Archiwum Polityki

Mistrz w Łaźni

W opublikowanym przed paru tygodniami rankingu Kunstkompass, czyli zestawieniu najsłynniejszych żyjących twórców, po raz kolejny na pierwszym miejscu uplasował się niemiecki malarz Gerhard Richter. Tymczasem polscy miłośnicy sztuki już teraz mogą przekonać się osobiście, na czym polega fenomen jego twórczości i dlaczego tak wysoko oceniany jest w międzynarodowym obiegu sztuki. W gdańskim Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia otwarto wystawę „Survey” (Przegląd), która prezentuje prace Richtera. Wystawa nie jest może zbyt okazała, liczy sobie bowiem 27 dzieł, ale z co najmniej dwóch powodów zasługuje na szczególną uwagę. Po pierwsze, wszystkie obrazy na wystawę wybrał osobiście sam artysta, co gwarantuje, że mamy do czynienia z zestawem na najwyższym poziomie. Po drugie, wystawione prace pochodzą ze wszystkich kolejnych okresów twórczości Richtera. Od wczesnych obrazów bliskich popartowi i hiperrealizmowi, przez malarstwo fotograficzne, po konceptualizm i złożoną abstrakcję ostatnich dziesięcioleci. A to oznacza, że w Gdańsku pokazywana jest skrótowa retrospektywa jego dorobku. Artysta, niestały w wyborze artystycznych środków wyrazu i ciągle poszukujący nowych form, zawsze jednak pozostawał niezwykle stały w poważnym traktowaniu swego posłannictwa i potrzebie mówienia poprzez malarstwo o rzeczach ważnych i kontrowersyjnych. To dobrze, że możemy bezpośrednio doświadczyć tego najwyższej próby malarstwa.

Survey (Przegląd), CSW Łaźnia w Gdańsku, wystawa czynna do 22 stycznia 2006 r.

P.Sa.

Polityka 46.2005 (2530) z dnia 19.11.2005; Kultura; s. 65
Reklama