Niezbędnik

Jak wybrano brexit?

Jakie wydarzenia doprowadziły do brexitu

Kadr z filmu „Brexit: The Uncivil War”: w środku Benedict Cumberbatch jako Dominic Cummings, faktyczny rozgrywający w brytyjskiej referendalnej wojnie domowej; w tle wymyślony przez niego najsłynniejszy gadżet kampanii brexitowej w 2016 r. – czerwony autokar z fałszywą informacją o 350 mln funtów tygodniowo, jakie trafią do brytyjskiego Narodowego Funduszu Zdrowia po rozwodzie z Europą. Kadr z filmu „Brexit: The Uncivil War”: w środku Benedict Cumberbatch jako Dominic Cummings, faktyczny rozgrywający w brytyjskiej referendalnej wojnie domowej; w tle wymyślony przez niego najsłynniejszy gadżet kampanii brexitowej w 2016 r. – czerwony autokar z fałszywą informacją o 350 mln funtów tygodniowo, jakie trafią do brytyjskiego Narodowego Funduszu Zdrowia po rozwodzie z Europą. House Productions Limited / HBO
Zwolennicy wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej wygrali referendum w 2016 r. Dokonali tego dzięki technologii pierwotnie zaprojektowanej dla branży reklamowej, kilku osobom dysponującym paroma milionami funtów i dzięki wojskowym metodom manipulacji opinią publiczną.
Aleksandr Kogan Naukowiec, sporządził profile psychologiczne ponad 50 mln ludzi i sprzedał je Cambridge Analytica.Win McNamee/Getty Images Aleksandr Kogan Naukowiec, sporządził profile psychologiczne ponad 50 mln ludzi i sprzedał je Cambridge Analytica.

Nie ma dziś bardziej brytyjskiego aktora niż Benedict Cumberbatch. Wychował się w samym centrum Londynu, w poprzedniej dekadzie wybił na stołecznych scenach brawurowymi rolami w szekspirowskich sztukach, a w ostatnich latach zasłynął graniem przed kamerą takich postaci, jak Alan Turing i Sherlock Holmes, oraz podkładaniem głosu w ekranizacjach klasycznych wyspiarskich powieści: „Hobbita” i „Księgi dżungli”. Jest nawet w szesnastym pokoleniu kuzynem króla Ryszarda III, w którego wcielił się w telewizyjnym serialu „The Hollow Crown”. Przed czterema laty, podczas powtórnego pochówku monarchy (jego szczątki odnaleziono dopiero w 2012 r.), wystąpił nad jego grobem ze specjalnie napisanym na tę okazję wierszem.

Nic więc dziwnego, że został poproszony o zagranie głównej roli w wyemitowanym na początku stycznia przez angielską stację telewizyjną Channel 4 pierwszym wysokobudżetowym filmie fabularnym poświęconym wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Jednym z najważniejszych – jak mówi bohater obrazu – wydarzeń w historii kraju. Tytuł „Brexit: The Uncivil War” jest sprytną grą słów: civil war to po angielsku wojna domowa, ale dodanie przedrostka un zmienia znaczenie pojęcia na wojnę barbarzyńską, sugerując równocześnie brak jakichkolwiek obowiązujących w niej zasad.

Właśnie jako maszynę wojenną łamiącą dotychczas ustalone reguły gry widzi sam siebie grany przez Cumberbatcha Dominic Cummings. Z zawodu doradca polityczny, podczas kampanii referendalnej w 2016 r. był dyrektorem największego komitetu wyborczego namawiającego Brytyjczyków do wyjścia z UE. To właśnie on wymyślił słynny czerwony autobus ze sloganem o 350 mln funtów tygodniowo, jakie trafią do brytyjskiego Narodowego Funduszu Zdrowia po rozwodzie z Europą.

Niezbędnik Inteligenta Nr 1/2019 (100144) z dnia 01.04.2019; Świat; s. 28
Oryginalny tytuł tekstu: "Jak wybrano brexit?"
Reklama