Jak zwykle wcześniej były nominacje zgłoszone przez krytyków – opublikowaliśmy je w poprzednim numerze. Wyboru spośród nominowanych dokonała redakcyjna Kapituła. Jakimi kryteriami się kierujemy? Chcemy wyróżniać twórców dzieł oryginalnych, mających uniwersalną wartość, a więc takich, które mogą być zrozumiane i docenione zarówno w kraju jak i za granicą. Przyznając sześć lat temu po raz pierwszy nasze kulturalne wyróżnienie zdecydowaliśmy się na nazwę Paszporty „Polityki”, by symbolicznie podkreślić, iż dajemy je ambasadorom polskiej kultury. Ale nazwa ta ma jeszcze drugie znaczenie. Laureatami Paszportów zostają z reguły twórcy przekraczający granice w sztuce, szukający dla niej nowych dróg w nowych czasach.
Naszych Paszportów nie potrzebują twórcy już spełnieni, ci, którzy zdążyli stworzyć swe największe dzieła. Wybieramy laureatów spośród artystów wybitnych, lecz wciąż jeszcze budujących swoją pozycję, których przyszłych dzieł jesteśmy bardzo ciekawi. Oni z pewnością będą decydować o kształcie naszej sztuki w najbliższych dziesięcioleciach.
Wybraliśmy sześć nazwisk spośród kilkudziesięciu zgłoszonych. Nie był to łatwy wybór. Jedyny wyjątek stanowił film, gdzie pozycja Krzysztofa Krauzego ani przez chwilę nie podlegała dyskusji: zgłosili go wszyscy nominujący, dodatkowo uznanie zdobył grający w „Długu” główną rolę Andrzej Chyra oraz autor zdjęć Bartek Prokopowicz. Krauze swym filmem spłacił dług polskiego kina wobec współczesności – zdaniem wielu krytyków jest to najciekawszy obraz polski ostatniego dziesięciolecia. W pozostałych dziedzinach nie było tak wyraźnego faworyta, więc wybieraliśmy laureata po długotrwałych dyskusjach.
Nominacje krytyków są rozpisaną na głosy oceną minionego roku w kulturze; dokonania laureatów stanowią zaś rejestr największych artystycznych osiągnięć.