Donald Tusk
lider Platformy Obywatelskiej, o rządzie Marka Belki:
„– Nie wierzycie, że SLD jest w stanie zaproponować coś sensownego?
– Obok zupełnego braku zaufania do intencji i czystości układu, który rządzi Polską, jesteśmy przekonani, że rząd Belki robi koszmarne błędy.
– Na przykład jakie?
– Ostatnia propozycja, o której jest dość cicho: by radykalnie zwiększyć obciążenia ZUS-owskie ludzi prowadzących działalność gospodarczą. To jaskrawo przeczy zapowiedziom, że ten rząd będzie się starał tworzyć nowe miejsca pracy. Widać wyraźnie, że jest on socjalistyczny nie tylko z nazwy, ale i z treści”.
(W rozmowie z Jaromirem Kwiatkowskim, „Nowiny”, 5 X)
Wally Olins
światowy ekspert w dziedzinie tożsamości rynkowej, o kreowaniu polskiej marki:
„– Na jakich wartościach można oprzeć budowę »polskiej marki«?
– Należy znaleźć cechy, które odróżniają Polaków od innych. Niektóre z nich wydają się pozytywne, ale jeśli spojrzeć na nie z innej strony, okażą się wadami. Na przykład możecie się pochwalić imponującą, długą historią walki z uciskiem. Ale można to odwrócić i powiedzieć: no dobrze, Polacy są dobrzy w obstrukcji, ale jak wychodzi im budowa, realizacja pomysłów? Czy sytuacja w polityce, niestabilne i zmieniające się ciągle rządy nie są rewersem polskiej zdolności do stawiania oporu uciskowi?
Polacy to energiczni, kreatywni, przedsiębiorczy indywidualiści. To wielka zaleta. Ale wiadomo też, jak trudno przychodzi im współpracować ze sobą.
Musicie przyglądnąć się wszystkim swym cechom. W wyniku dyskusji, przemyśleń należy wyłonić pewną konstrukcję, która będzie prawdziwa, wiarygodna i skuteczna”.