Sejm znowelizował ustawę o zagospodarowaniu przestrzennym. Zezwolenie na budowę wielkich obiektów handlowych będzie zależało od decyzji samorządu lokalnego. Ustawa nakłada jednak na zarząd gminy obowiązek opracowania prognozy skutków społecznych i gospodarczych usytuowania w gminie wielkiego sklepu. Pojawienie się supermarketu ma pozytywny wpływ na lokalny rynek pracy, ale stanowi jednocześnie zagrożenie dla małych sklepów i rozproszonych dostawców towarów. W myśl ustawy sklepy o powierzchni 2 tys. m kw. będą mogły powstać w gminach mających więcej niż 20 tys. mieszkańców. Według Polskiej Konfederacji Pracodawców, oddanie decyzji w sprawie super- i hipermarketów radom gmin przyczyni się do zwiększenia ryzyka korupcji w Polsce.
W ciągu czterech lat ma w Polsce powstać 50–60 nowych supermarketów. W 2004 r. ma ich być ponad 150. Najwięcej w wielkie sieci handlowe w Polsce inwestują u nas Niemcy (Metro, HIT, OBI), Francuzi (Casiono, Auchan, Carrefour, Castorama, Leclerc) oraz Portugalczycy (Jeronimo Martins Holding). Wielkie sieci obsługują już jedną piątą handlu detalicznego w Polsce. (jm)