenie, Agora, Warszawa 2018, s. 473 Książka do kupienia w sklepie internetowym Polityki.
15 lat temu diagnozowaliśmy, że Polacy nie czytają i nie rozumieją, co się do nich mówi i pisze.
ciekawości świata – czy nie jest to również wina konserwatywnych lektur? Równie aktywną grupę odbiorców książek, porównywalną z licealistami, stanowią rozmaici specjaliści, ci jednak czytają już inaczej niż uczniowie liceum. Tak mówi o tym Andrzej zatrudniony w „sieciówce
W co wierzyć, a do czego odnieść się sceptycznie, gdy ktoś daje ci „neuronaukową” receptę na życie.
Festiwal, który opowiada o współczesnym świecie przez pryzmat filmu i muzyki – tak organizatorzy Transatlantyku definiują swoją odrębność i misję.
Czecha Miloša Formana uzupełnią przeglądy dwóch mniej znanych, za to wybitnych twórców środkowoeuropejskich. Zmarły dwa miesiące temu nestor i klasyk rumuńskiego kina Lucian Pintilie był bezkompromisowym artystą analizującym naturę reżimu komunistycznego. Andrzej Barański przypomni m.in. głośną
Walerian Borowczyk był postacią tyleż enigmatyczną co niedającą się łatwo zaszufladkować. Na swój sposób tragiczną.
głosu rodzinie. Fakt, przynosi wyśmienitych rozmówców – jak Andrzej Wajda, Terry Gilliam, Slavoj Žižek, Marc Cousins – ale należało się spodziewać więcej. Love Express. Przypadek Waleriana Borowczyka, reż. Kuba Mikurda, premiera HBO 10 czerwca
Domy publiczne w Ameryce Południowej przed stu laty pękały w szwach od kobiet uprowadzonych z ziem polskich.
Detaliści i hurtownicy. „Polska dostarcza dla całego świata po kilkanaście tysięcy dziewcząt rocznie na ofiarę rozpuście. Są to częstokroć zupełnie skromne, niewinne istoty” – ostrzegał czytelników pisma „Czystość. Tygodnik Etyczny” w 1909 r. Augustyn Wróblewski. Ten
Rozmowa z Małgorzatą Szumowską, reżyserką „Twarzy”, komedii nagrodzonej Srebrnym Niedźwiedziem w Berlinie, o polskich kompleksach i wierze.
JANUSZ WRÓBLEWSKI: – Wojciech Jerzy Has, pani mentor, namawiał, by twórcy używali wyobraźni, kreowali światy, które nie istnieją. Polska ukazana w „Twarzy” to wymyślona kraina?Małgorzata Szumowska: – Obraz Polski w poszczególnych scenach jest prawdziwy, a jednocześnie na
Autorskie podsumowanie 2017 roku w polskim kinie.
1. Cicha noc, reż. Piotr Domalewski. Przejmujący debiut reżyserski o małych i wielkich dramatach emigracji zarobkowej. Film oparty na dialogu, emocjach, wiarygodny psychologicznie, znakomicie obsadzony i zagrany. 2. Komunia, reż. Anna Zamecka. O 14-letniej Oli z Serocka opiekującej się rok młodszym
Wszystkie zawarte w wydaniu filmy poddano rekonstrukcji cyfrowej, a rozmach i jakość edytorska czynią z tej kolekcji wyjątkowe przedsięwzięcie.
kinowy, „Dyrygenta” czy „Polowania na muchy”. W zamian za to dołączono aż 10 płyt z reportażami i dokumentami o reżyserze. Są także jego własne prace poświęcone bliskim mu wybitnym osobowościom świata sztuki i polityki, takie jak 42-minutowa etiuda „Wróblewski wg Wajdy
W minionym 25-leciu rozliczaliśmy w kinie PRL, jednocześnie próbując pokazać, że polskie kino może się liczyć w obiegu światowej kultury popularnej. Bilans – wbrew głosom malkontentów – wydaje się dobry.
osobistego. Daleko posunięty pesymizm w tej materii charakteryzował zwłaszcza średnie pokolenie i nasilił się pod koniec pierwszej dekady XXI w. M.in. dzięki nagrodzie Europa Cinemas w Wenecji zdołał się przebić Andrzej Jakimowski ze „Sztuczkami” – kameralną na pograniczu metafizyki i
Twórcy nie brakuje odwagi w podejmowaniu węzłowych, drażliwych problemów ani konsekwencji i nonkonformizmu w ich rozwiązywaniu.
Andrzej Jakimowski, autor magiczno-realistycznych przypowieści („Zmruż oczy”, „Sztuczki”, „Imagine”), nakręcił swój pierwszy zaangażowany społecznie film, którego bohaterem jest ludzka krzywda. Lub – jak kto woli – niedoskonała współczesna Polska z
Rozmowa z Andrzejem Jakimowskim, reżyserem „Pewnego razu w listopadzie”, o nacjonalizmie, wykluczaniu i Polsce skręcającej w złą stronę.
Janusz Wróblewski: – Andrzej Jakimowski, autor poetyckiej przypowieści „Zmruż oczy” czy subtelnego dramatu „Sztuczki” o zaklinaniu rzeczywistości, nagle bierze się za bary z Polską?Andrzej Jakimowski: – Bez przesady. Po prostu pokazuję Warszawę z punktu widzenia
Oklaskiwany w Cannes dramat biograficzny z elementami satyry „Ja, Godard” Michela Hazanaviciusa (Oscar za „Artystę”) otworzy 11. edycję Dwóch Brzegów.
udzieli Lekcji Kina, oraz Robert Gliński, który pokaże, na czym w praktyce polega praca z aktorem. W ramach sekcji „I Bóg stworzył aktora” spotka się z publicznością Andrzej Seweryn. Fanów dobrej literatury ucieszą dyskusje pod hasłem „Niesfilmowani” z