Archiwum Polityki

Układ Trójmiejski

Na razie skład jest skromny: Janusz Kaczmarek, Jaromir Netzel, Konrad Kornatowski i Ryszard Krauze. Wszyscy z Trójmiasta. Kaczmarek mówi, że jeśli tak ma wyglądać ten poszukiwany Układ, to trzeba do niego dopisać jeszcze Lecha Kaczyńskiego.

Z ostatnich wypowiedzi prezydenta, premiera i czołowych działaczy PiS wynika, że czarnym bohaterem rozpoczynającej się kampanii wyborczej ma być Oligarcha, przedstawiciel bogaczy usiłujących wpływać na władzę polityczną i wykorzystywać ją dla własnych interesów. Z trójki oligarchów („którym trzeba się przyjrzeć”) wymienionych przez Mariusza Kamińskiego w pierwszych godzinach po objęciu przez niego szefostwa CBA, ostał się tylko Ryszard Krauze. Kulczyk na wszelki wypadek zniknął, a Gudzowaty ponoć dogadał się z władzą, bo dał jej to, co najbardziej lubi – taśmy z podsłuchiwania prywatnych gości.

Krauze nieźle pasuje do roli w politycznym spektaklu, bo „daje wyjście” na wszystkie elity III RP, łącznie z Aleksandrem Kwaśniewskim, ale także ludźmi AWS. Ryszard Krauze to dziś wielkie pieniądze, dziewięć spółek giełdowych (wartych kilkanaście miliardów złotych), tysiące zatrudnionych, sponsorowanie sportu i kultury, działalność charytatywna, zwłaszcza na rzecz Kościoła. Ale też podejrzenia: bo jak to się stało, że w III RP Prokom wygrywał większość przetargów na informatyzację instytucji państwowych?

Dowodów dopiero się szuka. Do Gdańska wysłano eskadrę zaufanych funkcjonariuszy: zmieniono szefów tamtejszej ABW i Prokuratury Apelacyjnej. Na czele gdańskiego oddziału CBA też postawiono oddanego sprawie człowieka (co prawda były szef CBŚ nazywa go głupolem). Szperają, węszą, podsłuchują. Czasu nie ma zbyt dużo. Powinni zdążyć przed wyborami.

Układ Prokomu

Dla Ryszarda Krauze Trójmiasto to matecznik. Urodził się w 1956 r. w Gdyni. Studiował w Gdańsku na politechnice, skończył Wydział Technologii Maszyn Budowlanych. Grał w koszykówkę – sport był zawsze ważny w jego życiu. Ponoć komputerami zafascynował się, kiedy w 1984 r.

Polityka 36.2007 (2619) z dnia 08.09.2007; Temat tygodnia; s. 6
Reklama