Dowody osobowości
9 stycznia w warszawskim Teatrze Małym wręczyliśmy po raz ósmy nasze symboliczne Paszporty, czyli dowody osobowości. Nagrody kulturalne POLITYKI trafiły – podobnie jak w latach ubiegłych – w ręce artystów oryginalnych, poszukujących, przekraczających granice sztuki i granice geograficzne. Nasi laureaci pierwsze znaczące dzieła stworzyli w minionej dekadzie, ale w całości zrealizują się dopiero w rozpoczynającym się właśnie XXI wieku.
Redakcyjna Kapituła za każdym razem przeżywa podobne rozterki – na początku wydaje się, iż znowu mija nie najlepszy rok dla polskiej kultury, a potem, kiedy zaczynają napływać nominacje zgłaszane przez krytyków, okazuje się, iż poważnych kandydatów do wyróżnienia jest więcej niż nagród. Każdy nasz werdykt poprzedzają długotrwałe dyskusje. Podobnie było w tym roku. W zasadzie tylko w branży filmowej nie mogło być żadnych wahań: Maja Ostaszewska znalazła się na pierwszym miejscu na listach czterech spośród pięciu nominujących krytyków. Witamy więc w gronie laureatów pierwszą aktorkę, którą nagrodziliśmy za kreacje stworzone na dużym ekranie, a przecież jest ona wciąż obecna także w teatrze oraz na małym ekranie.
Po raz pierwszy dostaje PASZPORT poetka, co może należało nawet zrobić wcześniej, proza nie obfituje bowiem ostatnio w znaczące dzieła, mimo najlepszej woli krytyków (i po części czytelników) spragnionych powieści na miarę czasów. Wyróżnienie dla Marzanny Bogumiły Kielar, która mówi w swych wierszach własnym, pięknym głosem, jest w pewnym stopniu wyrazem uznania dla całej młodej poezji polskiej. Na uwagę zasługuje również laur dla 13-letniego Stasia Drzewieckiego – jest to najmłodszy posiadacz PASZPORTU, ale wiek tu nie ma większego znaczenia, po prostu Staś jest już dojrzałym artystą, oklaskiwanym w krajowych i zagranicznych salach koncertowych.