Nagroda Architektoniczna POLITYKI za rok 2014 przyznana! Po burzliwych obradach jury zdecydowało się uhonorować krakowską siedzibę Cricoteki. Albo ściśle: Muzeum Tadeusza Kantora i siedzibie Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka.
Tak o obiekcie pisze Piotr Sarzyński: „Wybór lokalizacji okazał się strzałem w dziesiątkę. Miejsce, które jeszcze dekadę temu wydawało się zapomniane, przeżywa drugą młodość, wokół powstaje coraz więcej eleganckich biur, apartamentowców, instytucji kultury. I nowy obiekt ów trend z pewnością wzmacnia”. Zachęcamy do przyjrzenia się jego wnętrzom i równie urokliwym okolicznościom zewnętrznym.
W ramach konkursu swojego laureata wyłonili również internauci. W wirtualnym plebiscycie zwyciężyła siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. „Sala jest piękna jak skrzypce Stradivarius, a budynek wspaniale wkomponowany w śląską architekturę” – pisali Państwo w uzasadnieniu. Żeby tę opinię zweryfikować, i do wnętrza tego obiektu niniejszym zapraszamy.
Tak o obiekcie pisze Piotr Sarzyński: „Wybór lokalizacji okazał się strzałem w dziesiątkę. Miejsce, które jeszcze dekadę temu wydawało się zapomniane, przeżywa drugą młodość, wokół powstaje coraz więcej eleganckich biur, apartamentowców, instytucji kultury. I nowy obiekt ów trend z pewnością wzmacnia”. Zachęcamy do przyjrzenia się jego wnętrzom i równie urokliwym okolicznościom zewnętrznym.
W ramach konkursu swojego laureata wyłonili również internauci. W wirtualnym plebiscycie zwyciężyła siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. „Sala jest piękna jak skrzypce Stradivarius, a budynek wspaniale wkomponowany w śląską architekturę” – pisali Państwo w uzasadnieniu. Żeby tę opinię zweryfikować, i do wnętrza tego obiektu niniejszym zapraszamy.
Critoteca/Iñigo Bujedo Aguirre/mat. pr.
Z urbanistycznego punktu widzenia Cricoteka posiada kilka niezaprzeczalnych zalet. Przede wszystkim stanowi silny atut w polityce przestrzennej zbliżania miasta do rzeki.
Critoteca/Iñigo Bujedo Aguirre/mat. pr.
Choć Wisła niemal centralnie przepływa przez Kraków, trudno przyjąć, że miasto się ku niej zwraca. Dopiero inwestycje ostatnich kilku lat powoli niwelują to oddalenie, a Cricoteka, obok kładki dla pieszych, może w tym procesie odgrywać ważną rolę.
Critoteca/Iñigo Bujedo Aguirre/mat. pr.
Projektanci zrobili zresztą wiele, by nowy obiekt nie był odczuwany jako ciało obce w nadwiślańskich bulwarach. Na przykład wyłożenie lustrzaną stalową blachą sufitu obszernego podcienia budynku sprawia, że położony poniżej poziomu Cricoteki nadrzeczny deptak i plac koło Cricoteki doskonale się „widzą”.
Critoteca/Iñigo Bujedo Aguirre/mat. pr.
Sama instytucja powstała jeszcze w 1981 r. i kilkakrotnie zmieniała lokalizację.
Critoteca/Iñigo Bujedo Aguirre/mat. pr.
Międzynarodowy konkurs na projekt zorganizowano w 2006 r. Oczekiwano, że uwzględni zróżnicowane funkcje przyszłej siedziby (ekspozycyjne, naukowo-archiwalne, teatralne, dydaktyczne) oraz będzie ciekawie nawiązywać do spuścizny wielkiego maga polskiego teatru i sztuki.
Critoteca/Iñigo Bujedo Aguirre/mat. pr.
Zaskakująca jest tu już sama bryła, przypominająca wielką nieregularną bramę, wznoszącą się ponad i jakby otulającą zabytkowy, zrewitalizowany budynek dawnej elektrowni.
Critoteca/Iñigo Bujedo Aguirre/mat. pr.
Monolityczna bryła zdaje się stanowić zagadkowe opakowanie dla tego, co zawiera w środku.
Critoteca/Iñigo Bujedo Aguirre/mat. pr.
Na szczęście nie odstręcza, raczej intryguje i zachęca, by zajrzeć do środka.
Critoteca/Iñigo Bujedo Aguirre/mat. pr.
Surowa, rdzewiejąca blacha, niekonwencjonalna bryła, wzorcowe połączenie ze zrewitalizowaną elektrownią, ciekawe wpisanie w urbanistyczny kontekst – to niewątpliwe walory tej realizacji.
Critoteca/Iñigo Bujedo Aguirre/mat. pr.
Obiekt ten jest wyrazisty, dominuje nad okolicą, ale nie przytłacza ani otoczenia, ani zabytkowego budynku, nad którym się wznosi.
Critoteca/Iñigo Bujedo Aguirre/mat. pr.
... może dlatego, że jego ażurowa cortenowska elewacja z jednej strony nawiązuje do przemysłowego charakteru dzielnicy, z drugiej mimo potężnej skali ma w sobie pewną lekkość.
Critoteca/mat. pr.
Autorzy projektu: Agnieszka Szult i Piotr Nawara (nsMoonStudio), Stanisław Deńko (Biuro Architektoniczne Wizja), Sławomir Zieliński (Projektant Generalny).
NOSPR/Daniel Rumiancew/mat. pr.
Zwycięzca plebiscytu internautów: <b>Siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach</b>. Kubatura: 181 tys. m sześc., koszt: 265 mln zł.
Daniel Rumiancew/mat. pr.
... w czytelny sposób nawiązujący do śląskich tradycji, o niezwykle efektownych wnętrzach.
Daniel Rumiancew/mat. pr.
Siedziba NOSPR to zdecydowanie największy i najdroższy w realizacji finalista tegorocznej nagrody. Trochę przypomina rosyjską matrioszkę, czyli babę w babie. Prosty budynek o regularnych i czytelnych podziałach z dwoma wyraźnymi, ale nienachalnymi nawiązaniami do śląskiej tradycji: efektowną elewacją z cegieł oraz czerwonymi otworami okiennymi.
Daniel Rumiancew/mat. pr.
Mamy tu foyer otaczające dookoła, na trzech poziomach, główną salę koncertową.
Daniel Rumiancew/mat. pr.
Wyrafinowane materiały wykończeniowe dają słuchaczowi koncertów wyjątkową przyjemność obecności w miejscu wyrafinowanego luksusu.
NOSPR/Daniel Rumiancew/mat. pr.
Jakość akustyczna tej sali uchodzi za legendarną i jedną z najlepszych na świecie.