Archiwum Polityki

Muzyka Wielkiej Nocy

W okresie Wielkiego Postu w salach koncertowych i w kościołach wykonywało się zwykle muzykę z tym czasem związaną, ale od Wielkiego Piątku milkło wszystko, co nie było liturgią. Od kilku lat jednak pojawiają się zmiany: z jednej strony kościoły powracają do średniowiecznych tradycji misteryjnych, z drugiej – zdarzają się koncerty już nawet w same święta. Zwłaszcza siedem lat Wielkanocnego Festiwalu Beethovenowskiego w Krakowie przeorało pod tym względem obyczaje. Odkąd festiwal jest w Warszawie, kończy się w Wielki Piątek, ale Kraków już nie może się obejść bez koncertów w święta. Stąd festiwal Misteria Paschalia, obejmujące właśnie okres świąteczny od 25 do 28 marca, w ramach którego odbędzie się kilka koncertów muzyki średniowiecza, renesansu i baroku (wystąpią m.in. kontratenor Brian Asawa, klawesynista Richard Egarr, sopranistka Maria Cristina Kiehr i zespoły: Arte dei Suonatori, Concerto Soave, Orlando Consort, Binchois Consort) oraz – w Wielką Sobotę – misterium „Przez tę ziemię przeszedł Pan” Leszka A. Moczulskiego i Jana Kantego Pawluśkiewicza na Rynku Głównym. Ale i w innych miastach, na razie nieśmiało, pojawia się muzyka w okresie świątecznym. Przykładowo: w Warszawie festiwal pasyjny „Crucifixus est” trwa przez cały Wielki Tydzień z kulminacją w muzycznej liturgii Triduum Paschalnego; w Gdańsku w Wielką Sobotę w Kościele św. Jana zabrzmi muzyka gospel.

Polityka 12.2005 (2496) z dnia 26.03.2005; Kultura; s. 67
Reklama