Pomocnik Historyczny

Zieloni po wojnie

Powojenne uzbrojenie wojsk lądowych

Star 266 Star 266 Krzysztof Kubiak / Polityka
Podstawowe uzbrojenie wojsk lądowych, polskiej produkcji, po wojnie.
Czołg T-34-85 na poligonie w Skierniewicach, 1957 r. Most BLG-67 podczas ćwiczeń 10. Sudeckiej Dywizji Pancernej, 1988 r. Czołg T-72M1 podczas ćwiczeń
Orion-89 w Drawsku Pomorskim, pierwszych, na które zaproszono obserwatorów z NATO, 1989 r. Opancerzony ciągnik gąsienicowy MT-LB, produkowany
na sowieckiej licencji w latach 1976–90, głównie na eksport Inżynieryjny. System Minowania Kroton podczas defilady w Warszawie, 2016 r. Jeszcze jeden
przedstawiciel licznej rodziny Rosomaków – wóz ewakuacji medycznej WEM, 2014 r.NAC, J. Woropiński/Forum, Ireneusz Sobieszczuk/PAP, US Army, Wojtek Łaski/East News, Gerard/Reporer Czołg T-34-85 na poligonie w Skierniewicach, 1957 r. Most BLG-67 podczas ćwiczeń 10. Sudeckiej Dywizji Pancernej, 1988 r. Czołg T-72M1 podczas ćwiczeń Orion-89 w Drawsku Pomorskim, pierwszych, na które zaproszono obserwatorów z NATO, 1989 r. Opancerzony ciągnik gąsienicowy MT-LB, produkowany na sowieckiej licencji w latach 1976–90, głównie na eksport Inżynieryjny. System Minowania Kroton podczas defilady w Warszawie, 2016 r. Jeszcze jeden przedstawiciel licznej rodziny Rosomaków – wóz ewakuacji medycznej WEM, 2014 r.

Wozy bojowe pancerne i opancerzone

Czołgi średnie T-34-85. Sprzęt pancerny, którym dysponowało po wojnie Wojsko Polskie (zwane teraz ludowym), był wyeksploatowany i wymagał napraw. Według spisu z początku września 1945 r. – tuż przed demobilizacją – w ewidencji były 263 czołgi, 142 działa samobieżne, 62 samochody pancerne, 45 transporterów opancerzonych (w większości sowieckich lub amerykańskich, otrzymanych przez ZSRR w ramach wojennego wsparcia, tzw. lend-lease). Ale pod koniec 1947 r. jako sprawne wykazywano np. tylko 160 czołgów. Zakupy nowego sprzętu, teraz już wyłącznie w Związku Sowieckim, były niewielkie.

Efektem stalinowskiego przyspieszenia w zbrojeniówce była m.in. decyzja o uruchomieniu w kraju licencyjnej produkcji – już wówczas nienowoczesnych i zastępowanych w Armii Sowieckiej przez wozy nowej generacji T-54 – czołgów średnich T-34-85. Montaż finalny ulokowano w Zakładach Mechanicznych Łabędy koło Gliwic. Formalnie pierwszych 10 wozów przekazano wojsku na początku 1953 r. Potem produkcja rozwinęła się bardzo szybko i wkrótce osiągnięto planowaną zdolność produkcyjną – 25 pojazdów miesięcznie, a wkrótce ją przekroczono. Łącznie w latach 1952–56 powstało 1380 czołgów T-34-85 (oznaczenie zakładowe S-1, w polskich dokumentach także T-34-85M), z których większość trafiła do jednostek pancernych WP. W 1956 r. zrealizowano także dwa kontrakty eksportowe (135 czołgów, w tym 130 do NRD). W chwili powstania Układu Warszawskiego, w 1955 r., wojska pancerne ludowego WP dysponowały 1263 czołgami (w tym 1083 szt. T-34-85).

Modernizacyjne remonty. Niemal bezpośrednio po zakończeniu produkcji T-34-85 przystąpiono do ich modernizacji. Dokumentację opracowano w Biurze Konstrukcyjnym Zakładów Mechanicznych w Łabędach i Ośrodku Badawczym Sprzętu Pancernego i Motoryzacji w Sulejówku.

Pomocnik Historyczny „Polska broń” (100113) z dnia 06.11.2016; Po wojnie; s. 74
Oryginalny tytuł tekstu: "Zieloni po wojnie"
Reklama