Pomocnik Historyczny

Nieustanna reforma

Rewolucja Marcina Lutra

Marcin Luter (1483–1546); portret Lucasa Cranacha Starszego z 1529 r. Marcin Luter (1483–1546); portret Lucasa Cranacha Starszego z 1529 r. Ann Ronan Pictures / AN
Kościoły ewangelickie, zrodzone z potrzeby naprawy Kościoła rzymskiego, tworzą wielką rodzinę wyznań protestanckich, które historycznie uformowały mieszczańską kulturę konsensu i kontraktu.
Tytułowa strona pierwszej edycji Biblii Marcina Lutra, 1534 r.BEW Tytułowa strona pierwszej edycji Biblii Marcina Lutra, 1534 r.

Nieustanna reforma. Na dzieje Kościoła chrześcijańskiego można patrzeć jako na niekończące się pasmo sporów doktrynalnych i politycznych. Przyjmując taką perspektywę, kontestowanie zastanego porządku przez Marcina Lutra i Jana Kalwina, a wcześniej chociażby Jana Husa czy Jana Wiklefa, to żadne novum. Protestancka zasada ecclesia semper reformanda est – wywodzona już od św. Augustyna – głosi potrzebę nieustannej reformy Kościoła. Trudno zaprzeczyć, że w historii wspólnoty zapoczątkowanej nauczaniem Jezusa z Nazaretu nie brakowało podobnych wysiłków. I to na długo przed szesnastym stuleciem. W tym kontekście o reformacji możemy mówić, wspominając Franciszka z Asyżu czy Bernarda z Clairvaux. Jednak z uwagi na dalekosiężne skutki początek tej zasadniczej reformacji wiążemy dziś przede wszystkim z wydarzeniami, jakie zapoczątkowały wypadki w Wittenberdze 31 października 1517 r.

Jan Wiklef. Już w dobie tzw. wielkiej schizmy zachodniej (1378–1417) powszechnie krytykowano kondycję moralną Kościoła. Szerzyły się symonia (kupczenie urzędami) i nepotyzm. Autorytet papiestwa sięgnął bruku. W Anglii proboszcz Jan Wiklef (John Wycliff) krytykował starania duchownych o splendor. Przyznawał władzy świeckiej prawo do wyłącznej kontroli spraw ziemskich. Angielski myśliciel, nazywany jutrzenką reformacji, Pismo Święte uznał za jedyne źródło Objawienia. Miał powiedzieć, że „to Biblia nadaje autorytet Kościołowi”. W kwestii sakramentów odrzucał spowiedź i naukę o transsubstancjacji (faktyczne przeistoczenie chleba i wina w Ciało i Krew Chrystusa). Nie zgadzał się też na funkcjonujące formy kultu, takie jak oddawanie czci świętym, obrazom i relikwiom.

Pomocnik Historyczny „Ziemskie dzieje Kościoła” (100101) z dnia 17.11.2015; Z dziejów chrześcijaństwa i Kościoła; s. 112
Oryginalny tytuł tekstu: "Nieustanna reforma"
Reklama