Archiwum Polityki

Pierwszy ranking hipermarketów

Czując już gorączkę przedświątecznych zakupów, postanowiliśmy porównać działające w Polsce sieci handlowe. Gdzie najtaniej, kto najbardziej dba o klienta? Na nasze zlecenie ankieterzy instytutu GfK Polonia tego samego dnia o tej samej godzinie weszli do 24 marketów 8 sieci w całym kraju. Sprawdzali ceny towarów. Badali świeżość owoców, mięsa i ryb. Mierzyli czas stracony w kolejkach. Testowali jakość obsługi. Na podstawie prawie stu pytań i szczegółowych ankiet ułożyliśmy nasz ranking.

Podobne badania instytutowi GfK zlecają sieci handlowe. Chcą się przekonać, jak w rzeczywistości wygląda u nich jakość i obsługa. Ankieterami nie są przypadkowe osoby – ale przeszkolone gospodynie domowe, które nie robią zakupów jedynie od święta. Wyniki pozostają zazwyczaj tajemnicą firmy. My po raz pierwszy zrobiliśmy niezależne badania.

Układając pytania, na które mieli odpowiedzieć ankieterzy, i przypisując im odpowiednie wagi w postaci przyznawanych punktów, staraliśmy się kierować tym, co dla klienta najważniejsze. Na pierwszym miejscu postawiliśmy niskie ceny. Jak wynika z sondaży, to właśnie nimi przy wyborze sklepu kieruje się ponad 70 proc. kupujących. W naszym rankingu za najtańszy koszyk cen można było zdobyć 100 punktów (na 400 możliwych). Drugim ważnym elementem oceny jest jakość obsługi klientów, z którą wielkie sieci handlowe wciąż mają kłopoty. Świadomie postanowiliśmy premiować ją w naszym rankingu. Kupujący coraz bardziej zwracają przecież uwagę na komfort zakupów, cenią sobie czas i nie chcą go tracić na szukanie towarów czy stanie w kolejce do kasy.

Nasze zestawienie to ranking sieci hipermarketów, a nie konkretnych sklepów, chociaż byliśmy m.in. we Wrocławiu, Radomiu, Warszawie, Olsztynie, Łodzi, Katowicach, Włocławku, Koninie. W każdej sieci poszczególne sklepy są zazwyczaj podobne do siebie. Uznaliśmy, że większą wartość będzie miało pokazanie różnic między sieciami, a te bywają znaczne.

Sklep najtańszy

Aby sprawdzić ceny, nasi ankieterzy kupili w każdym ze sklepów wybrany koszyk produktów (patrz ramka). W tej kategorii zwycięzcą okazał się Kaufland, który, paradoksalnie, w pozostałych kategoriach znalazł się na szarym końcu zestawienia. Za nasz koszyk w Kauflandzie zapłaciliśmy 158 zł, podczas gdy w najdroższej sieci Hypernowa prawie 50 zł więcej.

Polityka 50.2003 (2431) z dnia 13.12.2003; Raport; s. 3
Reklama