Pomocnik Historyczny

Bruce Lee

Bruce Lee Bruce Lee BE&W

Bruce Lee (1940–73), właściwie Li Zhenfan (w dialekcie mandaryńskim) lub Lee Jun Fan (w dialekcie kantońskim), znany jest najbardziej pod swoim pseudonimem scenicznym zaczerpniętym z jego dziecinnego imienia Lee Siu Lung (Siu Lung – mały smok w dialekcie kantońskim). Aktor amerykański pochodzenia chińskiego, dzięki któremu filmy o sztukach walki rozpoczęły triumfalny pochód po ekranach świata. Był jednym z pięciorga dzieci Lee Haiquena (dialekt mandaryński), aktora Opery Kantońskiej, i śpiewaczki He Aiyu, znanej pod zachodnim imieniem Grace, pochodzącej z rodziny emigrantów chińskich mieszkających w chinatown San Francisco.

Rok po urodzeniu Bruce’a rodzina Lee powróciła z USA do Hongkongu. Zgodnie z tradycją chińskich klanów aktorskich od dziecka przyuczano go do tego zawodu. Sztuki walki są integralną częścią tej nauki. Lee miał do czynienia z różnymi szkołami kung fu. Pod wpływem kompana zabaw ulicznych trafił ostatecznie do szkoły walki związanej z Operą Kantońską, tj. Ving Tsun, prowadzonej przez Wong Shun Leunga, wybijającego się ucznia wielkiego mistrza tego systemu w Hongkongu – Yip Kai Mana.

Kiedy zbliżały się jego 18 urodziny, zgodnie z prawem amerykańskim, aby uzyskać obywatelstwo i prawo pracy, musiał je spędzić w USA. Rodzina uznała, że tak będzie lepiej dla jego przyszłości, i Bruce wyemigrował ponownie do San Francisco, a potem osiadł w Seattle. Skończył szkołę średnią, a potem rozpoczął studia uniwersyteckie, pracując równocześnie jako kelner. Jego ćwiczenia kung fu podpatrzone przez studentów wywołały zainteresowanie i spowodowały, że otworzył swoją pierwszą szkołę sztuk walki, którą nazwał Jun Fan Kung Fu Institute. Z czasem stała się ona zarzewiem konfliktu z bardzo tradycyjnym w swoich przekonaniach wielkim mistrzem Yip Kai Manem, który uważał, że kung fu jest przeznaczone jedynie dla Chińczyków, a Lee sprzedaje je białym za pieniądze.

Pomocnik Historyczny „Historia Chińczyków wydanie II” (100198) z dnia 18.07.2022; Dzieje Chińczyków; s. 95
Reklama