Archiwum Polityki

Bach po mistrzowsku

[dla koneserów]

W Operze Narodowej, czyli popularnym warszawskim Teatrze Wielkim, wystąpi słynne The Collegium Vocale Gent, zespół założony blisko 30 lat temu przez Philippe’a Herreweghe’a. Artyści są od lat uznani za mistrzów interpretacji muzyki baroku. Grają oni tylko na oryginalnych instrumentach sprzed wieków bądź na ich wiernych kopiach. Bez romantycznego rozpasania partii chóralnych, bez epatowania słuchacza gromkimi ansamblowymi tutti. Herreweghe jest uznawany za pierwszego kapelmistrza, który już trzy dekady temu postawił sobie za cel przywrócenie muzyce sprzed wieków jej oryginalnego brzmienia. I w takiej wersji usłyszymy dwa arcydzieła Jana Sebastiana Bacha, kompozytora, którego 250 rocznicę śmierci cały muzyczny świat obchodzi w tym roku. 19 lutego zabrzmi Pasja wg św. Jana, a dzień później równie słynna Msza h-moll. Wśród wykonawców partii solowych znajdą się takie uznane „barokowe głosy” jak Deborah York, Ingeborg Danz, Mark Padmore i Stephan MacLeod. W Pasji usłyszymy też Sebastiana Noacka. Przy pulpicie stanie sam założyciel Collegium. PIW

[dla każdego]
[dla koneserów]
[dla najbardziej wytrwałych]
[dla mało wymagających]
Polityka 8.2000 (2233) z dnia 19.02.2000; Kultura; s. 44
Reklama