Archiwum Polityki

Telefon z kompasem

Trudno wyobrazić sobie letnie wędrówki bez mapy. Nie musi to jednak być tradycyjna, papierowa mapa czy atlas – na rynku dostępne są już mapy cyfrowe, które dzięki przenośnym urządzeniom elektronicznym „mapnikom” można zabrać na każdą wyprawę.

Coraz popularniejsze urządzenia typu PDA, zwane potocznie palmtopami, można wyposażyć w oprogramowanie i osprzęt, ułatwiające orientację w terenie. Wystarczy kupić stosowny program i mapy prawie każdego miejsca na ziemi znajdą się w podręcznym minikomputerze. W ofercie jest coraz więcej map Polski z mnóstwem informacji geograficznych i turystycznych. Same urządzenia mogą zaś, po uzupełnieniu o moduł określania pozycji w systemie GPS (global positioning system, satelitarny system nawigacyjny, pozwalający posiadaczowi specjalnego odbiornika ustalić pozycję geograficzną), łączyć funkcje mapy, kompasu i przewodnika.

Wybierając mapę należy zwrócić uwagę na jej stopień szczegółowości oraz zasięg. Skala 1:5000 jest już wystarczająca, by swobodnie poruszać się po terenie pozamiejskim. W miastach o dużym zagęszczeniu ulic przyda się mapa z planami oferującymi większą dokładność. Ponadto warto sprawdzić dodatkowe opcje planów miast, czy np. zawierają szczegóły organizacji ruchu, numerację budynków, nazwy i adresy obiektów użyteczności publicznej. Poza miastami ważne jest, by mapa zawierała kompletną numerację dróg oraz obrysy i nazwy takich obiektów jak lasy czy zbiorniki wodne.

Oprócz tego liczą się funkcje interaktywne, które pozwalają m.in. śledzić trasę przejazdu lub przemarszu i zapamiętywać ją w postaci współrzędnych punktów orientacyjnych czy nawet całego przebiegu trasy. Przydatne są także funkcje wskazywania drogi do celu. Dla podróżujących samochodami interesującą funkcją jest możliwość automatycznego wyznaczenia kolejnych punktów (np. na podstawie adresów pocztowych) i sprawdzanie, czy poruszamy się we właściwym kierunku. Cyfrowy mapnik składający się z palmtopa z terminalem GPS to wydatek kilku tysięcy złotych.

Polityka 26.2003 (2407) z dnia 28.06.2003; Poradnik; s. 74
Reklama